- #Mobilné zariadenia
- 70 min.
- 29.6.2023
Megasúboj 5 najlepších fotomobilov súčasnosti! Ktorý fotí najlepšie?
Ak sa pozrieme na vlajkové lode renomovaných výrobcov pár rokov dozadu, zistíme, že sa im menil prakticky iba fotoaparát. Po 12 Mpx snímačoch tu v priebehu pár rokov máme 200 Mpx fotoaparáty a nikdy vzadu nie je len jeden.
Veď čím iným sa v dnešnej dobe dá zaujať? Displejom? Na tom pixle neuvidíte pomaly už ani s lupou. Výkonom? Ten reálne potrebuje tak 0,01 % používateľov. 4G či 5G? Nutnosť, nie konkurenčná výhoda. Batériou? Na to treba väčšie a ťažšie telo, do toho už nikto nejde.
Obsah pokračuje pod reklamouExkluzívnym partnerom megasúboja je Heureka.sk, nákupný poradca a vyhľadávač najlepších cien z tisícok on-line obchodov na internete.
Fotoaparát je tak jediná konkurenčná výhoda, ktorá dokáže súčasné vlajkové lode, top-end smartfóny kraľujúce trhu, odlíšiť. Preto sme vymysleli nový megasúboj, megasúboj 5 top-end smartfónov a špeciálne ich fotoaparátov.
Smartfóny sme do súboja nevyberali len tak náhodou. Vybrali sme najvyhľadávanejší model na Heureka.sk a doplnili mu konkurenciu, ktorá je aktuálne dostupná na našom trhu. To je azda najväčšia podmienka: aby ste si niektorý z pätice top modelov vedeli kúpiť aj na Slovensku.
A keďže najvyhľadávanejším kúskom bol v čase prípravy súboja Apple iPhone 14 Pro, do najužšieho výberu prišli Huawei P60 Pro, Motorola edge 40 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra a Xiaomi 13 Pro. Ako tak pozerám na názvy, samí Pro-fíci. Tak to sa je na čo tešiť.
Vďaka Heureka.sk však môžete všetky tieto smartfóny, ale aj iné produkty, nájsť často ešte výhodnejšie. A ak aj náhodou nie, Heureka ponúka veľmi praktickú funkciu stráženia ceny. Stačí zadať sumu, akú by ste si želali a na ktorú vás má Heureka upozorniť. Len čo sa tak stane, do schránky vám príde e-mail.
Každý jeden z testovanej pätice má pritom aktuálne najvýkonnejší hardvér aký si môžete v smartfóne v dnešnej dobe priať. Možno budete prekvapení, ale ten ma vôbec nezaujímal. Veď kto dnes potrebuje smartfón s väčším výkonom ako iba pár rokov starý desktop? Tých pár náročných zákazníkov má aj tak iné predstavy o smartfóne a radšej staví na smartfóny stavané čisto na výkon.
V megasúboji som sa navyše venoval výhradne zadným fotoaparátom a statickým záberom. Porovnať takto podrobne selfie fotoaparáty a videá, ktoré vedia smartfóny produkovať, by bolo na podobné články. Tomu sa preto budeme v redakcii venovať niekedy inokedy.
A keďže razím názor, čím viac parametrov na porovnanie, tým presnejší výsledok, v súboji nájdete desiatky záberov a detailné porovnanie každej z 25 sérií fotografií. Mohol by som porovnať 4-5 sérií záberov, teda 20-25 fotiek, no čo by ste sa dozvedeli? Nič vierohodné.
Každý smartfón v tomto megasúboji mohol vyprodukovať to najlepšie čo mohol, mal na to desiatky príležitostí. S každým smartfónom som totiž vytvoril minimálne dva zábery jednej scény a až pri spracovaní v počítači som vyberal ten krajší. Verím teda, že výsledok je čo najpresnejší v hľadaní toho najlepšieho fotomobilu zo súboja.
Technické parametre
Hoci bežne v takýchto súbojoch neporovnávame technické parametre, rozhodli sme sa ich čiastočne porovnať, pretože smartfón, ktorý stojí 2/3 konkurencie si minimálne za odvahu zaslúži body. Rovnako je spravodlivé udeliť body za lepšiu hmotnosť, menšie rozmery, batériu či bohatosť výbavy. A tak to, čo je možné exaktne porovnať, som aj porovnal a všetko poctivo zapísal do rozsiahlej tabuľky. Pozrite sa na ňu…
Apple iPhone 14 Pro | Huawei P60 Pro | Motorola edge 40 Pro | Samsung Galaxy S23 Ultra | Xiaomi 13 Pro | |
Cena | od 1 299,00 € | 1 199,00 € | 899,00€ | od 1 399,00 € | 1 299,00 € |
b. | 3 | 4 | 5 | 2 | 3 |
Rozmery | 147,5 x 71,5 x 7,85 mm | 161 x 74,5 x 8,3 mm | 161,2 x 74 x 8,6 mm | 163,4 x 78,1 x 8,9 mm | 162,9 x 74,6 x 8,4 mm |
Hrúbka s fotoaparátom | 12 mm | 12 mm | 11 mm | 10,5 mm | 13 mm |
b. | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 |
Hmotnosť | 208,6 g | 205 g | 198 g | 237,95 g | 235,6 g |
b. | 3 | 4 | 5 | 1 | 2 |
Odolnosť | áno, IP68 | áno, IP68 | áno, IP68 | áno, IP68 | áno, IP68 |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Batéria | 3 200 mAh, 3,9 V, 12,4 Wh | 4 815 mAh, 4 V, 19,26 Wh | 4 600 mAh, 4,4 V, 20,24 Wh | 5 000 mAh, 4,3 V, 21,5 Wh | 4 820 mAh, 4,4 V, 21,1 Wh |
b. | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 |
Displej | 6,1″ LTPO OLED (1 179 x 2 566 px, 460 PPI), 19.5:9, 120 Hz, HDR10/Dolby Vision | 6,67″ LTPO OLED (1 220 x 2 700 px, 444 PPI), 20:9, 120 Hz, HDR10 | 6,67″ LTPO OLED (1 080 x 2 400 px, 394 PPI), 20:9, 165 Hz, HDR10+/Dolby Vision | 6,8″ Dynamic AMOLED 2X (1 440 x 3 088 px, 500 PPI), 19,3:9 120 Hz, HDR10+ | 6,73″ LTPO OLED (1 440 x 3 200 px, 522 PPI), 20:9, 120 Hz, HDR10+/Dolby Vision |
b. (väčší = lepší) | 2 | 3 | 3 | 5 | 4 |
Snímače (vzadu) | 1/2,8″ 48 Mpx, 1/2,55″ 12 Mpx, 1/3,5″ 12 Mpx, TOF 3D LiDAR | 1x 1/1,7″ 48 Mpx, 1/4″ 13 Mpx, 1/2,7″ 48 Mpx, TOF 3D | 1/1,55″ 50 Mpx, 1/2,76″ 50 Mpx, 1/2,93″ 12 Mpx | 1/1,3″ 200 Mpx, 1/3,52″ 10 Mpx, 1/3,2″ 12 Mpx 1/2,55″ 10 Mpx | 1″ 50 Mpx, 1/2,76″ 50 Mpx, 1/2,76″ 50 Mpx |
Spôsob zaostrovania | 2 x Dual Pixel PDAF + 1x PDAF | PDAF + laser | 2x PDAF | PDAF + laser, Dual Pixel PDAF | Dual Pixel PDAF + laser AF |
Maximálne rozlíšenie fotografie | 48 Mpx | 48 Mpx | 50 Mpx (Ultra Res) | 200 Mpx | 50 Mpx |
b. (viac = lepšie) | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 |
Formát fotografie | JPEG + HEIF + Apple ProRAW | JPEG + RAW (iba režim Pro) | JPEG + RAW (iba režim Pro) | JPEG + HEIF + RAW (iba v Pro) | JPEG + RAW (iba v Pro) |
b. (viac = lepšie) | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 |
Pomer strán | 4:3, 1:1, 16:9 | 4:3, 1:1, 20:9 | 4:3, 16:9, 1:1, 20:9 | 4:3, 16:9, 1:1, 19,3:9 | 4:3, 16:9, 1:1, 20:9 |
b. (viac = lepšie) | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Optika | 24 mm f/1,8, 7 členov, 13 mm f/2,4 6 členov, 77 mm f/2,8 7 členov | 27 mm f/1,4 – f/4,0, 95 mm f/2,1, 13 mm f/2,2, Leica | 23,2 mm f/1,8, 13 mm f/2,2, 50 mm f/1,6 | 22,3 mm f/1,7, 230 mm f/4,9, 67 mm f/2,4, 13,6 mm f/2,2 | 23 mm f/1,9, 8 členov, 75 mm f/2,0, 6 členov, 14 mm f/2,2 |
Zoom (optický) | 3x | 3,5x | 2x | 3x + 10x | 3,2x |
b. (viac = lepšie) | 2 | 4 | 1 | 5 | 3 |
Zoom (digitálny) | 15x | 100x | 16x | 100x | 70x |
b. (viac = lepšie) | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 |
Stabilizácia | 1x snímač (48 mpx), 1x optická | 2x optická | 2x optická | 3x optická | 2x optická |
b. (viac = lepšie) | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 |
Blesk | LED | LED | LED | LED | LED |
Nočný režim | áno, automatický | áno | áno | áno | áno |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Portrét | áno | áno | áno | áno | áno, režim Na výšku |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Manuálny režim (M) | nie | áno | áno | áno | áno |
b. | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Meranie expozície | – | áno, stred/mriežka/bod | áno, automatické | áno, stred/mriežka/bod | áno, stred/mriežka/bod |
b. | – | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ostrenie | – | AF-S, AF-C, MF | AF, MF | AF, MF, stred, viacnásobné | stupnica |
b. | – | 3 | 2 | 4 | 5 |
Clona | – | f/0,95 – f/16 | nie | nie | nie |
b. | – | 5 | 0 | 0 | 0 |
Rýchlosť uzávierky | – | 1/4000 – 30 s | 1/6000 – 32 s | 1/12 000 – 30 s | 1/4000 – 30 s |
b. (väčší rozsah = lepšie) | – | 3 | 4 | 5 | 3 |
ISO | – | ISO 50 – 3 200 | ISO 100 – 3 200 | ISO 50 – 3 200 | ISO 50 – ISO 12 800 |
b. (väčší rozsah = lepšie) | – | 4 | 3 | 4 | 5 |
Vyváženie bielej | – | 5x + auto | 4x + auto | stupnica v K | 4x + stupnica v K + auto |
b. (viac = lepšie) | – | 3 | 2 | 5 | 4 |
Kompenzácia expozície | 2EV +/- | 4EV +/- | 4EV +/- | 2EV +/- | 4EV +/- |
b. (väčší rozsah = lepšie) | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
RAW | áno, Apple ProRes | nie, iba v Pro režime | nie, iba v Pro režime | nie, iba v Pro režime | nie, iba v Pro režime |
b. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HDR | áno, automatické | áno, HDR Vivid | áno, automatické | áno, automatické | áno, automatické |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Makro | áno, automatické | áno, Super Macro režim | áno, Makro režim | áno, automatické | áno, Super makro režim |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Monochrome | áno | áno | áno | áno | áno |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Fotografické štýly | áno, 9x | áno, 10x | áno, 14x | áno, 11x | áno, 16x |
b. (viac = lepšie) | 1 | 2 | 4 | 3 | 5 |
Vylepšenia pokožky | nie | áno | áno | áno | áno |
b. | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Panoráma | 61 Mpx | 58 Mpx | 84 Mpx | 60 Mpx | 55 Mpx |
b. (viac = lepšie) | 4 | 2 | 5 | 3 | 1 |
Pohyblivé fotky | áno | áno | nie | áno | nie |
b. | 5 | 5 | 0 | 5 | 0 |
Dual View | nie | áno | áno, aj foto | áno | áno |
b. | 0 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Hardvérová spúšť | ovládanie hlasitosti | ovládanie hlasitosti | ovládanie hlasitosti | ovládanie hlasitosti | ovládanie hlasitosti |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Tlačidlo hlasitosti ako… | spúšť + spúšť kontinuálneho snímania / video | spúšť + spúšť kontinuálneho snímania | spúšť + spúšť kontinuálneho snímania + prepínanie režimov | spúšť + spúšť kontinuálneho snímania | spúšť + spúšť kontinuálneho snímania + zoom + časovač |
b. (viac = lepšie) | 3 | 2 | 4 | 2 | 5 |
Samospúšť | áno (3, 10 s) | áno (2, 5, 10 s) | áno (3, 10 s) | áno (2, 5, 10 s) | áno (3, 5, 10 s) |
b. (viac = lepšie) | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Automatické snímanie | nie | áno, hlasom/úsmev | áno, gesto/úsmev | áno, hlasom, dlaňou, stylus | nie |
b. | 0 | 4 | 4 | 5 | 0 |
Vodoznak | nie | áno | áno, smartfón/čas/vlastné | áno, smartfón/čas | áno, smartfón/čas/súradnice |
b. | 0 | 2 | 4 | 3 | 5 |
Mriežka | áno | áno | áno | áno | áno, 4x |
b. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Vodováha | nie | áno | áno | nie | áno |
b. | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 |
Video (max rozlíšenie) | 4K Ultra HD (60 fps), HDR | 4K Ultra HD (60 fps), HDR | 8K Ultra HD (30 fps), 4K Ultra HD (60 fps) | 8K Ultra HD (30 fps), 4K Ultra HD (60 fps) | 8K Ultra HD (24 fps), 4K Ultra HD (60 fps) s Dolby Vision |
b. (viac = lepšie) | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 |
Video formát | H.264, H.265 | H.264, H.265 | H.264, H.265 | H.264, H.265 | H.264, H.265 (len 4K UHD) |
Video (max fps) | 240 fps, Full HD | 960 fps, Full HD | 960 fps, Full HD | 960 fps, Full HD | 1 920 fps, Full HD |
b. (viac = lepšie) | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Časozber (max rozlíšenie) | Full HD 30 fps | 4K Ultra HD, 30 fps | áno, 8K Ultra HD | áno, 8K Ultra HD | nie |
b. (viac = lepšie) | 3 | 4 | 5 | 5 | 0 |
Snímač (vpredu) | 12 Mpx 1/3,6″ + TOF 3D | 13 Mpx 1/2,8″ | 60 Mpx 1/2,61″ | 12 Mpx 1/3,3″ | 32 Mpx 1/3,2″ |
Optika (vpredu) | 23 mm, f/1,9 | 27 mm, f/2,4 | 22,4 mm, f/2,2 | 25,5 mm, f/2,2 | 21 mm, f/2,0 |
Video vpredu (max rozlíšenie) | 4K Ultra HD (60 fps) s HDR | 4K Ultra HD (60 fps) s HDR | 4K Ultra HD (60 fps) s HDR | 4K Ultra HD (60 fps) s HDR | Full HD, 30 fps |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Blesk vpredu | áno, displej | áno, displej | áno, displej | áno, displej | áno, displej |
b. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Extra | Depth Control, zafírové krycie sklo optiky, Photonic Engine, Deep Fusion, Smart HDR 4, Portrait Lighting, možnosť úpravy tónu a teploty farby | Tvorca príbehov, Zvukový zoom, Dvojitý obraz, Svetelná maľba, Master AI, Ultra Snapshot, Floating shutter, režim Aperture, AR Lens, Multi-Cam, Scan | Ultra-Res, Smart High Resolution, Smart Composition, Shot Optimazation, Spot Color, Scan, Portrét (35 mm/50 mm/85 mm), Google Lens | optimalizátor scén, návrhy snímok, úprava teploty farieb, odtieňa, kontrastu, sýtosti, zvýraznenia, tieňov, Hyperčasozber, Expert RAW, Bixby Vision | telepromter (!), AI fotoaparát, rozostrenie, odstránenie znamienok, upozornenie na orientáciu, oprava skreslenia širokouhlých záberov, video efekty (5x), dlhá expozícia, Mesačná krajina, Režim Klon, Dlhá expozícia, Vlog, úprava ostrosti, kontrastu, sýtosti |
Maximálny počet bodov | 185 | 215 | 215 | 215 | 215 |
Počet bodov | 116 | 168 | 169 | 178 | 163 |
Výsledok | 62,7 % | 78,1 % | 78,6 % | 82,8 % | 75,8 % |
Cena
Jednoznačne najdrahší je Samsung Galaxy S23 Ultra, no iPhone 14 Pro je menší súrodenec modelu Max. Ten má identický hardvér i fotoaparát, ale vie lepšie konkurovať výberu svojim väčším displejom. Konkurenti majú totiž 6,7-6,8″ displeje, menší iPhone 14 Pro má len 6,1″. Až model Max má 6,7″. A zaň si už Apple účtuje 1 449 €. Takže ak by bol v súboji iPhone 14 Pro Max, Apple smartfón je najdrahší.
Každopádne, túto mini súťaž s cenou vyhráva Motorola edge 40 Pro s cenou pod 900 €! Pritom v málomčom na prvý pohľad čínska novinka zaostáva. Ale možno uvidíme po súboji…
V ponuke niektorých e-shopov nájdete testované smartfóny aj podstatne výhodnejšie. Práve preto je dobré pred kúpou navštíviť porovnávač cien, akým je napríklad náš partner megasúboja – Heureka.sk, kde nájdete aj samostatnú kategóriu pre mobilné telefóny.
Filtrovať si ich viete podľa množstva parametrov. V požadovaných vlastnostiach si ich môžete zvoliť rôzne, napríklad aj veľkosť pamäte RAM, kapacitu batérie či rozlíšenie displeja a fotoaparát, ale aj mnoho ďalších.
Rozmery
Samotné rozmery som neporovnával, tie si môžete pozrieť v tabuľke, ale pozrel som sa na zúbok hrúbke smartfónu. Výrobcovia už roky akosi zabúdajú, že smartfón človek nenosí v najtenšom mieste, ale ako celok. A tak som meral hrúbku v najhrubšom bode, teda v časti fotoaparátu.
Najväčšiu hrúbku má Xiaomi 13 Pro, a to až 13 mm, hoci výrobca tvrdí, že má hrúbku len 8,4 mm. Najtenší je Samsung Galaxy S23 Ultra s hrúbkou 10,5 mm, pričom výrobca tvrdí, že má 8,9 mm. To je len 1,6 mm rozdiel! Chválim.
Hmotnosť
Rovnako pri hmotnosti som nameral rôzne čísla ako tvrdia výrobcovia. Smartfóny som vážil na miligramovej váhe s vysokou presnosťou. Najťažší je ten najväčší, Samsung Galaxy S23 Ultra, ktorý s jednoduchým obalom môže mať štvrť kila! Plastová Motorola edge 40 Pro má menej ako 200 gramov. Ľahší smartfón sa pritom lepšie drží i nosí vo vrecku či kabelke.
Plusom všetkých modelov je, že sú odolné voči poveternostným vplyvom, majú IP68. Pozor však na to, že ani jeden nie je odolný voči pádom. Odporúčam kúpiť si odolný kryt, ktorý prípadné pády stlmí.
Batéria
Tu je vidieť, že (mili)Ampérhodiny v prípade batérií nie sú vôbec relevantným údajom. Preto som ich prepočítal do Wh, čo je porovnateľnejší parameter. Najväčšiu batériu má Samsung Galaxy S23 Ultra s kapacitou 21,5 Wh. Tesne za ním je Xiaomi 13 Pro. Na opačnej strane je Apple iPhone 14 Pro s len 12,4 Wh batériou, z ktorej vie ale Apple vyťažiť maximum.
Displej
Väčší je lepší. Minimálne počas fotenia či natáčania videí. Preto vyhráva Samsung S23 Ultra s 6,8″ displejom, no ani ostatní konkurenti výrazne nezaostávajú. Až na iPhone 14 Pro, ktorý má ale v predaji vyššie spomínaného súrodenca s 6,7″ displejom.
Fotoaparáty
Na porovnanie samotných snímačov bude ešte veľa priestoru v praktickom teste a tak bodovať snímače na nejakom základe je zbytočné. Sami sa ukážu, čo dokážu. Zaujímavé je ale poznať aké je maximum pre jednotlivé modely. Samozrejme, maximum čo ponúka snímač, no vedeli ste, že ani jeden z pätice nemá v bežnom výstupe maximálne rozlíšenie?
Dôvodom obrieho rozlíšenia nie sú obrie zábery s 50 či 200 Mpx, ale funkcia spájania pixlov. Všetky smartfóny, okrem S23 Ultra, spájajú informácie zo 4 okolitých pixlov do jedného. Výsledkom nie je 48 či 50 Mpx záber, ale 12 alebo 12,5 Mpx záber. S23 Ultra spája 8 pixlov do jedného a taktiež je výsledkom 12,5 Mpx záber.
Platí totiž jednoduchá teoretická fyzika – viac obrazových informácií = lepší finálny záber. Samozrejme, u všetkých je možné túto funkciu tzv. pixel binningu vypnúť a získať statický záber v plnom rozlíšení. Ten je ale potom obrovský nielen rozlíšením, ale aj dátami.
Formáty
Zaujímavé je pozrieť sa na formáty. Tu jasne vyhráva Apple iPhone, ktorý vám dovolí snímať v RAW aj v automatike. Ostatní konkurenti dokážu do RAW-u fotiť iba v prípade zapnutého Pro režimu aparátu. To je ale otravné, hoci nie nemožné si zapnúť.
Rovnako je zaujímavé pozrieť sa na množstvo formátov obrázka. Základ je 4:3, resp. 3:4 podľa toho ako fotíte radšej. To je vlastne pomer strán samotného snímača. Ani jednému ale nechýbajú pomery 1:1. 16:9 už ale áno, Huawei ponúka iba 20:9, čo je pomer strán jeho displeja.
Rovnako pomer strán displeja ponúkajú aj ostatní adepti. Takýto pomer strán je ale fajn iba pre samotný smartfón, kedy fotku po jej odfotení vidíte na kompletne celom displeji. Keď si ju ale otvoríte v notebooku, tablete či počítači, bude extrémne širokouhlá.
Zoom
Dva či tri fotoaparáty máme v mobiloch roky, no len pred niekoľkými sa objavil trend pridávania iného objektívu, tzv. zoomového. V tomto prípade ale fyziku nemožno oklamať a kto nechce 2 cm hrubý smartfón, využíva tak maximálne 2-3-násobné priblíženie.
Tí výrobcovia, ktorí sa chcú odlíšiť ešte viac, majú v tele svojich vlajkových lodí tzv. periskopický objektív. Ten nevytŕča z tela smartfónu, pretože je v ňom vložený „ležmo“ a pomocou sústavy zrkadielok prenáša obraz na snímač. Je to presne princíp periskopu. Výhodou je, že v menšom „balení“ ponúkne väčší zoom. Treba ale povedať, že zároveň aj horšiu svetelnosť.
Na čo je dobrý zoom? Napríklad na portréty. Tie vyzerajú vernejšie a profesionálnejšie, keď sú fotené s ohniskovou vzdialenosťou okolo 50 mm a viac. Len na to musíte myslieť a pri portrétoch to aj robiť.
V prípade tohto mini súboja má najväčší zoom, teda najväčšie priblíženie Samsung Galaxy S23 Ultra, a to až 10x, teda 230 mm po prepočte na 35 mm kinofilm. Najhorší „zoom“ má Motorola, ktorá ponúka 2-násobné priblíženie.
Prepočet na 35 mm je jediný parameter, pomocou ktorého sa dajú porovnávať jednotlivé objektívy, a to nielen v prípade fotomobilov, ale aj klasických fotoaparátov. V tabuľke preto uvádzam hodnoty objektívov výhradne po prepočte na kinofilm.
Pre mňa je jedným veľkým nezmyslom digitálne priblíženie. Ešte 4-násobné či 8-násobné priblíženie by sa dalo pochopiť, veď snímače testovanej pätice majú obrovské rozlíšenie a z neho je možné digitálne vytiahnuť priblížený obraz, no 100-násobné priblíženie? To je nepoužiteľné. Ale o tom viac v reálnom teste.
Ak sa ale bavíme o číslach, tak najväčšie digitálne priblíženie ponúkajú Huawei P60 Pro a Samsung Galaxy S23 Ultra, a to až 100x. Papierovo najslabšie má Apple iPhone 14 Pro, a to „iba“ 15x.
Stabilizácia
Podstatne dôležitejší parameter ako zoom je stabilizácia obrazu. Zbytočné je totiž približovať scénu, keď ju nedokážeme odfotiť či natočiť bez toho, aby bola roztrasená a rozostrená. Na to slúži stabilizácia. Mnohí výrobcovia využívajú digitálnu stabilizáciu, ktorá na základe algoritmov a dát zo senzorov koriguje otrasy v obraze. Toto ale nebolo a nikdy nebude schopné konkurovať optickej stabilizácii či dokonca stabilizácii samotného snímača. Tú využíva iba Apple iPhone 14 Pro, ale len pri hlavnom snímači. Druhý, zoomový, objektív má optickú stabilizáciu.
Samsung ale opäť vyhráva, stabilizované má všetky tri hlavné objektívy, iba širokouhlý nie je stabilizovaný. Ostatní konkurenti majú tiež po dva stabilizované objektívy, všetky do jedného ale stabilizáciu nepoužívajú pre širokouhlé objektívy.
To by bol hardvér a môžeme sa detailne pozrieť aj na softvérové vlastnosti všetkých piatich modelov.
Režimy snímania
Začneme režimami. Prakticky všetkých 5 smartfónov má nočný režim, Apple ho ale zapína automaticky, keď zistí, že je tma. Ostatní výrobcovia majú Nočný režim samostatne. Ak chcete snímať portréty, môžete zvoliť buď 2-3x zoom, alebo prejsť do samostatného režimu Portrét. Apple má napríklad špeciálne režimy aj v tomto režime, pričom výsledok môže vyzerať veľmi zaujímavo. Len je to časovo náročnejšie ako „prizoomovať“ objekt a stlačiť spúšť.
Apple ale tvrdohlavo odoláva tomu, aby do svojej fotoappky pridalo manuálny režim snímania. To je ten, v ktorom viete meniť meranie expozície, clonu, čas uzávierky, vyváženie bielej a ďalšie parametre. Nikomu inému to problém nerobí, iba Apple. Výrobca povoľuje meniť iba kompenzáciu expozície, aj to len +/- 2EV. Konkurencia s Androidom má Manuálne režimy viac či menej podobné, líšia sa len v detailoch.
Dve veci majú ale spoločné. Iba v tomto režime, resp. režime Pro, vedia Androidoví konkurenti snímať do bezstratového formátu RAW. Apple zvláda snímať do RAW jediným dotykom, stačí to zapnúť na hlavnom displeji fotoaparátu. Výborné riešenie! Druhé spoločné majú to, že len mizivé percento majiteľov si takýto Pro režim aj zapne. A to je možno aj dôvod, prečo Apple Pro režim asi ani nikdy do iPhonu nedá, veď sú appky tretích strán.
Všetkých 5 modelov vie snímať aj s HDR, niektorým sa to vypína jednoduchšie, iným ťažšie, ale všetky modely vedia fotiť aj bez toho. Rovnako všetky dokážu fotiť čiernobielo, no nemajú na to vlastný režim. Čiernobielu fotografiu je nutné nájsť vo foto štýloch.
Tých má každý smartfón iné množstvo. Apple ponúka 9, Xiaomi až 16, pričom využíva štýly od nemeckej spoločnosti Leica. Všetkým, okrem iPhonu 14 Pro je možné zapnúť či vypnúť vylepšovanie pokožky. Funkcia pre bežného človeka tak nepotrebná, no existuje obrovské množstvo používateľov, ktorí bez toho nevedia predstaviť žiť.
Medzi režimy snímania patrí aj Panoráma. Všetky modely ju zvládajú pomerne jednoducho, stačí sa prepnúť do režimu Panorámy, stlačiť spúšť a pohybovať do strany. Zaujímavé je, že každý smartfón vytvára panorámu inak a tak vo výsledku môžete byť sklamaní. Prečo? Uvidíte v reálnom teste nižšie.
Inou kategóriou sú tzv. pohyblivé fotky. S týmto prišiel pred rokmi Apple. Ide vlastne o snímanie statického a pohyblivého záberu, teda fotky a videa v jednom momente. Výsledkom je zobrazenie fotky, no podržaním prsta na fotke sa spustí krátke video. Praktické využitie mizivé, iba znásobenie potrebnej kapacity na jeden záber.
Zaujímavejší je režim Dual View. Je síce pre video, no Motorola edge 40 Pro ho vie aj s fotkami. S týmto zas kedysi prišla Nokia. Opäť jednoduchý princíp – do jedného videa či jedného statického záberu zobraziť pohľady z predného i zadného fotoaparátu. Opäť režim iba pre zaujímavosť, nie dennodenné použitie.
Toľko k režimom snímania…
Hardvérová spúšť
Opäť sa vrátim k hardvérovým častiam smartfónov, tentokrát ale k ovládaniu. Okrem Sony dnes už neexistuje žiadny veľký výrobca, ktorý by na telo smartfónu umiestňoval hardvérovú spúšť. Tú nahrádza dvojtlačidlo ovládania hlasitosti. U všetkých. Niekto ju vie využiť aj na spustenie natáčania videa, iní zas aj na prepípanie režimov či zoomovanie. Xiaomi 13 Pro vo funkčnosti vyhráva.
Samospúšť
Samospúšť nechýba žiadnemu testovanému smartfónu. Niektoré modely ale ponúkajú iba dva časovače, iné aj tri. Tí sú v tomto lepší. Zaujímavou alternatívou je ale snímanie pomocou úsmevu alebo zamávaním, či hlasom. Pri spoločnej fotke sa stačí usmiať, a fotoaparát sám stlačí spúšť v danom momente. Alebo stačí zamávať do objektívu a máte fotku. Alebo stačí povedať heslo foťák spraví všetko sám. Alebo ako Samsung Galaxy S23 Ultra, zoberiete si stylus z tela a stlačíte na ňom tlačidlo. Možností je veľa. Apple ani Xiaomi ale neponúkajú ani jednu.
Vodoznak
Drobnosť na koniec, vodoznak. Niektorí ich milujú a nájdete ich na každej fotke, ktorú vytvoria. Žiaľ, ani jeden z výrobcov neponúka možnosť zapnutia vodoznaku vo vlastnej réžii, napríklad iba pridaním mena autora fotky. Každý sa chváli iba svojim perím a okrem dátumu či GPS, alebo pridania mena k už aj tak množstvu dát na fotke. Škoda.
Mriežka
Podstatne dôležitejšie je, či pri fotení je možné zapnúť mriežku. To sú tie 4 čiary, ktoré delia plochu displeja na 9 častí a vďaka čomu si pri fotení či točení lepšie uvedomíte zlatý rez alebo horizont, teda rovnobežnosť so Zemou. Xiaomi ponúka až 4 rôzne nastavenia mriežky!
Vodováha
Drobnosť, ktorá poteší a vďaka ktorej vaše zábery nebudú krivé, teda vychýlené z horizontu. Okrem Apple a Samsungu ich majú všetci. Vodováha nie je ale nutnosť, pomocou mriežky si horizont viete vyrovnať aj bez vodováhy, no je to drobnosť, ktorá poteší.
Video
Tento megasúboj nie je o videách, to by bolo na samostatný megasúboj, keďže pri nich je spracovanie obrazu zas o čosi iné a nie je možné ho porovnávať so statickým obrazom. Video som tak porovnal iba teoreticky, podľa schopností, aké ho jednotlivé modely zvládajú. Prekvapením je, že ani Huawei ešte nevie natáčať v 8K UHD (7 840 x 4 320 px) rozlíšení, ale „iba“ vo 4K UHD ako Apple iPhone 14 Pro. Nie je však video ako video a tí, ktorí ho zvládajú v 8K UHD sú schopní natáčať iba pri 24, resp. 30 fps. Podstatne lepšie výsledky sú ale pri 4K UHD s 60 fps aj s HDR, Xiaomi 13 Pro vie dokonca v tomto rozlíšení točiť aj s Dolby Vision. Čo sa formátov týka, tam vie každý model točiť v H.264 alebo H.265.
Zaujímavé rozdiely sú vo vysokorýchlostnom snímaní, teda v spomalených záberoch. iPhone zvláda len 240 fps vo Full HD rozlíšení, no také Xiaomi 13 Pro dokáže vo Full HD snímať až rýchlosťou 1 920 fps! To je neuveriteľných 64x spomalenie obrazu! Klobúk dole. Snáď sa niekedy dostanem aj k megasúboju videosmartfónov.
Prekvapením je časozberné snímanie, Apple iPhone 14 Pro ho zas vie iba vo Full HD rozlíšení, no Motorola edge 40 Pro či Samsung Galaxy S23 Ultra ho dokážu skladať až v 8K UHD rozlíšení. Čo je aj celkom logické, veď snímače sú dosť veľké a časozberné video je o skladaní fotiek do videa, nie natáčanie reálneho videa.
Selfie
Čo sa selfie kamery týka, ani tú som do megasúboja nezapájal, keďže ide o celkom inú oblasť snímania. Selfie kamera síce fotí aj statické snímky, no aj toto by bolo na celkom nové a ďalšie porovnanie. Navyše predná kamera je na fotografovanie využívaná podstatne menej ako hlavný fotoaparát. Tak ako nie je porovnávané rozlíšenie pri hlavných fotoaparátoch, tak nie je ani pri selfie kamerách. Porovnateľné je tak iba video či blesk. To majú ale prakticky všetky modely identické.
Extra funkcie
Extra funkcie sú to, čo všetko majú jednotlivé smartfóny navyše a nie je to porovnateľné s inými. Napríklad iPhone 14 Pro má zafírové krycie sklo šošoviek, ktoré je veľmi ťažké poškrabať. iPhone má toho ale viac. Má navyše Depth Control, využíva špeciálny Photonic Engine, Deep Fusion, Smart HDR 4, má ale aj Portrait Lighting a poteší aspoň možnosť úpravy tónu a teploty farby.
Huawei P60 Pro má režim Tvorca príbehov pre jednoduchšie nahrávanie videí pomocou šablón, ale aj režimy ako Dvojitý obraz, Svetelná maľba, Master AI, Ultra Snapshot, AR Lens, Multi-Cam, Scan, či Sticker, no ponúka aj Floating shutter, teda plávajúcu spúšť, vďaka čomu sa vie zjednodušiť fotenie jednou rukou. Lahôdkou je režim Aperture, v ktorom si viete upravovať clonu, a to nielen virtuálnu, ale aj fyzickú! Toto vie z testovanej pätice iba P60 Pro! Zvoliť môžete f/1,4, f/2,0, f/2,8 alebo f/4,0.
Motorola edge 40 Pro ponúka navyše režimy ako Ultra-Res, Smart High Resolution, Smart Composition, Shot Optimazation, Spot Color, Scan, Portrét (35 mm/50 mm/85 mm), ale aj Google Lens. Motorola tak okrem extra režimov nemá žiadne špeciálne funkcie.
Samsung Galaxy S23 Ultra má funkciu optimalizátor scén a návrhy snímok pre lepšie výsledky fotenia. Poteší aj úprava teploty farieb, odtieňa, kontrastu, sýtosti, zvýraznenia či tieňov, ale aj režimy ako Hyperčasozber, Expert RAW. Namiesto Google Lens je tu Bixby Vision.
Xiaomi 13 Pro túto extra kategóriu jednoznačne vyhráva. To, čo všetko navyše dokázalo Xiaomi do novinky napratať je neuveriteľné. Veď videli ste už niekedy v smartfóne telepromter, teda čítačku ako v televízii?! Okrem toho 13 Pro využíva aj AI fotoaparát, má funkcie ako rozostrenie, odstránenie znamienok, upozornenie na orientáciu, opravu skreslenia širokouhlých záberov, ale aj päť video efektov, dlh expozíciu, či režimy ako Mesačná krajina, Klon, Dlhá expozícia, Vlog. Navyše ponúka aj úpravu ostrosti, kontrastu a sýtosti pri fotení.
Túto kategóriu som však nebodoval, keďže nejde o porovnateľné vlastnosti a funkcie. Bodovať by bolo možné iba počet vlastností, čo nie je fér, keďže taký Aperture režim v P60 Pro je čosi celkom iné ako režim Klon v 13 Pro či Portrait Lightning v iPhone.
Čo sa funkcií a vlastností jednotlivých modelov, teda ich technických parametrov, je po sčítaní bodov na tom najlepšie Samsung Galaxy S23 Ultra s výsledkom takmer 82 %. Prakticky všetci konkurenti sa hýbu okolo 80 %, no Apple iPhone 14 Pro získal v tomto „kole“ iba 62,7 %. Môže za to pomerne chudobná výbava appky na fotenie, ale aj podstatne horšie parametre – menšie rozlíšenie, menšia batéria, vysoká cena, absencia manuálneho režimu, horšie video atď.
V praxi to ale nemusí nič znamenať, všetko sú to len papierové hodnoty a podstatne viac a viac bodov môžu získať smartfóny v reálnom porovnávacom teste fotografií.
Mimochodom, Heureka.sk pri jednotlivých produktoch ponúka aj grafické znázornenie vývoja cien, vďaka ktorému vidíte koľko stál daný produkt v konkrétnom čase. Na výber máte rôzne obdobia, napríklad mesiac (30 dní), 3 mesiace, alebo celý rok. Rozhodne odporúčame výber „Od počiatku vekov“, kedy uvidíte vývoj ceny produktu od jeho uvedenia na trh, resp. od zaradenia na Heureka.sk.
Ako sa testovalo?
Všetkých päť smartfónov som nosil so sebou a pri zaujímavejšej scéne a dostatku času som ich vytiahol a fotil. Keďže každý je svojim spôsobom iný, fotil som vždy iba v automatickom režime. RAW som neporovnával schválne, aby bol výsledok čo najvernejší. RAW zábery je nutné upraviť a každá úprava fotky je veľmi individuálna.
Nebolo by tak možné upraviť všetky zábery tak, aby mali identické podmienky, a to ani s hromadnou úpravou. Tá totiž môže niektorým RAWom pridať, iným zas ubrať. Hromadne je možné upravovať iba zábery z jedného aparátu, nie piatich rôznych.
Hoci testovacích záberov bolo vytvorených vyše 50, do súboja som vybral iba tie najzaujímavejšie, ktoré je možné reálne a čo najlepšie porovnať. Mimochodom, takmer každú scénu som so smartfónmi fotil 2x a pri triedení v počítači vyberal vždy tú lepšiu fotku. Odporúčam to robiť aj vám, no nezabudnite si nájsť potom čas pretriediť fotky či videá napríklad každý večer či aspoň každý týždeň, inak si zahltíte pamäť smartfónu dvojitými zábermi.
Prečo to robiť? Ani smartfóny ani ich snímače ani ich systémy automatického zaostrovania nie sú neomylné a neraz sa stalo, že prvý záber bol horší ako ten druhý. Je tak výhodné fotiť dve-tri fotky a z nich vybrať lepší záber aj keď fotíte mobilom. Toto je totiž bežná technika fotografov, iba máloktorý extrémista sa spoľahne iba na jeden záber.
Testovacie fotografie
Všetky testovacie fotografie nižšie sú zmenšené pre potreby rýchlejšieho načítavania webu. Všetky si ale je možné stiahnuť a pozrieť si v plnom rozlíšení ako som to robil v súboji i ja. Žiadna fotka neprešla žiadnou úpravou, všetky smartfóny boli v teste zapnuté v automatickom režime so snímaním do JPEG. Žiaľ, v prípade Motoroly edge 40 Pro som si nevšimol zapnutý watermark s časom a dátumom. Niektoré zábery sú tak aj s ním.
Výrez záberov na porovnávacej fotke slúži hlavne na vizuálne rozlíšenie záberov. Vidieť na ňom rozdiely vo farbách, dynamike záberu a vyvážení bielej. Každý záber som ale pri hodnotení prešiel v plnom rozlíšení. Vďaka tomu som mohol dať jednotlivým záberom dve hodnotenia (za farebné podanie a za detaily), čím sa ešte viac zvýšila presnosť výsledku.
Testovacie fotografie v celom článku sú zoradené vždy abecedne, takže prvá fotka je vždy z Apple iPhone 14 Pro, ďalšia z Huawei P60 Pro, potom nasleduje fotka z Motorola edge 40 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra a nakoniec Xiaomi 13 Pro. Farby a ich vernosť som porovnával na monitore Apple MacBook Pro.
Možno ešte predtým ako si prejdete výsledky zo súboja, skúste si spraviť slepý test na vlastnej koži. Stačí si ho stiahnuť do počítača či tabletu a v priloženej tabuľke ohodnotiť jednotlivé zábery.
Apple iPhone 14 Pro | Huawei P60 Pro | Motorola edge 40 Pro | Samsung Galaxy S23 Ultra | Xiaomi 13 Pro | |
Bokeh | |||||
Farby | prirodzené | tmavšie | presvetlené | prirodzené | magentový odtieň |
body | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | rozostrené | ostré | ostré |
body | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
Jasno | kontrast | |||||
Farby | tmavé | tmavšie | prirodzené | saturovaná modrá | magentový odtieň |
body | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | ostré | ostré | ostré |
body | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Jasno | oblaky | |||||
Farby | prirodzené | prirodzené | oranžový nádych | saturovaná modrá | magentový odtieň |
body | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | rozostrené | ostré |
body | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Krajina | architektúra | |||||
Farby | tmavšie | saturovaná modrá | tmavšie | saturovaná modrá | tmavšie |
body | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené | mierne rozostrené | ostré |
body | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
Krajina | kontrast | |||||
Farby | prirodzené | presvetlené | prepálená biela | saturovaná zelená | magentový odtieň |
body | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | rozostrené | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené | ostré |
body | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Kvety | ostré slnko | |||||
Farby | žltý nádych | prirodzené | prirodzené | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | rozostrené | ostré | rozostrené | mierne rozostrené |
body | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Makro | tieň | |||||
Farby | tmavšie | zelený nádych | prirodzené | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | mierne rozostrené | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené |
body | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 |
Makro | tlač | |||||
Farby | tmavšie | tmavšie | tmavšie | prirodzené | sivý nádych |
body | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | rozostrené | mierne rozostrené | mierne rozostrené | rozostrené |
body | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Makro | umelé svetlo | |||||
Farby | tmavšie | červený nádych | prirodzené | tmavšie | žltý nádych |
body | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | rozostrené | rozostrené | mierne rozostrené | mierne rozostrené |
body | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Noc | architektúra I | |||||
Farby | prirodzené | prirodzené | presvetlené | svetlejšie | magentový odtieň |
body | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | rozostrené | mierne rozostrené | rozmazané |
body | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 |
Noc | architektúra II | |||||
Farby | saturované | prirodzené | presvetlené | tmavšie | prirodzené |
body | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | rozmazané | ostré | rozostrené |
body | 4 | 5 | 2 | 5 | 3 |
Noc | detail | |||||
Farby | tmavšie | prirodzené | zelený nádych | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | ostré | rozostrené |
body | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 |
Noc | zoom 3,5x | |||||
Farby | žltý nádych | prirodzené | tmavšie | tmavé | prirodzené |
body | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Detaily (100% crop) | rozostrené | ostré | rozostrené | rozmazené | mierne rozostrené |
body | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 |
Panoráma | |||||
Farby | prirodzené | tmavšie | svetlejšie | magentový odtieň | magentový odtieň |
body | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Detaily (100% crop) | ostré | mierne rozostrené | rozostrené | ostré | mierne rozostrené |
body | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 |
Portrét | exteriér | |||||
Farby | červený nádych | tmavšie | prirodzené | oranžový odtieň | prirodzené |
body | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené |
body | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Portrét | interiér | |||||
Farby | červený nádych | tmavšie | svetlejšie | svetlejšie | prirodzené |
body | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | mierne rozostrené | rozostrené | mierne rozostrené | mierne rozostrené |
body | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Prechod ostré slnko a tieň | |||||
Farby | teplejšie tóny | studenšie tóny | studenšie tóny | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené |
body | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Priblíženie | 3,5x | |||||
Farby | prirodzené | tmavšie | tmavšie | saturované | svetlejšie |
body | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | rozostrené | ostré, výraznejšie zrno | mierne rozostrené |
body | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 |
Priblíženie | 15x digitálny zoom | |||||
Farby | teplejšie tóny | prirodzené | tmavšie | žiadne | tmavšie |
body | 4 | 5 | 4 | 0 | 4 |
Detaily (100% crop) | rozostrené | ostré | neostré | žiadne | ostré |
body | 3 | 5 | 2 | 0 | 5 |
Prítmie | interiér | |||||
Farby | tmavé | prirodzené | teplé tóny | fialový nádych | tmavšie |
body | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | ostré | mierne rozostrené | mierne rozostrené | rozostrené |
body | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 |
Súdkovitosť | |||||
Farby | teplejšie tóny | prirodzené | červený nádych | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | ostré | ostré | rozostrené |
body | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
Tlačený text | |||||
Farby | teplejšie tóny | prirodzené | tmavšie | studenšie tóny | magentový odtieň |
body | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | rozostrené | rozostrené |
body | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Ultraširokouhlý záber | |||||
Farby | prirodzené | tmavšie | jemne saturované | jemne saturované | svetlejšie |
body | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Detaily (100% crop) | mierne rozostrené | mierne rozostrené | rozostrené | mierne rozostrené | mierne rozostrené |
body | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Zátišie | prirodzené svetlo | |||||
Farby | prirodzené | tmavšie | prirodzené | prirodzené | svetlejšie |
body | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | rozostrené | mierne rozostrené | mierne rozostrené |
body | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 |
Zátišie | umelé svetlo | |||||
Farby | svetlejšie | prirodzené | presvetlené | prirodzené | tmavšie |
body | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
Detaily (100% crop) | ostré | ostré | mierne rozostrené | rozostrené | rozostrené |
body | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Maximálny počet bodov fotky | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Celkový počet bodov fotky | 217 | 224 | 192 | 201 | 196 |
Hodnotenie | 86,80 % | 89,60 % | 76,80 % | 80,40 % | 78,40 % |
Bokeh
Keďže aj slepý test je v abecednom poradí, poďme na to abecedne. Takto si budete môcť porovnať svoje, moje a názory profesionálneho fotografa na jednotlivé zábery. Bokeh predstavuje rozostrenie, ktoré je pri mnohých záberoch tak žiadúce. Ide hlavne o portréty, ale ani produktová fotografia mu nikdy nepovie nie.
Bokeh efekt je možné docieliť tak, že zaostríte vždy len na časť scény v popredí. O ostatné by sa mala postarať kvalitná optika. V tomto prípade som zaostroval do oblasti prvých troch stebiel trávy, aby bol hrad a most v pozadí.
Keď si prelistujete galériu s bokeh fotkami, bude vám jasné, kto je na tom najhoršie – Motorola edge 40 Pro. Má minimálne rozostrenie pozadia, hoci sa chváli objektívom so svetelnosťou f/1,8. Ani steblá trávy nie sú pritom veľmi ostré. Rovnako sú na tom horšie aj farby.
Tie však poriadne ušli Xiaomi 13 Pro, ktorý celú scénu prifarbil do červena. Najlepšie si s bokeh efektom i farbami poradil Huawei P60 Pro a Samsung Galaxy S23 Ultra. iPhone 14 Pro ostal kdesi v strede. Má pekné rozostrenie, ale akosi sa mu nepodarilo zaostriť na steblá trávy správne.
Jasno | kontrast
Veľmi náročná scéna na fotoaparáty. V popredí je tmavý objekt s výraznou červenou farbou, v pozadí je jasná modrá obloha s bielymi mrakmi. Tu si farebnosť najlepšie udržala Motorola edge 40 Pro, ktorá ako jediná dokázala vykresliť červenú obrúč koša ako červenú, nie tmavú až čiernu. Obloha je možno o čosi svetlejšia, no celkovo je najlepším záberom práve tento.
Huawei P60 Pro ale krajšie vykreslil modrú a bielu, no kôš je pomerne tmavý. iPhone 14 Pro celú scénu až príliš stmavil, Samsung Galaxy S23 Ultra ju zas saturoval a tak je modrá obloha, hlavne v spodnej časti záberu, neprirodzene modrá. Xiaomi celú scénu opäť akoby prehnal magentovým filtrom.
Jasno | oblaky
Ďalšia pomerne náročná scéna – jasné počasie, poludňajšie slnko a jasné biele oblaky na oblohe, ktoré museli smartfóny zaostrovať na tzv. nekonečno. S týmto by si pred pár rokmi smartfóny veľmi neporadili, no tie dnešné to zvládli pomerne dobre. Tu je jasným favoritom iPhone 14 Pro s najlepším podaním modrej a neprepálením bielej farby.
Práve tú Huawei trošku presvetlil a tak nie sú všetky kontúry oblakov jasné. Motorola pridala jemný oranžový nádych, Xiaomi zas „svoj“ magentový. Samsung opäť presaturoval modrú, hlavne od polovice záberu nižšie a tiež chýbajú detaily oblakov, akoby na ne vôbec nezaostril.
Krajina | architektúra
Počas zlatej hodinky je fotenie veľmi zaujímavé. A zaujímavé sú potom aj výsledky pri priamom porovnaní. Napríklad Apple iPhone 14 Pro poňal zlatú hodinku ako zlatú a scénu mierne stmavil, pričom vyšli viac na povrch žlté odtiene. Čo ale nemusí byť na škodu.
Huawei farby viac saturoval, čo vidieť hlavne na oblohe a zvláštny ružovkastý odtieň má aj samotný hrad. Motorola farby presvetlila, pridala nádych oranžovej a stratila aj detaily. S23 Ultra sa drží svojich saturácií, rovnako ako Xiaomi magentového nádychu. Aspoň čo sa detailov týka je na tom výborne.
Krajina | kontrast
Náročná scéna – z tieňa bola fotená lúka s tmavým (stromy) a veľmi svetlým (obloha) pozadím. Apple iPhone 14 Pro nasnímal farby najvernejšie, hoci mu ušlo ostrenie. Ten totiž za najzaujímavejší prvok na scéne vyhodnotil trávu, hoci ostatní viac či menej ostrili na Františkánsku vežu v pozadí.
Huwei obraz výrazne zosvetlil, čo mu pomohlo v tmavých častiach záberu, rovnako ako aj pri tráve, no obloha je prepálená. Motorola edge 40 Pro trafila veľmi dobre aj farby, aj zaostrovací bod, jedine oblaky sú prepálené. Scénu sa podarilo dobre nasnímať aj Samsungu, no ten už tradične zvýrazňoval farby, tentokrát zelenú. A Xiaomi už tradične pridalo magentový nádych.
↑ 200 % crop
Kvety | ostré slnko
V pomerne jednoduchej scéne – ostré poludňajšie slnko a kvety, zlyhali fotoaparáty azda najviac, čo prekvapilo i mňa osobne. Kvety som fotil zo zhruba rovnakej vzdialenosti a keďže bolo extrémne jasné slnko, na displeji som toho veľa nevidel. Pripomínam, že s každým fotomobilom som robil minimálne 2 zábery a pri ich spracovaní v počítači som vždy vybral ten lepší. Výsledok?
Okrem Apple a Motoroly si s touto scénou neporadil poriadne nikto. Motorola výborne trafila farby i detaily, iPhone mierne scénu zatiahol do žltej farby. Ostatné tri sa neoplatí ani hodnotiť, veď sa na tie nepodarky pozrite sami.
Makro | tieň
Pomerne jednoduchá scéna – malý kvietok a jeho detailný záber, teda makro. iPhone opäť scénu stmavil, asi sa chcel sústrediť na biele okvetie, no farebne veľmi nevybočuje z reality. Aj detaily sú vcelku prijateľné. Huawei dostal akýsi zelený nádych, no až na x-tý pokus. V galérii si všimnite druhý obrázok. Ten je vytvorený z hlavného fotoaparátu. Hrôza. Výsledný, v porovnávacej fotke nižšie, resp. tretí v poradí v galérii, je zo zoomového fotoaparátu. Preto je aj bokeh omnoho výraznejší ako u ostatných.
Motorole edge 40 Pro sa podarilo veľmi verne trafiť aj farby aj detaily, hoci stred kvietku je už rozostrený. Zaujímavé je, že podľa EXIF dát na fotku Motorola využila ultraširokouhlý fotoaparát s 14 mm optikou. Rovnako ultraširokouhlý využil aj Samsung Galaxy S23 Ultra, ktorému sa podarilo trafiť farby a aj perfektne zaostriť. Tiež to ale nebolo na prvý pokus.
Xiaomi sa pridalo na stranu Huawei a ani za svet nechcelo z normálnej vzdialenosti zaostriť kvet, ani v makro režime a tak som ho prepol do zoomového fotoaparátu s 75 mm ohniskom. Výsledok je lepší ako machuľa z 23 mm fotoaparátu, no toto je maximum čo dokázala 13 Pro zo seba vydolovať. Akonáhle som sa ku kvetu priblížil viac, pre lepší detail, výsledkom bol iba rozmazaný obraz (posledný záber v galérii). Navyše aj farby sú pomerne tmavé. Aspoň ale zmizol magentový odtieň.
Makro | tlač
Pokračovanie makro fotografie som presunul do interiéru s dostatkom prirodzeného svetla. Opäť som zobral každý jeden smartfón a skúšal na akú úroveň priblíženia sú schopné ísť. Exceloval Apple iPhone 14 Pro, ktorý dokázal zaostrovať od cca 1 cm nad povrchom časopisu. Dokázal nasnímať až štruktúru samotného papiera!
Huawei opäť nevedel zaostrovať, prepol som ho teda do režimu 10x zoom (optické a digitálne priblíženie zároveň) a skúšal do akej úrovne dokáže ešte zaostriť na stránku časopisu. Výsledok je mierne rozostrený a proti iPhonu aj výrazne horší detail. Motorola na makro opäť zvolila 14 mm ultraširokouhlý fotoaparát. Prepnutím do iných režimov nebol výsledok lepší.
Vyzeral asi tak ako 4. záber v galérii, patriaci Samsungu Galaxy S23 Ultra z jeho 23 mm hlavného fotoaparátu. Opäť pomohlo „nazoomovanie“ scény, no aj tak je detail veľmi chabý. Rovnako dopadlo aj Xiaomi 13 Pro. Makro im nejde. Vôbec.
A takto vyzeralo fotenie makro záberov na väčšine smartfónov… neustále rozostrený obraz, aparáty neschopné zaostriť aj zo vzdialenosti 10-15 cm od objektu a pod.
Makro | umelé svetlo
Pôvodne tu mal byť iný záber, na mince, no tento mi prišiel ako zaujímavejší a dokonca osvetový. 20-eurovku sme mali v rukách už asi všetci. Mnohí sme ju aj detailne prezerali, hlavne keď prišla „na trh“. No všimol si niekto niekedy, že v ráme vitrážového okna je čosi napísané? Odhalil to až iPhone 14 Pro, s ktorým som sa približoval k bankovke a on neustále dokázal zaostrovať a zaostrovať.
Hauwei opäť s hlavným fotoaparátom nezmohol nič, využil som teda zoomový s 10-násobným priblížením z omnoho väčšej vzdialenosti. Výsledok ale zďaleka nie je tak detailný ako v prípade iPhone 14 Pro.
Motorole nepomohol ani zoom, štvrtý záber v galérii je to najlepšie čo edge 40 Pro vyprodukovala. Galaxy S23 Ultra so zoomom nevedel ostriť, v porovnaní je tak to najlepšie čo som z neho vydoloval. Ide o záber z ultraširokouhlého fotoaparátu, do ktorého sa S23 prepína v prípade manuálneho makro režimu. Xiaomi makro hlavným fotoaparátom nevie, využiť som musel na aké-také priblíženie aspoň zoomový fotoaparát.
Záber bol, mimochodom, robený pri silnom štúdiovom svetle.
Aby to však bolo čo najobjektívnejšie, každý z vydarených záberov som zložil k sebe tak, aby zobrazovali takmer identickú časť bankovky. Výsledok je zaujímavý. Huawei má ešte rozostrenejšie detaily, o čosi menej Motorola a Xiaomi, Samsung má celkom ostrý obraz, no vidieť ako ho snímač skladal. A to sú zábery niekoľkokrát priblížené s rozlíšením možno 2 Mpx, iPhone rovnaký záber spravil s rozlíšením 12 Mpx a tak sa s ním dá v prípade potreby ešte pracovať. S ostatnými už veľmi nie.
Noc | architektúra I
Fotosmartfóny prešli aj nočným testovaním. S takmer zmiznutým slnkom nad Bratislavou výrazne svieti socha vojaka, zvyšok areálu je však v tme. Každý z absolventov megasúboja poňal scénu inak. Xiaomi a Motorola najhoršie, socha na vrchu pamätníka je úplne prepálená. V oboch prípadoch sa snažili fotoaparáty scénu zosvetliť čo vidieť na okolí pamätníka, no vo výsledku dopadli zábery najhoršie.
Naopak, výborne scénu zachytili Apple, Huawei a vcelku slušne aj Samsung, ktorý záber iba mierne zosvetlil a tak na fotke vidieť pomerne dosť detailov aj z tmavých častí scény, socha na vrchu je však už na hrane. Apple a Huawei trafili výborne aj farby, Samsung pridal trochu fialovej. Xiaomi stavilo na svoju obľúbenú magentovú a nebyť prepálenia u Motoroly, farby mohli byť u nej tiež vcelku prirodzené.
↑ 200 % crop
Noc | architektúra II
Podobne, aj keď o čosi lepšie dopadla druhá séria nočných záberov. Tu sa opäť nedarilo Motorole, ktorá stavila na extrémne vysokú hodnotu ISO, až ISO 13 463 a čas 1/5 sekundy. Vo výsledku je obraz zrnitý a listy na strome kvôli vyššiemu času rozmazané. Čosi podobné predviedlo aj Xiaomi, ktoré nastavilo ISO 10 000 a 1/6 sekundy. Listy sú rozmazané, zrno kvôli vyššiemu ISO je viditeľné po priblížení. Aspoň farby sú vernejšie.
Veľmi dobre si s farbami aj celkovým záberom poradil Huawei P60 Pro, ktorý využil ISO 2 500 a 1/17 sekundy. Výsledkom je azda najlepší záber s ostrými detailami, hoci vidieť, že to nie je záber z bežného dňa. Ani nemá byť. Samsung nastavil ISO 3 200 čo už vidieť na zrnitosti, no stále je obraz veľmi ostrý. Škoda len väčšej temnoty, tento záber je z pätice najtmavší. Apple iPhone 14 Pro je „z diaľky“ najlepší, no po priblížení vidieť jemné nedokonalosti, vrátane rozmazaných listov kvôli času 1/5 sekundy. Hodnota ISO 2 000 nie je vysoká a tak ani zrnitosť nie je vôbec zlá.
Noc | detail
V nočných záberoch ešte ostaneme a zameriame sa na detaily. Pozlátená brána prezidentského paláca v noci vyzerá inak ako počas dňa, no aj tak sa Huawei P60 Pro podarilo z nej urobiť veľmi vydarený výsledok. Má výborné farby, špičkové detaily, ktoré nedokázal žiadny iný konkurent. Zlatá farba je výrazná, čo vidieť na priamom porovnaní, výborne je však nasnímaný aj palác v pozadí. P60 Pro stačilo iba ISO 250 a 1/50 sekundy.
Zle na tom nie je ale ani fotka zo Samsungu, ktorá je na strede mierne rozostrená, no farebne patrí k vydarenejším. Zlatá je takmer zlatá, detaily sú ostré a bez zrnitosti. Je to aj kvôli tomu, že S23 Ultra použila ISO 640 a 1/25 sekundy.
Apple iPhone 14 Pro tento záber celkom nevyšiel. Je pomerne tmavý, 1/40 sekundy nebol pritom vysoký čas, ani ISO 1 000 nebolo na škodu, detailov bez zrnitosti je bohate. Motorola už tradične záber presvetlila, fotoaparát zvolil čas 1/12 sekundy a opäť nezvyčajné ISO 581. Na prvý pohľad sú detaily jasné a zreteľné, no po priblížení vidieť nedokonalosti, vrátane farieb so zeleným nádychom. Záber zo Xiaomi je rozostrený, 1/25 sekundy a ISO 2 000 spravili svoje. Farby sú pomerne tmavé a biely palác v pozadí je opäť s nádychom magenty.
Noc | zoom 3,5x
Zjavne tu máme kráľa nočnej fotografie. Huawei P60 Pro sa ukázal aj pri zoomovaní. Jeho optické maximum je 95 mm, teda 3,5-násobný zoom. Na 10x zoom využíva digitálne priblíženie, čo ukážu ale až metadáta z fotiek. Záber nie je dokonalý, no oproti konkurencii, ktorej muselo k 3,5x priblíženiu dopomôcť digitálne zväčšenie. Detaily sú „z diaľky“ ostré a jasné. Farebne to P60 Pro zobrala tiež na výbornú. Pomerne dobre dopadlo aj Xiaomi 13 Pro, ktoré s detailami už pokrivkáva, no oproti ostatným stále dobré.
Najhoršie dopadol Samsung Galaxy S23 Ultra, ktorý pri ISO 3 200 a 1/17 sekundy má extrémne zašumený obraz, po priblížení nevidieť žiadne detaily, iba rozmazané machule. Podobne je na tom aj Motorola, no v jej prípade bolo nutné dopočítavať obraz z 2x priblíženia, takže nedostatky sa museli prejaviť. Ani Apple iPhone 14 Pro v tomto prípade nepotešil a výrazne zaostáva za prvými dvoma spomínanými modelmi.
Panoráma
Panoráma je špeciálny režim, ktorý umožňuje snímať panoramatické zábery do jednej obrovskej fotky. Využitie je čiastkové, zväčša z nejakých výhľadov, no výsledok môže poriadne sklamať. Osobne odporúčam radšej nasnímať viacero statických záberov a z nich potom v počítači či smartfóne si nechať v aplikácii (napríklad Lightroom) poskladať panoramatický záber.
Prečo? Pretože smartfóny skladajú záber za chodu, takže neviete aký bude výsledok. Očakávanie je jedna vec, realita druhá. Prečo? Takto smartfóny skladajú zábery (všimnite si hlavne laná z mostu u Motoroly, Samsungu a Xiaomi):
A tak sa niet čomu čudovať, že výsledné panorámy nie sú vôbec podľa zámeru. Tak napríklad pri fotení panorámy som začínal vždy s hradom v ľavej časti, kde ho bolo na displeji smartfónu vidieť kompletne celý. Toto dodržal len iPhone 14 Pro. Všetky ostatné modely z neho odrezali.
V tomto prípade ma potešilo aj minimálne skreslenie, veď si pozrite na hrad v prípade ostatných modelov, je akýsi natiahnutý do strany. To isté platí aj o ďalších stavbách, napríklad hradný múr v spodnej časti a podobne.
V prípade Motoroly je tých chýb podstatne viac. Od straty detailov až po nepresné skladanie obrázkov, čo vidieť hlavne na Moste SNP. Čosi podobné spravilo aj Xiaomi, no nie až takej miere ako Motorola. Motorole ku cti slúži iba to, že ako jediný dokáže snímať 360° panorámy, resp. dokonca o čosi viac.
Farby trafil presne opäť iba iPhone 14 Pro, ostatní konkurenti buď dofarbili scénu do magentových tónov, alebo ju stmavili, alebo až príliš zosvetlili.
Portrét | exteriér
Podstatne častejšie ako panorámy ale budú majitelia fotomobilov snímať portréty, či už seba, alebo svojich blízkych. Zobral som teda Romana a odfotil ho v tieni v exteriéri pri slnečnom dni a potom aj v interiéri pri prirodzenom svetle.
Prekvapivo si s farbou pokožky najlepšie poradila Motorola edge 40 Pro a Xiaomi 13 Pro. Za nimi by mohol nasledovať iPhone 14 Pro s mierne červeným tónom, nasledoval by P60 Pro, ktorý scénu mierne stmavil a tak aj pokožka má iný nádych. Najhoršie dopadol Samsung, ktorý pokožke pridal extrémnu saturácia a Roman je celý oranžový.
Pri portrétoch je dôležité zaostrovanie na oči. Toto smartfóny až tak dobre nezvládajú a tak vidieť rozdiely v ostrosti aj okolo očí. Najostrejší záber sa podaril P60 Pro, nasledovaný iPhonom, Samsungom, Xiaomi a Motorolou, ktorá lepšie zaostrila vzdialenejšie ľavé oko. Xiaomi má ale výrazne problémy s vlasmi, tie sú úplne rozostrené. Pozadie rozostrili veľmi pekne všetci, okrem S23 Ultra. Najlepšie to vyšlo iPhone 14 Pro, ale aj Xiaomi 13 Pro, ktoré však do rozostrovania zapojilo práve spomínané vlasy.
Portrét | interiér
Takmer ako cez kopírovací papier. Aj v interiéri si najlepšie s farbami poradili Motorola a Xiaomi, trošku horšie je na tom iPhone, ktorý pridal jemný červený odtieň a Huawei, ktorý fotku stmavil.
Samsung Galaxy S23 Ultra ubral oranžovej a fotku extrémne zosvetlil, čo vidieť aj na samotnom inak sýtočiernom tričku.
Čo sa detailov týka, opäť exceloval P60 Pro nasledovaný iPhone 14 Pro a Galaxy S23 Ultra, keby záber tak extrémne nezosvetlil. Motorola to softvérovo nezvládala fotka má veľkú stratu detailov. Xiaomi záber rozostrilo a detaily zanikli, všimnite si hlavne okolie očí či fúzy.
↑ 200 % crop
Prechod ostré slnko a tieň
Veľmi náročná scéna, hoci prechod medzi slnečnou časťou a tieňom nie je taká výrazná, predsalen strecha domu je vysoko a rozptyl svetla je potom iný. Výborne si so scénou poradil Samsung Galaxy S23 Ultra, ktorý zachytil výborné farby v tieni aj na slnku. Zaujímavá je hodnota ISO, iba ISO 10.
S farbou mierne ušiel Huawei P60 Pro, no taktiež si so scénou poradil veľmi dobre. Prekvapila aj Motorola, ktorá trafila takmer správny pomer medzi svetlom a tieňom. iPhone 14 Pro záber mierne stmavil, vidieť to na krídle, ale aj časti v tieni. Xiaomi záber zas úplne stmavilo, v tieni sú potom veľké straty detailov.
V tých sa najlepšie darilo P60 Pro, S23 Ultra i iPhone 14 Pro, no aj Motorole sa podarilo zachytiť výborné detaily. Xiaomi stmavením záberu prišlo o detaily hlavne v tienenej časti.
Priblíženie | 3,5x
Keďže každý smartfón ponúka rôzne úrovne priblíženia, bolo náročné zvoli jedno, ktoré by sadlo všetkým. Na druhej strane iPhone 14 Pro má maximálne 3x optické priblíženie, P60 Pro 3,5x, S23 Ultra 3x a Xiaomi 3,2x. Iba Motorola edge 40 Pro má len 2x priblíženie. Zvolil som teda 3,5x priblíženie, ktoré je ešte ako tak možné dosiahnuť aj digitálnym zväčšením pre priame porovnanie.
Na porovnanie tak slúži iba výrez, keďže okrem P60 Pro bol každý obrázok zväčšený digitálne. Čo sa farebnosti týka, najlepšie ju trafil iPhone 14 Pro s prirodzenou zelenou, sivou i bielou. P60 Pro scénu mierne stmavil a tak zanikli aj farby. Motorola pridala teplé tóny, čo vidieť na nosníku, Samsung využil svoju obľúbenú saturáciu a prestrelil to so zelenou i modrou v odraze okien. Xiaomi scénu mierne zosvetlilo a pridalo studenšie tóny.
V detailoch bez prekvapenia si najlepšie viedol P60 Pro, prekvapilo Xiaomi, nepríjemne ale Samsung, ktorý má síce ostrý obraz, ale vysokú zrnitosť. Motorola je na tom najhoršie, strata detailov je veľká.
Samsung Galaxy S23 Ultra má ako jediný 10-násobné optické priblíženie. P60 Pro ho dopočítava digitálne. Ak by sme mali takúto kategóriu, s prehľadom by ju vyhral Samsung.
Priblíženie | 15x digitálny zoom
V pomerne jednoduchej úlohe prakticky všetky fotomobily prekvapili. Milo i nemilo. Musím však upozorniť, že som u všetkých snímal zo vzdialenosti 25 cm od matičnej dosky, čo bude ešte nižšie vysvetlené v samostatnej kategórii.
Každopádne, Apple iPhone 14 Pro má maximum 15x aj pri digitálnom zväčšení. Keďže je to strop, niet sa čomu čudovať, že výsledok je nie celkom ostrý. Prekvapili však Huawei a Xiaomi, ktorých zábery sú výborné, hlavne čo sa detailov týka.
Huawei trafil nastavenie vyváženia bielej najlepšie a tak sú farby prirodzené, Xiaomi scénu opäť stmavilo, ale je stále čitateľná. Zaujímavé je, že fotoaparát zvolil ISO až ISO 1 600. Huawei dal napríklad iba ISO 640.
Motorola digitálne priblíženie nezvládla, obraz je neostrý, farby mierne teplejšie, teda so žltým nádychom. Najhoršie je na tom ale Samsung, ktorý síce má ako jediný optiku s 10-násobným zväčšením, no nedokázal zaostriť na dosku pri 15-násobnom priblížení ani na niekoľko pokusov. Výsledkom je tak dokonalá machuľa.
Priblíženie | 100x digitálny zoom
Toto je aj zbytočné hodnotiť, no na ukážku čo dokáže, resp. nedokáže 100x priblíženie. Priame porovnanie je dotvorené digitálnym zväčšením na zhruba 100x priblíženie u všetkých okrem Samsungu a Huaweiu. Keďže je jedna machuľa väčšia ako druhá a na akékoľvek použitie nevhodná, táto kategória hodnotená nie je.
Prítmie | interiér
Opäť náročnejšia scéna, takmer úplná tma, podvečer, zatiahnuté žalúzie a vypnutý aj počítač na pracovnom stole. Opäť fotené z rovnakej vzdialenosti s ostrením na stred. Pripomínam to schválne, pretože napríklad Samsung si povedal, že namiesto Flexaretu zaostrí na fotoaparát vzadu.
Farby takmer presne trafil P60 Pro, stôl v realite je o čosi viac žltý. Keby iPhone 14 Pro nestmavil scénu tak výrazne, resp. nenastavil čas uzávierky na tak krátky, mohol farby lepšie trafiť on. Motorola pridala teplejšie tóny a tak je stôl žltší ako v realite. Samsung i Xiaomi tiež stmavili scénu, teda nezvolili väčší čas pre uzávierku a tak je výsledok pomerne tmavý.
Zaujímavé je, že kým P60 Pro stavil na 1/20 sekundy a ISO 1 250, Xiaomi nastavilo 1/20 sekundy a ISO až na úrovni ISO 5 000. Ani to nepomohlo a záber je tmavý. Samsung zas zvolil ISO 1 250 a dlhší čas, 1/13 sekundy, no aj tak je scéna tmavšia ako u P60 Pro.
Čo sa detailov týka, P60 Pro vyhráva na celej čiare. Až kdesi za ním je iPhone 14 Pro, potom S23 Ultra, ak by som počítal zaostrenie na zadný fotoaparát, potom vzdialene Motorola a až úplne na konci Xiaomi s extrémnym rozostrením aj na prednej strane Flexaretu.
S každým smartfónom bola každá scéna v megasúboji odfotografovaná minimálne 2x a až následne pri spracovaní fotografií v počítači bol vybraný vždy ten lepší výsledok.
Súdkovitosť
Súdkovitosť je označenie pre jav, ktorý vzniká pri chybe optiky, ktorú ale nie je možné opraviť fyzicky, iba v programe na spracovanie fotografií, alebo použitím násobne drahšej optickej sústavy. Objavuje sa hlavne pri širokouhlých a ultraširokouhlých objektívoch, teda aj tých, ktoré majú fotomobily v megasúboji. Set záberov som snímal z rovnakej vzdialenosti, presne 25 cm postavením smartfónu na poličku pred matičnou doskou. Okrem súdkovitosti sa tak ukáže aj uhol záberu, ktorý aparáty zvládajú.
Do miestnosti svietilo prirodzené a jasné svetlo, farby tak trafili fotoaparáty celkom presne. Xiaomi trošku scénu stmavilo, iPhone 14 Pro pridal teplejšie tóny. V tomto sú tak vyrovnané. Motorola prekvapila ostrosťou záberu po celej ploche bez výrazného skreslenia. iPhone 14 Pro má taktiež veľmi slušnú optiku s minimálnym skreslením, iba pri okrajoch sa objavili drobné chyby. Rovnako sa tak držal aj Huawei P60 Pro, ktorý má ale 27 mm optiku a tak sa celá matičná doska do záberu nezmestila.
Samsung podľa metadát zvolil 13 mm optiku namiesto 23 mm čo je vidieť aj na strate detailov pri okrajoch záberu. Predsalen širokouhlý objektív sa správa inak. Xiaomi už „tradične“ má obraz v mnohých miestach rozostrený.
Mimochodom, najlepší uhol záberu má Motorola a Samsung.
Ľavý horný roh, problémová časť takmer všetkých modelov:
Tlačený text
V súčasnosti si fotiť text nie je vôbec nič výnimočné. Často sa stretávame so zmluvami, ponukami, inzerátmi, študenti s učebnými textami a podobne. Odfotiť text kvalitne je tak vcelku dôležité, aby ho bolo možné použiť neskôr, či už na samotnú tlač alebo pretransformovať do PDF či iného editovateľného súboru. Samozrejme, sú na to dedikované appky, ale teraz sa bavíme o fotoaparátoch vo fotomobiloch.
Farby najlepšie vyšli opäť Huawei P60 Pro, iPhone 14 Pro pridal teplejšie tóny, S23 Ultra zas studenejšie. Motorola scénu stmavila, Xiaomi pridalo svoju obľúbenú magentovú a scénu tiež stmavilo.
S detailami a teda aj kvalitou textu si najlepšie poradili P60 Pro a iPhone 14 Pro. Text je presne taký, ako vyzerá vytlačený. Motorola edge 40 Pro text mierne pokazila, no nie až tak ako posledné dva modely. Samsung Galaxy S23 Ultra text úplne rozbil. Je síce čitateľný, ale celý rozpixelovaný. Pri Xiaomi začínam mať pocit, že má niečo s optikou. Alebo so spravovaním dát? Text je rozostrený a z čítania bolia oči.
Ultraširokouhlý záber
Nezmestí sa čosi do záberu? Stačí fotomobil prepnúť do ultraširokouhlého režimu záberu a je to. Aspoň v tých prípadoch, v ktorých to je možné. Nie každý fotomobil musí mať nutne ultraširokouhlý fotoaparát. V prípade mobilov v megasúboji ho majú všetky, a to buď s 13 alebo 14 mm optikou (po prepočte na kinofilm).
Jeden záber v súboji tak patril aj im, hoci snímače pod ultraširokouhlými optikami sú často podstatne horšie ako tie hlavné. Aj kvôli fyzike, aj kvôli cene. S farbami si najlepšie poradil iPhone 14 Pro, ale aj Xiaomi 13 Pro, ktoré pridalo iba minimum zosvetlenia a obľúbeného magentového tónu. Huawei scénu mierne stmavil, ale stále sú farby výborné. Motorola aj Samsung scénu zosvetlili a farby saturovali, čo vidieť na zelených častiach záberov.
V kvalite záberov je to už ale horšie. Optika v prípade iPhonu v okrajových častiach poriadne deformovala realitu, všimnite si hlavne deformovaný stĺp na kotvenie lodí. Najostrejší obraz ponúka Samsung Galaxy S23 Ultra, ale aj Huawei či Apple. Aj Xiaomi má celkom slušné detaily. Motorola edge 40 Pro stráca detaily o čosi výraznejšie.
Zátišie | prirodzené svetlo
Posledný set v megasúboji patril „zátišiu“, teda drobným predmetom rôznych farieb s prirodzeným, ale aj umelým svetlom (viď nižšie). Keďže v redakcii máme hromadu LEGO stavieb, do zátišia som nehľadal žiadne kvety, ovocie či mix predmetov, ale zvolil som rôznofarebné LEGO skladačky.
Farby najlepšie nasnímali iPhone, Galaxy S23 Ultra a Motorola. Huawei ich stmavil, všimnite si hlavne žltú farbu, Xiaomi zas zosvetlil a tak sú v oboch prípadoch neprirodzené.
Ostrosť azda najlepšie ilustruje malý nápis Solar charge level na tele Wall-e-ho. Najlepšie čitateľný je v prípade Huawei, potom u Apple a Samsungu, no ani Xiaomi ho nezachytilo zle. Keď si všimnete ostatné časti záberu, opäť má 13 Pro mnoho rozostrených častí. To isté však platí aj o Samsungu, ktorý v okrajovách častiach má obraz rozostrený viac ako by bolo vhodné. Napríklad nápis Boba Fett je veľmi zlý. V prípade Motoroly je nápis Solar charge level už veľmi zliaty a takmer nečitateľný.
Zátišie | umelé svetlo
Tú istú scénu som následne nasvietil štúdiovým svetlom priamo do poličky s LEGOm. Vznikla tak vcelku presvetlená scéna, s ktorou si najlepšie poradil Huawei P60 Pro. Ten trafil farby najvernejšie.
Vcelku dobre vyšli aj Samsungu, s väčším nasvietením a množstvom svetla mali problém Apple i Xiaomi, ktoré tak nespracovali farby celkom správne. Veľa svetla potrápilo najviac Motorolu.
Najostrejší záber s minimom chýba majú Huawei a Apple, prekvapuje Motorola s miernou stratou detailov a rozostrením, nasleduje Xiaomi s výraznejšími rozostrenými časťami a sklame Samsung s rovnakým problémom ako spomínaným vyššie. Boba Fett. To už aj Xiaomi ho má menej rozostrený.
Bonus | Selfie
Bonus na záver, aby ste vedeli ako zhruba fotí predný fotoaparát, teda selfie kamera. Subjektívne najostrejší výsledok ponúka iPhone 14 Pro nasledovaný S23 Ultra a P60 Pro. Na konci sú opäť Motorola edge 40 Pro a Xiaomi 13 Pro. Táto kategória vo finálnom hodnotení nie je zohľadnená, ide iba o ukážku.
Slepý test profesionálneho fotografa
Aby megasúboj nebol iba o jednom názore, o pomoc sme poprosili profesionálneho fotografa Petra Frola, ktorý pre nás v minulosti fotil top obálky a editoriály aj dnes už zrušený časopis TECHBOX, aby nám s výberom najlepšieho z najlepších pomohol.
Peťovi sme ale nepovedali, ktorý záber je z ktorého modelu. Absolvoval ten najkrutejší slepý test. Peťo je totiž milovník Apple produktov a mohol by sa možno trošku, hoc aj nechtiac, prikloniť k najnovšiemu iPhonu.
Peter Frolo tak dostal do schránky originálne zábery popísané iba prvými písmenami abecedy a jeho úlohou bolo na svojom profesionálnom monitore a profesionálnym okom zhodnotiť kvalitu jednotlivých záberov a priradiť im body. Slepý test tak dopadol veľmi zaujímavo a v množstve hodnotení sa zhoduje s tým redakčným. Veď si ho pozrite sami.
Apple iPhone 14 Pro | Huawei P60 Pro | Motorola edge 40 Pro | Samsung Galaxy S23 Ultra | Xiaomi 13 Pro | |
Bokeh | 2 | 3 | 1 | 4 | 5 |
Jasno | kontrast | 3 | 5 | 1 | 4 | 2 |
Jasno | oblaky | 5 | 3 | 1 | 2 | 4 |
Krajina | architektúra | 2 | 5 | 1 | 3 | 4 |
Krajina | kontrast | 5 | 2 | 4 | 3 | 1 |
Kvety | ostré slnko | 4 | 1 | 5 | 3 | 2 |
Makro | tieň | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 |
Makro | tlač | 5 | 4 | 2 | 1 | 3 |
Makro | umelé svetlo | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Noc | architektúra I | 4 | 5 | 2 | 3 | 1 |
Noc | architektúra II | 3 | 5 | 1 | 4 | 2 |
Noc | detail | 2 | 5 | 3 | 4 | 1 |
Noc | zoom 3,5x | 3 | 5 | 4 | 1 | 2 |
Panoráma | 4 | 1 | 2 | 3 | 5 |
Portrét | exteriér | 3 | 1 | 4 | 2 | 5 |
Portrét | interiér | 5 | 3 | 2 | 1 | 4 |
Prechod ostré slnko a tieň | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 |
Priblíženie | 3,5x | 5 | 4 | 1 | 3 | 2 |
Priblíženie | 15x digitálny zoom | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 |
Prítmie | interiér | 3 | 5 | 4 | 2 | 1 |
Súdkovitosť | 5 | 4 | 2 | 3 | 1 |
Tlačený text | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Ultraširokouhlý záber | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 |
Zátišie | prirodzené svetlo | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 |
Zátišie | umelé svetlo | 4 | 5 | 3 | 2 | 1 |
VÝSLEDOK | 76,00 % | 75,20 % | 48,80 % | 55,20 % | 44,80 % |
Slepý test je tak to najlepšie, čo pre objektívny výsledok môžeme spraviť. Mimochodom, ak si chcete vyskúšať slepý test aj vy, nech sa páči, stiahnite si zdrojové súbory všetkých fotografií tak, ako ich dostal Peter Frolo.
V .xls súbore v hlavnej zložke stačí vyplniť hodnotenie od 1 do 5 bodov a zistite, ktorý smartfón je podľa vás ten naj. V tabuľke, samozrejme, nájdete aj legendu, ktoré fotky patrili ktorému smartfónu. Príjemné tipovanie.
Finálny verdikt
Finálny verdikt je vždy ten najťažší. Je nutné niekoľkokrát skontrolovať všetky priradené body a nepomýliť sa pri ich sčítavaní. Tak ako v iných megasúbojoch, aj v tomto bola vyššia váha hodnotenia priradená praktickému testu pred tým teoretickým, ktorý zahŕňa hlavne merateľné parametre.
V megasúboji fotomobilov tak 1 diel finálneho hodnotenia patrí súboju parametrov, 2 diely hodnoteniu profesionálneho fotografa a 3 diely hodnoteniu praktickej časti súboja. Fotky z testu tak na finálnom hodnotení boli v pomere 5:1 voči technickým parametrom testovaných fotomobilov. A takto vyzerá výsledok súboja:
Apple iPhone 14 Pro | Huawei P60 Pro | Motorola edge 40 Pro | Samsung Galaxy S23 Ultra | Xiaomi 13 Pro | |
Teoretická časť | 62,70 % | 78,14 % | 78,60 % | 82,79 % | 75,81 % |
Hodnotenie profi fotografa | 76,00 % | 75,20 % | 48,80 % | 55,20 % | 44,80 % |
Praktická časť | 86,80 % | 89,60 % | 76,80 % | 80,40 % | 78,40 % |
VÝSLEDNÉ HODNOTENIE | 79,18 % | 82,89 % | 67,77 % | 72,40 % | 66,77 % |
Spomedzi pätice smartfónov Apple iPhone 14 Pro, Huawei P60 Pro, Motorola edge 40 Pro, Samsung Galaxy S23 Ultra a Xiaomi 13 Pro sa najlepšie darilo čínskemu smartfónu Huawei P60 Pro, ktorý predbehol dlhoročnú ikonu fotomobilov, iPhone hlavne v parametroch, ale o percentá aj v praktickej časti. Rozdiely medzi oboma modelmi sú tak veľmi malé, no Huawei P60 Pro si titul víťaza megasúboja zaslúži právom.
Huawei P60 Pro ponúka bohatú fotografickú výbavu, výborné výsledky v mnohých scénach, vrátane nočných záberov a aj profesionálny fotograf jeho záberom udelil vysoké hodnotenie, kde ho iba o desatiny percent predbehol iPhone 14 Pro.
Práve ten obsadil druhé miesto so ziskom takmer 80 % z celkového hodnotenia. iPhone 14 Pro veľa stratil v technických parametroch, keďže Apple neumožňuje používateľom meniť detailné nastavenia a snaží sa byť pre nich praktický. Mnoho bodov iPhone stratil v nočných záberoch, naopak, exceloval v makro fotografii.
Tretiu priečku obsadil Samsung Galaxy S23 Ultra, aktuálne najlepší Samsung na trhu. A hoci vyhral teoretickú časť, v praktickej skončil tretí, a to nielen v redakčnom hodnotení, ale aj v slepom teste profesionálneho fotografa.
Za to, že ste mohli čítať tento megasúboj patrí vďaka partnerovi megasúboja, Heureka.sk, nákupnému poradcovi a vyhľadávaču najlepších cien z tisícok on-line obchodov na internete. Bez neho by ste ste nemohli dozvedieť výsledok veľkého porovnávacieho testu fotoaparátov pätice top-end smartfónov.
Za zapožičanie smartfónov do testu ďakujeme slovenským a českým zastúpeniam značiek a operátorovi Telekom za zapožičanie Apple iPhone 14 Pro.