Reklama

Londýnske autobusy by mohli napájať elektrinou viac ako 150-tisíc domácností

Zdroj | Mariana Alves
Stanislav Vinc
Zdroj | Mariana Alves
Zdroj | Mariana Alves

Autobusová garáž v severnej časti Londýna sa čoskoro premení na virtuálnu elektráreň. Elektrické autobusy budú totiž v čase špičky spotreby elektriny vracať energiu uloženú v ich batériách do mestskej siete.

Koncept reverzného toku elektrickej energie z elektromobilov, elektrických autobusov či nákladných áut nie je nový. Na tzv. vehicle-to-grid (V2G) bol medzi prvými pripravený elektrický Nissan Leaf a najnovšie ho do svojich elektromobilov začína implementovať aj Tesla.

Kým sa V2G rozbehne v sfére osobných elektromobilov, do Londýnskej elektrickej siete budú medzitým veľkou časťou už dávno prispievať aj ikonické dvojposchodové autobusy. Projekt Bus2Grid spúšťa spoločnosť SSE Enterprise v londýnskej štvrti Northumberland Park, kde bude v rámci testovacej prevádzky cirkulovať elektrickú energiu 28 červených double-deckerov a nízko-podlažných autobusov.

Zdroj | SSE Enterprise

Elektrobusy sa budú nabíjať v čase, kedy je dopyt po elektrickej energii nízky a teda sú nízke aj ceny za jej odber. Po nabití naopak môžu v čase špičky časť uschovanej elektrickej energie vrátiť späť do siete. V tomto počte budú elektrobusy schopné odozvať dokopy 1 MW elektriny.

Zdroj | SSE Enterprise

Ak by sa do projektu Bus2Grid zapojila celá flotila 9 000 londýnskych autobusov, elektrinou by mohli napájať viac ako 150 000 domácností. Tento scenár sa môže jedného dňa skutočne naplniť. Prepravná spoločnosť TfL totiž nasadila do svojej flotily prvé elektrické autobusy už v roku 2013 a dnes po jej linkách jazdí už 240 elektrobusov.

Zdroj | SSE Enterprise

Britská distribučná spoločnosť UK Power Networks predpokladá, že do roku 2030 bude do jej siete napojených viac ako 3,6 milióna elektrických vozidiel. Vzhľadom na ich aktuálny počet (95 000) ide o pomerne odvážny odhad, no ak by sa naplnil čo i len zlomkovo, pri aplikácii princípu V2G by stále mohlo ísť o pomerne zaujímavú zmenu v spôsobe fungovania distribúcie elektrickej energie.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.