Affalterbach ukázal svetu svoju víziu extrémneho elektrického výkonu, Concept AMG GT XX. Štvordverové elektrické kupé poháňané trojicou inovatívnych axiálnych motorov s výkonom cez 1 360 koní predznamenáva éru, v ktorej AMG nezabúda na svoje korene, no zároveň sa razantne presúva do elektrickej budúcnosti.
Srdcom tejto koncepčnej rakety je úplne nová architektúra AMG.EA, prvý čisto AMG základ pre elektromobily. A hoci ide o štúdiu, technologická výbava jasne ukazuje smer sériovej výroby, ktorá má začať už v roku 2026.
Na rozdiel od bežných elektromobilov, ktoré stavia výkon pred vytrvalosť, AMG GT XX sa snaží o opak, poskytnúť extrémny výkon opakovane, bez poklesu výdrže. Postarajú sa o to tri axiálne elektromotory, ktoré sú výrazne kompaktnejšie, ľahšie a výkonnejšie než bežné radiálne motory. V porovnaní s klasickými elektromotormi majú trikrát vyššiu hustotu výkonu a zaberajú len tretinu priestoru. Dve z nich sú umiestnené vzadu, tretia vpredu. Dohromady dosahujú výkon cez 1 000 kW, pričom auto dokáže prekročiť rýchlosť 360 km/h.
Čerešničkou na torte je vysokonapäťová batéria s napätím cez 800 V, vyvinutá na základe skúseností z Formuly 1. Obsahuje viac ako 3 000 valcových článkov s vysokou energetickou hustotou (300 Wh/kg) a využíva priamy olejový chladiaci systém, ktorý každý článok obklopuje a zabezpečuje jeho optimálnu teplotu aj pri extrémnej záťaži. Výsledkom je nielen stabilný výkon, ale aj ultrarýchle nabíjanie a dojazd 400 kilometrov (podľa WLTP) za približne päť minút.
Pohon AMG Performance 4MATIC+ zabezpečuje plne variabilný rozvod krútiaceho momentu na všetky štyri kolesá. Predný elektromotor funguje ako booster, pri bežnej jazde sa odpojí, čím šetrí energiu. Vzadu sú dva motory s planetovými prevodovkami a vlastnými meničmi, ktoré komunikujú pomocou bezdrôtových aktívnych systémov.
Zaujímavá je aj technológia kolies. Nový 21-palcový kovaný disk má aktívne aerodynamické lamely, ktoré sa automaticky otvárajú na chladenie bŕzd a zatvárajú pre lepšiu aerodynamiku. Každé koleso má vlastný minigenerátor a Bluetooth modul, čím sa systém stáva autonómnym a nezávislým.
Dizajn auta je pomerne odvážny, no zároveň má byť aj funkčný. Nízky profil, predĺžená kapota a fastback silueta sú podčiarknuté žiarivým lakom v odtieni Sunset Beam Orange. Vpredu dominuje rozšírená mriežka chladiča s integrovanou hviezdou, vzadu zaujme masívny difúzor, aktívna aerodynamika a svetelný panel MBUX Fluid Light s viac ako 700 programovateľnými LED diódami. Ten môže zobrazovať logo, animácie či stav nabíjania.
Pri tomto type vozidla je samozrejme kľúčová aerodynamika, kde sa dizajnérom podarilo dosiahnuť koeficient odporu vzduchu len 0,198, čo je menej než pri AMG ONE či Tesle Model S. Koncept obsahuje aj pasívnu chladiacu dosku v podlahe a inteligentný systém AIRPANEL, ktorý elektronicky reguluje prívod vzduchu.
V interiéri Mercedes kombinuje svoj dôraz na komfort s charakterom športového kokpitu. Priestor je tak pomerne minimalistický, čierny základ zvýrazňujú oranžové akcenty, viditeľné káble a konštrukčné prvky evokujúce vysokonapäťovú technológiu. Dominujú v ňom najmä dva displeje s uhlopriečkami 10,25 a 14 palcov na ovládanie vedľajších funkcií vozidla, zatiaľ čo primárnym ovládačom je plochý volant s dotykovými ovládačmi a LED indikátormi inšpirovaný volantmi z monopostov F1.
Zvláštnosťou tejto koncepcie sú sedadlá, ktoré sú vyrobené 3D tlačou a tvarované na mieru podľa telesného skenu vodiča. Potiahnuté sú materiálom LABFIBER, ktorý je vyrobený z recyklovaných pneumatík z pretekov GT3, rastlinných bielkovín a biopolymérov. V interiéri nájdeme aj biotechnologickú alternatívu hodvábu – syntetický materiál z geneticky modifikovaných baktérií, použitý napríklad na kľučkách dverí.
Mercedes-AMG zatiaľ oficiálny termín uvedenia produkčnej verzie neoznámil, no potvrdil, že viaceré technologické riešenia z konceptu GT XX sa už pripravujú pre sériovú výrobu. Platforma AMG.EA, na ktorej štúdia stojí, sa objaví najskôr v dvoch pripravovaných modeloch, vrátane jedného SUV. Spolu s vývojom infraštruktúry pre ultrarýchle nabíjanie a aktívnymi diskusiami s partnermi ako Alpitronic je zrejmé, že nejde o vzdialenú víziu, ale o reálny plán s konkrétnym harmonogramom.