Reklama

Mercedes-Benz EQB 350 - praktický medveď s porciou vylepšení [test]

Tomáš Kuník

V rámci stratégie elektrifikácie portfólia značky Mercedes-Benz sa ponuka dostupných modelov postupne rozširovala naprieč všetkými kategóriami.

Od zástupcov najvyššieho radu, či už limuzín alebo SUV, tak aj menších SUV v nižších cenovkách. Postupne sme sa dočkali aj modelu Mercedes-Benz EQB, ktoré priamo nadväzuje na dobre známe GLB.

89 %
Mercedes-Benz EQB 350 je určite elektromobil, ktorý si nájde svoju cieľovú skupinu. Ponúka výborný komfort, skvelý systém a aj jedinečné jazdné vlastnosti vďaka elektrickému pohonu. Skvelé dojmy dopĺňa aj spotreba, ktorá je nižšia, čo má samozrejme pozitívny vplyv aj na dojazd. Na druhú stranu, je veľká škoda, že EQB sa v rámci úprav nedočkalo aj väčšej batérie a výkonnejšieho nabíjania.

Výhody

  • decentné vylepšenia dizajnu
  • možnosť ťažného zariadenia a podpora pre Plug&Charge
  • spracovanie a komfort
  • citeľne lepšia spotreba, stále dobrý dojazd

Nevýhody

  • menší akumulátor a nižší výkon nabíjania ako je štandard
Obsah pokračuje pod reklamou

V prvotnej verzii patrilo medzi lákadlá zachovanie sedem miestnej verzie, čo medzi elektromobilmi vôbec nebola bežná ponuka. Po čase však prichádza očakávaný facelift, ktorý prináša naozaj množstvo zmien. Tie sa týkajú predovšetkým vizuálu, a to či už v exteriéri, tak aj v interiéri, avšak prišlo aj na oveľa dôležitejšie praktické vylepšenia či nové funkcie.

EQB je praktickým, ale aj cenovým kompromisom medzi menším EQA či EQE. Spomenúť by sme mohli aj EQC, ktoré ale stále čaká na poriadny refresh, a to napriek tomu, že išlo o jeden z prvých elektromobilov v portfóliu Mercedes-Benz. Podobne ako nami nedávno testované EQA, aj EQB dostalo novú masku, ktorá po novom zvýrazňuje prednú stranu a pridáva vystúpené, teda 3D hviezdy.

Veľká pozornosť sa opäť kladie na svetlomety, ktoré prepája dizajnová LED lišta a zmenami prešiel aj predný nárazník. V zadnej časti je to bez väčších zmien, až na svetlá, ktoré zmenili svoju kresbu na jemné samostatné dvojité línie. Čo sa týka rozmerov, EQB má na dĺžku 4684 mm, na šírku 1834 mm a na výšku 1667 mm.

Vonkajšie miery zostali teda nezmenené a to isté platí aj pre tie vonkajšie. V tomto prípade veľmi dôležitý kufor má stále solídnych 495 litrov v bežnom prevedení, teda v 5 miestnej verzii, ktorú sme aj testovali. Po zložení zadných sedadiel sa objem zväčší na už veľmi dobre použiteľných 1710 litrov. EQB je možné zaťažiť aj na streche do maximálnej hmotnosti 75 kilogramov.

Oproti predchádzajúcej verzii však pribudla zásadná výhoda, a to možnosť dokúpiť si ťažné zariadenie pre 5-miestnu verziu, ktoré je navyše veľmi dobre využiteľné. Pre nebrzdený príves je limit hmotnosti 750 kg a pre brzdený je to až 1700 kg v prípade, že budete mať verziu s pohonom všetkých štyroch kolies. Pre predokolku je limit nižší, a to 1400 kg.

Vnútorný priestor zostal nezmenený, a teda aj teraz si môžete priplatiť za ďalšie dve sedadlá, ktoré sú však skôr hodné ako veľmi núdzová záležitosť, prípadne na krátke presuny detí v rámci mesta. Ide však o možnosť, ktorá sa určite môže zísť. Druhý rad sedadiel je z mojej strany bez výhrad, priestoru je dostatok, rovná podlaha je už samozrejmosťou a pohodlie je taktiež veľmi dobré.

Výduchy klimatizácie tu sú, ale bez samostatného ovládania. Prirodzene nechýbajú ani USB-C pre nabíjanie telefónu alebo tabletu. Vpredu je komfort samozrejme o niečo lepší, avšak sedačky sú na tom typovo podobne, čo ale nie je mínus, ale skôr plus pre druhý rad. Obe sedadlá sú pochopiteľne elektricky nastaviteľné a vyhrievané. Opticky priestor zväčšuje aj strešné okno, ktoré je rozdelené, a teda samostatne pre pasažierov vzadu a vpredu.

Celkové spracovanie interiéru je ako to už pri autách tejto kategórie a značke Mercedes-Benz štandardom. Kvalitné materiály, dotykové plochy bez plastov v kombinácii kože a chrómovaných prvkov, no poteší aj príjemná látka z mikrovlákna, ktorá sa nachádza na sedacej časti. V ozdobných prvkoch nechali vyniknúť drevenú lištu pred spolujazdcom s podsvietenými hviezdami.

Aj pri EQB prišiel čas na zmenu volantu s dotykovým ovládaním, ktorý vyzerá modernejšia a pekne zapadá do moderného interiéru. Dôležitou súčasťou je samozrejme MBUX, ktoré je v novej verzii na 10,25-palcovom displeji so skvelou grafikou a rozlíšením. Systém celkovo patrí medzi tie najlepšie, ktoré v autách momentálne môžete nájsť. Konkurencia ale nespí a to, s čím bol Mercedes popredu, už niektorí doťahujú, prípadne v niečom aj prekonávajú.

MBUX stále má navrch v plynulosti či prepracovanosti systému, ako aj navigácie s prepojením na funkcie potrebné pre elektromobil, napríklad automatické plánovanie zastávok na nabíjanie spolu s presným odhadom percent v cieli. Navigácia ako jedna z mála umožňuje nastaviť plánovač zastávok na nabíjanie podľa percent v cieli či s akými percentami vás má auto naviesť na nabíjaciu stanicu.

To je veľmi dôležite, nakoľko čím menej percent, tým vyšší je nabíjací výkon, teda šetríte čas. Okrem toho je automatické plánovanie zastávok veľmi dobrým pomocníkom pre tých, ktorí s elektromobilom iba začínajú a nepoznajú, čo si môžu dovoliť a aký skutočný dojazd má ich auto, v akom prípade je dojazd vyšší alebo naopak nižší. S navigáciou súvisí aj predohrev batérie, ktorý sa spustí, ak je nabíjacia stanica ako cieľ alebo medzicieľ v navigácii.

Vďaka nemu môžete aj v zimných mesiacoch nabíjať maximálnym výkonom, a síce ide o vítanú funkciu, konkurencia už predohrev batérie vodičom uľahčuje dedikovaným tlačidlom na spustenie a zastavenie ohrevu. EQB opäť ponúka skvelú vizualizáciu okolia v rámci asistenčných systémov hneď na displeji za volantom, ako aj široké možnosti personalizácie preferovaných informácií za volantom alebo na head-up displeji.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čo sa noviniek týka, prekvapili ma skvelé parkovacie kamery, ktoré opäť prinášajú parádny 360 stupňový pohľad, no tiež pribudol režim, v ktorom sa zobrazí pohľad na všetky štyri kolesá, čo zásadne uľahčuje manévrovanie v úzkych priestoroch. Z mediálnych funkcií ponúka kvalitný zvuk vďaka reproduktorom Burmester a po novom pribudla technológia Dolby Atmos. Mnohých určite poteší podpora pre bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay.

Mercedes-Benz EQB môžete kúpiť v troch rôznych výkonnostných konfiguráciách. Základná verzia EQB 250+ je vybavená jedným motorom s náhonom na prednú nápravu, výkonom 140 kW a krútiacim momentom 385 Nm. Pochopiteľne ponúka najvyšší dojazd, o čom hovorí aj symbol +, a to 463 až 536 kilometrov. Prekvapivo, vysoký dojazd neponúka len kvôli nižšiemu výkonu, a teda vyššej efektivite, ale aj vyššej kapacite akumulátora.

Konkrétne celková kapacita 73,9 kWh a využiteľná 70,5 kWh, čo je citeľne viac ako v prípade vyšších výkonnostných verzií EQB 300 4MATIC a EQB 350 4MATIC, ktoré si musia vystačiť s akumulátorom s celkovou kapacitou 69,7 kWh a využiteľnou 66,5 kWh. Čo sa týka nami testovanej verzie EQB 350 4MATIC, maximálny výkon je 215 kW s krútiacim momentom 520 Nm a dojazdom 396 až 448 kilometrov.

Ako určite tušíte, dynamika jazdy je aj na základe čísiel vyššie skutočne dobrá. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne nami testovaná verzia za 6,2 sekundy, čo je stále výborné číslo a cítiť to aj keď sedíte v aute za volantom či ako spolujazdec. Váha takmer 2,2 tony je cítiť, no napriek tomu je svižné za každých okolností, a to opäť oceníte najmä pri predbiehaní.

Komfort jazdy je na vysokej úrovni, ako je to pri Mercedes-Benz zvykom, no predsa len by som ocenil ešte lepšie odhlučnenie interiéru, ktoré nie je vôbec zlé, ale zvuk viac preniká pri vyšších rýchlostiach. Porovná sa mi to však ťažko, keď do EQB som presadal z IONIQ 6, ktoré je v oblasti odhlučnenia interiéru na najvyšších priečkach. Čo sa reálneho dojazdu týka, tak tu skutočne cítiť, že EQB má o niečo menšiu batériu, ako je už teraz štandardom. Aktuálny model však dostal plnú podporu pre Plug & Charge.

Reálna diaľničná spotreba sa tak hýbe niekde okolo čísla 275 kilometrov, avšak pri pokojnej jazde na okresných cestách sa viete dostať na dojazdom aj okolo 350 – 400 kilometrov. K nízkej batérii sa bohužiaľ pridáva aj už na dnešné pomery nie až tak vysoký nabíjací výkon 100 kW. Ten sa navyše dá dosiahnuť len keď je batéria v optimálnej kondícii, teda teplota a pri nízkom stavu nabitia. Nabíjací čas z 10 na 80 % je štandardných 30 minút, no získate menej dojazdu ako pri EQA alebo vyššej rade EQE, prípadne u konkurencii.

Zásadne to nevadí, ale zamrzí to, najmä ak cenovo ide EQB 350 celkom vysoko. Nami testovaná verzia bola v cene cez 82 000 eur s DPH, v základe však začína na 54 170 eur bez DPH. S EQB 350 som najazdil za týždeň cez 1000 kilometrov so spotrebou 23,8 kWh/100 km. Väčšina trás bola po diaľnici, kedy sa spotreba vie dostať aj vyššie, avšak to veľmi záleží od profilu trasy a pomere diaľnic s okresnými cestami či obcou. Výhradne okresné cesty som jazdil aj za 17 kWh/100 km.

Najmä na krátkych trasách pri väčšom pomere diaľnic som sa dostal na spotrebu okolo 27 kWh/100 km. Keď som však išiel dlhšie trasy, a to napríklad štandardný úsek z Trnavy na Oravu a späť, bez ohľadu na to, či som šiel tam alebo späť sa spotreba pohybovala na úrovni 23 kWh/100 km, čo vôbec nie je zlé. Navyše, pri ceste hore bolo chladnejšie – okolo 11 stupňov, a počas cesty dole boli prudko jarné teploty okolo 20 stupňov.

Mercedes-Benz EQB 350 je určite elektromobil, ktorý si nájde svoju cieľovú skupinu. Ponúka výborný komfort, skvelý systém a aj jedinečné jazdné vlastnosti vďaka elektrickému pohonu. Skvelé dojmy dopĺňa aj spotreba, ktorá je nižšia, čo má samozrejme pozitívny vplyv aj na dojazd. Na druhú stranu, je veľká škoda, že EQB sa v rámci úprav nedočkalo aj väčšej batérie a výkonnejšieho nabíjania, ktoré by dokázali oveľa lepšie obhájiť vyššiu cenu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.