Reklama

Mercedes-Benz EQE SUV 500 - luxusný a kompaktný so skvelou technikou

Tomáš Kuník

V Štuttgarte sa do transformácie portfólia na čisto elektrický pohon púšťajú skutočne vo veľkom, čoho dôkazom je najmä široká ponuka modelov, ktoré si môžete kúpiť vo verzii elektromobil.

Táto ponuka sa bude rozširovať aj v roku 2024, no ešte v závere toho minulého sme sa na týždeň posadili do novinky roku 2023, ktorým je model Mercedes-Benz EQE SUV.

Pochopiteľne, automobilka začína tým najluxusnejším čo vie ponúknuť, aj preto sme sa v novej generácii elektromobilov od Mercedes-Benz mohli najskôr posadiť do modelu EQS, následne pokračovali dostupnejšími modelmi, avšak veľmi rýchlo prišla do ponuky verzia EQS SUV. Podobný scenár nasledoval aj s modelom EQE, ktoré najskôr prišlo ako sedan, no v priebehu roku 2023 sa ponuka doplnila práve o EQE SUV.

Obsah pokračuje pod reklamou
94 %
EQE SUV je ďalšie auto, ktorým Mercedes-Benz dokazuje, že elektromobily vedia robiť. Stále dostávate špičkové auto z pohľadu spracovania, jazdných vlastností a komfortu, no navyše máte v rukách elektromobil, s ktorým sa nemusíte báť ani dlhších trás.

Výhody

  • luxusné prémiové spracovanie
  • výborný komfort na palube za každých okolností
  • solídny dojazd aj pri chladnejšom počasí
  • skvelá technika – celkovo infotainment, vrátane navigácie

Nevýhody

  • ešte o niečo vyššia kapacita batérie / efektivita by mohla niektorých presvedčiť

Mercedes-Benz mal od začiatku s týmto modelom jednoznačné plány, a to priniesť na trh zlatý stred z pohľadu luxusu, priestoru, ponúkaných technológií a samozrejme aj ceny. Model EQE SUV tak ponúka podobne zaujímavé parametre ako najvyšší rad EQS SUV, len v menšom a len decentne skromnejšom prevedení, čo sme si potvrdili už pri prvom kontakte po prevzatí.

Veľa robí prvý dojem, a ten sme mali ako s ostatných modelov veľmi dobrý. Na prvý pohľad je viditeľný menší rozmer oproti EQS SUV, no stále ide o pomerne veľké auto. Na dĺžku má 4,86 metra, na šírku 1,94 metra a na výšku 1,68 metra. Rázvor kolies je skvelých 3,03 metra, vďaka čomu je aj priestor v interiéri skvelý. Pohotovostná hmotnosť vozidla je viac ako 2,5 tony.

Na druhú stranu, napriek tomu je s ním jazda podobne jednoduchá ako s ktorýmkoľvek kompaktom. Ak si totiž priplatíte za natáčanie zadných kolies, čo sme mali vo výbave v rámci novinárskej verzie, budete prekvapení, kde všade sa dokážete otočiť alebo zaparkovať na prvý raz. Napriek tomu, že vôbec nejde o prvé auto, v ktorom som jazdil s natáčaním zadných kolies, stále ma to dokáže príjemne prekvapiť.

Na druhú stranu, treba si dávať naozaj veľký pozor na to, ako sa rozbiehať ak ste zaparkovaní, nakoľko auto kreslí oblúk inak ako ste zvyknutí a pri troche nepozornosti sa to môže skončiť neočakávane. Čo sa týka dizajnu, tu veľa prekvapení nie je a prakticky sa kopíruje to, čo poznáme už z ostatných modelov. Identita zostáva zachovaná, prevládajú oblé tvary, robustná čierna maska či prepojené zadné svetlo, ktoré tvorí jednotnú dizajnovú líniu.

Po otvorení piatych dverí sa dostanete do kufra s veľmi použiteľným objemom 520 litrov. Samozrejmosťou je plne čalúnený kufor bez odhalených častí. Bez problémov auto môžete použiť aj na prepravu väčších vecí, nakoľko po zložení zadných sedadiel získate objem až 1 675 litrov. Samozrejme, v prípade potreby môže byť vozidlo vybavené aj ťažným zariadením s maximálnym zaťažením 750 kg (nebrzdený) alebo 1 800 kg (brzdený).

Interiér Mercedes-Benz EQE SUV sme mali v špičkovej výbave a v krásnom bielom prevedení. Biele čalúnenie a biela koža bola v kombinácii s dreveným dekorom na palubnej doske, opierkach na dverách či stredovej konzole. Kvalita spracovania je špičková a spoľahnúť sa môžete na vysoký komfort, či už sedíte vzadu alebo vpredu. Miesta je všade nad rámec, opticky priestor zväčšuje strešné okno.

Sedadlá sú špičkové, v aute som absolvoval aj niekoľko hodín denne a necítil som žiadny diskomfort. Samozrejmosťou sú podľa výbavy vyhrievané či ventilované sedadlá, no príjemne poteší aj skvelá masáž, ktorá má mnoho bodov, pričom úroveň tlaku si môžete nastaviť podľa preferencii. Zaujímavosťou je, že v novinárskej verzii nebol priplatený masívny hyperscreen, a tak sme mali k dispozícii „iba“ 12,8 palcový dotykový displej.

Vo výsledku síce ide o najmä ekonomické rozhodnutie, mať štandardný displej vôbec nie je na škodu. Hyperscreen vyzerá naozaj dobre, no nie každému musí sadnúť a zároveň je dobrým dôvodom údržba – odtlačky prstov sa na povrch lepia s ľahkosťou. Ako je už zvykom, Mercedes má skvelý infotainment s dobrou odozvou a špičkovou navigáciou, ktorú oceníte o to viac, ak sedíte v niektorom z modelov EQ.

Dokáže totiž pracovať s dostupnosťou nabíjacích staníc a plánovaním zastávok na nabíjanie v prípade potreby. Zároveň, veľmi presne vám vypočíta, s koľkými percentami prídete do cieľa. Počas plánovania si môžete nastaviť, koľko percent chcete mať v cieli, prípade s koľkými percentami chcete prísť k nabíjacej stanici. Ide naozaj o špičkový systém, ktorému momentálne dokáže konkurovať len zlomok výrobcov.

Veľmi dobre vám poslúži aj robustný head-up displej, ktorý zobrazuje rôznorodé informácie podľa toho, ako si ho nastavíte – asistenčné systémy, navigácia, prípadne iba jednoduché detaily o jazde. Mnohé informácie však ponúka samotný displej za volantom, ktorý má 12,3 palca, vysoké rozlíšenie a rovnako kvalitnú grafiku. Zobrazenie si môžete opäť upraviť podľa seba, pričom veľmi dobre vyzerá či už štandardné zobrazenie, no tiež navigácia.

Obsah pokračuje pod reklamou

Osobne som ale prepínal najmä medzi štandardným zobrazením a asistenčnými systémami, podľa toho, či som jazdil na okresných cestách alebo na diaľnici. V zobrazení asistenčných systémov máte skvelý prehľad o autách okolo vás, čím sa prirodzene zvyšuje bezpečnosť. Ešte by som rád spomenul obrazovku na hlavnom displeji, kde si môžete zvoliť napríklad možnosť terén, ktorá ukazuje detaily o náklone vozidla, prácu tlmičov či preťaženie na palube.

Komfort na palube je skrátka skvelý, odhlučnenie je špičkové a podvozok tomu dáva bodku. Naladenie podvozku vám musí sadnúť podobne ako dizajn, no ak patríte medzi fanúšikov, slová sú zbytočné. Mercedes-Benz EQE SUV sme testovali v konfigurácii s najvyšším výkonom zo štandardnej ponuky s označením 500. Samozrejme ide o verziu s pohonom všetkých štyroch kolies a celkovým výkonom solídnych 300 kW.

Krútiaci moment je 858 Nm, a aj vďaka tomu dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h. V ponuke sa však nachádza ešte výkonnejšia verzia s označením AMG 53, ktorá ponúka celkový výkon až 460 kW a krútiaci moment 1 000 Nm. Ide o to najvýkonnejšie čo si pri danom modeli môžete zvoliť. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť je navýšená na 240 km/h. Samozrejme, vyšší výkon má negatívny vplyv na odhadovaný dojazd.

Ak si zvolíte najúspornejšiu verziu, WLTP dojazd môže dosiahnuť až 578 kilometrov. Pri nami testovanej verzii je možné počítať s reálnym dojazdom do 435 kilometrov, pričom pri verzii AMG 53 je to 410 kilometrov. My sme EQE SUV testovali v chladnejšom období, neboli výrazné mrazy, ale teplota sa pohybovala do 5 stupňov. Keby sme s autom jazdili „na efektivitu“, teda primárne okresné cesty, vedeli by sme sa dostať približne na reálny dojazd.

Treba sa však pozrieť aj na kapacitu akumulátora – tá je nižšia ako v prípade EQS SUV, ale stále veľmi dobrá. Celková kapacita je 100 kWh, z čoho je využiteľných 90,6 kWh. My sme počas testu auto nešetrili a jazdili najmä po diaľnici, vďaka čomu sa naša spotreba pohybovala väčšinou okolo hranice 27 až 30 kWh / 100 km. V prípade jazdy na okresných cestách sme sa v chladnom počasí dostali niekde medzi 23 až 25 kWh / 100 km.

Celková priemerná spotreba za celý test bola rovných 28,9 kWh / 100 km, čo rozhodne nie je málo, avšak s ohľadom na počasie, rozmery auta a fakt, že sa jazdilo primárne po diaľnici ide o pochopiteľné číslo. Priemerný dojazd na jedno nabitie bol 313 (diaľničných) kilometrov. Mercedes-Benz EQE SUV sa dokáže nabíjať na rýchlo nabíjacej stanici výkonom maximálne 170 kW, pričom čas nabíjania z 10 na 80 percent cca 30 minút.

Počas testovania sme auto nabíjali párkrát na DC nabíjacej stanici, a to aj s výkonom 150 kW, avšak nikdy sme nemali taký stav percent, aby sme nabíjali maximálnym výkonom. Dôvod je pritom jednoduchý – nami testovaný Mercedes-Benz EQE SUV malo príplatkovú 22 kW palubnú nabíjačku, vďaka čomu je možné nabiť akumulátor z 0 na 100 % do 5 hodín, a to na „pomalej“ nabíjačke. Ak je k autu možné priplatiť si za túto možnosť, určite choďte do toho.

Často som bol práve na miestach, kde som mohol nabíjať pomaly na AC nabíjačkách, takže DC nabíjacie stanice som potreboval skutočne výnimočne. Mercedes-Benz EQE SUV má prepracovaný aj systém nabíjania, ktorý sa stará o správnu teplotu akumulátora. Oceníte to najmä v zime, kedy sa batéria pred nabíjaním zohreje, ak je stanica zadaná v navigácii. Navyše, auto vás priamo informuje o dostupnom nabíjacom výkone, vďaka čomu vždy viete, akým výkonom budete nabíjať. To vám nešetrí len čas, ale aj energiu.

EQE SUV je ďalšie auto, ktorým Mercedes-Benz dokazuje, že elektromobily vedia robiť. Stále dostávate špičkové auto z pohľadu spracovania, jazdných vlastností a komfortu, no navyše máte v rukách elektromobil, s ktorým sa nemusíte báť ani dlhších trás. Je trochu škoda, že automobilka tu nedokázala dostať ešte väčšiu batériu, prípadne nájsť priestor na ešte vyššiu efektivitu, ktorá by zabezpečila ešte vyšší dojazd, no napriek tomu ide o skvelé plne elektrické auto.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.