Automobilka GM (materská spoločnosť Chevroletu) a gumárenský gigant Michelin spustili spoluprácu na vývoji a nasadení prvých komerčne dostupných bezvzduchových pneumatík do reálneho automobilu. Gumy, ktoré nie je potrebné nikdy dofukovať a teda nikdy nedostanú defekt dostane ako prvý elektromobil Chevrolet Bolt EV.
Bezvzduchové pneumatiky sme tu videli už pred dlhými rokmi. V tom čase boli skôr iba konceptom a Michelin ich testoval na rôznych offroadových vozidlách či štvorkolkách. Práve tam majú najväčší zmysel, keďže bežne na ceste defekt nedostávate a keď aj, existuje viacero riešení, ako ho opraviť. Mimo civilizácie je to už ťažšie.
Michelin X Tweel sa pritom dostala na trh už v oku 2014, no len pre malé stroje s nízkymi rýchlosťami. Trvalo 5 rokov a Michelin pneumatiku doladil natoľko, že dokáže fungovať na bežnom automobile. Pneumatika Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System) je na rozdiel od pôvodného modelu vyrobená aj s použitím živice a sklenených vlákien, aby vydržala vysoké rýchlosti.
Automobilka i Michelin si od bezvzduchových pneumatík sľubujú veľa. Výrazne majú klesnúť náklady pre spotrebiteľov aj vďaka tomu, že nebudú potrebovať voziť so sebou náhradnú pneumatiku, alebo sadu na lepenie a zdvihák. Tým sa zníži i spotreba vozidla (hoci zanedbateľne), keďže bude o pár kilogramov ľahšie.
Vodičom tiež odpadne potreba kontroly tlaku v pneumatikách, nebude potrebný ani snímač v kolesách a elektronika v automobile. Ešte väčším pozitívom ale je, že pri masívnom defekte, kedy pneumatika kompletne praskne a vyfučí nehrozí nebezpečenstvo havárie.
Otázne je, ako sa bude správať koleso pri vyšších rýchlostiach, keď sa medzi „žiabrami” zachytí napríklad väčšia skalka. Hrozí totiž, že a tým zmení aj vyváženie samotného kolesa.
Plusom má byť pre životné prostredie i to, že menej pneumatík po neopraviteľnom defekte skončí na smetisku skôr, ako skončí ich životnosť. Michelin hovorí o zhruba 20% z celkového predaja. Ako, nie je známe, no výrobca tvrdí, že sa redukuje aj spotreba surového materiálu na výrobu pneumatík. Zjavne má na mysli využívanie recyklovaných materiálov.
Žiaľ, komerčnej dostupnosti sa tak skoro nedočkáme. GM, teda Chevrolet bude nové pneumatiky používať na svojej testovacej flotile už tento rok. Pre nás, bežných spotrebiteľov ale dostupné nebudú. Podľa výrobcu sa ich možno dočkáme v roku 2024. V akých rozmeroch je ale zatiaľ veľmi otázne, rovnako ako ich cena.