- #Aplikácie a hry
- 6 min.
- 23.6.2024
Máte 160 hodín? Pre vás je tu skvelá RPG Shin Megami Tensei V: Vengeance
Shin Megami Tensei je známa RPG séria, v ktorej vystupujú rozliční démoni, má spletitý dej a skvelú partiu hrdinov.
Plnohodnotný piaty diel vyšiel koncom roka 2021 na Nintendo Switch, ale teraz si ho môžete dopriať vo vyššom rozlíšení aj na novších konzolách a navyše aj s veľkou porciou nového príbehu.
Rovnaký začiatok, ale dve cesty
Ak ste náhodou hrali SMT V pred dva a pol rokmi a pustíte si Vengeance, objavíte rovnaký úvod. Študent zo strednej školy spozná pár spolužiakov a po výstrahách, že v meste sa niečo deje sa dajú dokopy, ale nejdú na metro, ale okľukou do blízkeho tunela. Počas prechodu sa však začne triasť a nie je to obyčajné japonské zemetrasenie. Len čo vyjde z tmy, objaví, že staré dobré Tokio je fuč a namiesto neho vidí pieskom zaliatu krajinu, nad ktorou poletujú anjeli a démoni. Netrvá dlho, kým sa spojí hrdina s jedným démonom a vzniká spoločná entita Nahobino, s ktorou budete putovať desiatky hodín.
Príbeh je jedna z najsilnejších devíz hry. A v SMT V: Vengeance (v podstate rozšírená verzia hry) si hneď na začiatku vyberáte cestu. To ešte netušíte, kedy a ako sa prejaví, no ten moment keď sa vás pýta istá osoba, či ju vezmete za ruku alebo nie, je presne ten kľúčový. Pôvodná línia Canon of Creation je stále na výber a osobne ju považujem za primárnu, treba si ju vybrať pri debute. No potom je tu Canon of Vengeance, ktorá sa prejaví už v prvých hodinách a potom nastanú výrazné odbočky, alternatívy a najmä je tu nová postava. Už pôvodná verzia má množstvo skvelých postáv a vzťahov (až na tie krkolomné mená), no toto je iná liga.
Yoko Hiromine prichádza zo susednej školy, má tréning v exorcizme a poriadnu dávku nenávisti proti vlastnej inštitúcii. Dorazí relatívne skoro (t.j. nie po 20-30 hodinách ako v iných masívnych RPG) a určite si ju obľúbite vrátane nových herných mechaník. Stále si myslím, že Canon of Vengeance je lepšie napísaná línia, no oceníte ju až pri druhom hraní. Pomáhajú jej aj noví démoni s vlastnou agendou, menia pôvodný dej do veľkej miery, pridávajú ďalšie animácie a ešte bizarnejšie konce. Ale fakt je, že veľa nových miest tá nová línia nedostala, iba odlišný dej.
Putovanie i boje v silnej partii
Dobre napísané postavy sa veľmi rýchlo zúročia po putovaní v troskách Tokia i ďalších končinách. Často prídu súboje – a tam sa ukážu vaše taktické možnosti. Kontrolujete si zdravie i manu (HP, MP), máte na výber nielen fyzické údery, ale aj kopu mágie či špeciálnych ťahov. Sú to ťahové súboje ako v iných RPG, ale vaše možnosti určujú démoni, ktorých máte po ruke, verbujete do partie, neskôr aj krížite a posúvate na vyššie levely. Okrem tréningu im môžete dávať nové schopnosti či darčeky a utužiť svoj vzťah.
Tento mechanizmus sa asi nikdy neomrzí – tá možnosť skúmať v menu, aký démon vám vznikne a koho zoberiete do boja, je stále skvelá. Je to otázka kompromisu (nemôžete mať nespočetné množstvo), sú tu vopred dané limity (démon nemôže mať vyšší level ako vaša postava) a hráči sa predháňajú v rozličných kombináciách (ako dvaja strední démoni vytvoria silného a so všetkými schopnosťami?). Okrem toho sa Vengeance rozšíril o nové postavy, ktoré figurujú v boji podobne ako démoni, no nezaberajú ich limit. To je skvelý prídavok, no nedajú sa využívať nonstop – iba vo fázach, kde to dej povolí.
Rozšírenia na každom kroku
Prvou devízou Vengeance verzie je druhý príbeh – vďaka nemu sa rozsah zdvojnásobil z 80-90 až na cca 160 hodín. Okrem toho sú tu nové postavy, desiatky nových démonov, väčšia taktika v súbojoch alebo aj možnosť ľubovoľne ukladať hru. Zlepšila sa aj mapa, je detailnejšia, máte viaceré možnosti a orientácia bude sčasti ľahšia – lebo vo veľkých priestranstvách sa dalo ľahko stratiť, resp. ak ste išli snoriť každý kus mapky, neraz ste blúdili. To nová verzia sčasti odstraňuje.
Ak budete hrať na Switch, čaká vás vlastne nový titul a budete hrať od začiatku, no dostanete pár bonusov. No ak si dáte PS5 či Xbox Series verziu, dočkáte sa lepšej grafiky pre prostredia i stovky súbojov a aj zobrazenie démonov. Sú detailnejší, farebnejší a okolie má lepšie textúry. Rýchlosť sa zvýši na 60 fps.
Na druhej strane zdroj v podobe pôvodnej platforme Switch cítiť – rozlíšenia sú vyššie, no modely postáv či iné textúry sa prepnúť na 4K len tak ľahko nedajú. Esteticky je však hra stále skvelá, atmosféra výborná a nezameniteľné postavy démonov či anjelov vás neomrzia.
Samozrejme, vo finále treba podotknúť, že Shin Megami Tensei V: Vengeance je typická japonská tuhá štylizovaná hra. Hoci obtiažnosť sa dá nastaviť, pomalšia hrateľnosť či odlišné poňatie nemusia osloviť každého. Ale tá miera detailu! Tí skvelí démoni! Tie pútavé súboje! Tokio po nečakanej apokalypse a vaša cesta naprieč týmto svetom, to sa nedá zabudnúť.
Shin Megami Tensei V: Vengeance vyšiel 14. júna 2024 na Switch, Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4 a PC.
Výhody
- pútavý dej od prvých minút do neskorých hodín
- prepracované postavy a ich vzťahy
- apokalyptické prostredia plné tajomstiev
- ťahové súboje vás budú baviť po celý čas
- mechanizmus démonov, ich používania a kríženia
- Vengeance pridáva mnohé vylepšenia, grafiku, postavy i démonov
- akoby dve hry v jednej – a na viac herných systémov
- masívny rozsah cca 160 hodín
Nevýhody
- druhá línia nemá toľko nových lokalít