Lockheed LS-200 Star Clipper – raketoplán, ktorý nebol

ZDROJ | KerbalX

Projekt raketoplánu Lockheed Star Clipper bol pôvodne navrhnutý v roku 1966 v rámci programu USAF a základný koncept Star Clipper bol vyvíjaný počas prvých rokov programu raketoplánov NASA, pričom sa stal silnou inšpiráciou pri vývoji Space Shuttle.

Star Clipper bol navrhovaný ako kozmické lietadlo schopné lietať na obežnú dráhu Zeme, s  prídavnou nádržou paliva. Polovica 60-tych rokov minulého storočia sa niesla v duchu entuziazmu pilotovaných letov a ambicióznych projektov.

Umelecká predstava oddelenia prídavnej palivovej nádrže od raketoplánu LS-200 Star Clipper.ZDROJ | KerbalX

Po roku 1966 spustila NASA vesmírny program, ktorý zahŕňal vesmírnu stanicu na obežnej dráhe Zeme s trvalou posádkou, malú základňu na Mesiaci a víziu letu na Mars. Vtedy vznikol dopyt po „logistickom lietajúcom stroji“, ktorý by znížil náklady na prevádzku orbitálnej vesmírnej stanice a mal by za úlohu výmenu posádok na stanici na týždennej báze.

Pozrite siPodarilo sa: Virgin Galactic klope na nebeskú bránu

V roku 1967 americké letectvo a NASA spojili sily pri štúdiu existujúcich technológií v projekte „Integrated Launch and Re-entry Vehicle“ (Integrované štartovacie vozidlo s opakovaným návratom, ILRV).

Štart raketoplánu Space Shuttle.ZDROJ | The Space Quiz

Vtedy Lockheed predložil koncept raketoplánu Star Clipper, General Dynamics predstavil svoj Triamese a Chrysler SERV. Tím NASA podporoval väčšinou „klasický“ dizajn flyback, čiže kompletne opakovane použiteľný raketoplán.

V roku 1971 však Úrad pre riadenie a rozpočet znížil strop rozpočtu o 50 %, z 10 miliárd USD na 5 miliárd USD. Vtedy sa Star Clipper stal najschodnejšou alternatívou z hľadiska nákladov, pretože zahŕňal konštrukciu kozmickej lode s prídavnou nádržou paliva.

Animáciu štartu raketoplánu Lockheed LS-200 Star Clipper si môžete pozrieť v nasledovnom videu. V reálnom svete sa, žiaľ, nikdy neuskutočnila.

Hoci projekt Star Clipper nepostúpil ďaleko v programe Space Transportation System (STS), mal obrovský vplyv na vznikajúci dizajn raketoplánu. Štúdia nákladových výhod konštrukcie prídavnej nádrže preukázala dramatické zníženie rizika vývoja a v dôsledku toho aj nákladov na vývoj. Po znížení finančných prostriedkov na vývoj STS bola prídavná nádrž zvolená ako súčasť projektu, čo viedlo k návrhu „polo-opakovane“ použiteľného raketoplánu.

Pozrite siSpaceX prepisuje históriu. Inspiration4 dopraví do vesmíru štyroch civilistov

Napriek tomu nakoniec NASA vo finále nevybrala verziu LS-200 Star Clipper od spoločnosti Lockheed, ale koncept spoločnosti North American Aviation – známy raketoplán Space Shuttle, ktorý sa stal v neskôr pýchou, ale aj tragédiou americkej kozmonautiky.

Lockheed však v oblasti prostriedkov pre kozmické lety úspešne pokračuje aj dnes. V roku 1995 vznikla zlúčením spoločností Lockheed Corporation a Martin Marietta spoločnosť Lockheed Martin a tá spolu s firmou Boeing založila 1. decembra 2006 spoločnosť United Launch Alliance (ULA). ULA vyrába a prevádzkuje úspešné nosné rakety Atlas V, Delta II, Delta IV a Vulcan-Centaur, pričom jej kľúčovými zákazníkmi sú americké vládne agentúry a armádne zložky.

ZdrojWikipedia

Komentáre k článku