- #E-mobilita
- 2 min.
- 4.10.2021
Maximálnu rýchlosť elektrických bicyklov si už zrejme tak jednodcho nezvýšite
Výrobcov elektrických bicyklov znepokojuje rastúci trend ich softvérovej alebo konštrukčnej úpravy za účelom zvýšenia ich maximálneho výkonu alebo rýchlosti. Podpísali preto memorandum, ktorým chcú ich „hackovanie“ skomplikovať.
Členovia Konfederácie európskeho cyklistického priemyslu (CONEBI), ktorú tvorí 15 národných cyklistických asociácií a 68 spoločností, sa zaviazali podniknúť spoločné kroky, ktorými chcú majiteľom elektrických bicyklov skomplikovať ich úpravu za účelom obchádzania európskych regulácií.
Pohony elektrických bicyklov v rámci Európskej únie totiž nesmú prekračovať výkon 250 W, resp. fungovať môžu maximálne do rýchlosti 25 km/h. Keďže takýto výkon a rýchlosť zvládnu samotným pedálovaním vyvinúť dokonca aj deti, mnohí majitelia elektrických bicyklov zasahujú do ich konštrukcie alebo riadiaceho softvéru, aby z elektrického pohonu vyťažili vyšší výkon a rýchlosť.
Dôvodom pre existenciu týchto obmedzení je vyššia hmotnosť elektrických bicyklov, ktorá môže mať pri prípadnej kolízii s chodcom za následok ťažšie zranenia, ako by tomu bolo v prípade kolízie s konvenčným bicyklom.
Výrobcovia sa podobným prípadom chcú z pochopiteľných dôvodov vyhnúť. Jazda na upravenom bicykli totiž môže mať za následok poškodenie elektrického pohonu alebo aj nebezpečný úraz. Pri prípadnom náraste takýchto nehôd by teoreticky mohlo dôjsť aj ku sprísneniu regulácií a rekategorizácii e-bicyklov do skupiny jednostopových motorových vozidiel.
Spoločné memorandum výrobcov a asociácií podpísali aj známe spoločnosti ako Bosch, Bafang, Brose, Haibike, Shimano, Specialized alebo Trek. Skupina sa konkrétne zaväzuje k prehodnoteniu súčasných štandardov proti neoprávnenej manipulácii a zdokonaleniu pohonných systémov tak, aby bola ich úprava náročnejšia. Existujúcich elektrických bicyklov sa teda tento krok nedotkne.