Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Lilium Jet zvládne kolmý vzlet a plynulý prechod do horizontálneho letu

Lilium Jet zvládne kolmý vzlet a plynulý prechod do horizontálneho letu
Zdroj | lilium.com
Juraj Recký
Lilium Jet zvládne kolmý vzlet a plynulý prechod do horizontálneho letu
Zdroj | lilium.com
Zdroj | lilium.com

Nemecká spoločnosť vyriešila jeden z najdôležitejších aspektov osobnej leteckej prepravy, plynulú zmenu vertikálneho letu na horizontálny. Lilium má tiež v pláne novú fabriku.

O nemeckom projekte Lilium, ktorý chce ponúknuť lietajúce taxi budúcnosti s kolmým vzletom vás pravidelne informujeme od roku 2016. Prvýkrát sme o Lilium písali v 2016, kedy spoločnosť sľubovala komerčnú prevádzku do dvoch rokov.

Zdroj | lilium.com

O rok neskôr sa spoločnosť pochválila úspešnými testovacími letmi a náborom nových zamestnancov. Či sa podarí dožrať termín komerčného spustenia spoločnosť nekomentovala. Píše sa rok 2019, je jasné že do komerčnej prevádzky má Lilium ešte ďaleko, no aj napriek tomu sa spoločnosť so svojim projektom hýbe smerom vpred.

A dokazujú to opäť. Lilium najnovšie zverejnili video, v ktorom demonštrujú kolmý vzlet, prechod z kolmého letu do horizontálneho a kolmé pristátie. Spoločnosť zároveň oznámila dokončenie prvého výrobného závodu a avizovala druhú, výrazne väčšiu továreň, ktorá má pomôcť ku komerčnému spusteniu Lilium v roku 2025.

Na videu je plne elektrický päťmiestny Lilium Jet, ktorý bez sebe menšieho zaváhania mení smer letu z vertikálneho na horizontálny a zasa späť. Vyriešiť túto zmenu pohybu počas letu bol jeden z hlavných problémov v otázke leteckej dopravy budúcnosti. Inžinieri zo spoločnosti tvrdia, že problém vyriešili vďaka tomu, že nepoužívajú pohon rotormi.

Lietadlo je poháňané 36 elektrickými prúdovými motormi. Výrobca upozorňuje, že počas letu nevnikajú žiadne emisie a počas horizontálneho letu mu stačí 10 % z celkového výkonu 2 000 koní, teda približne 1 400 kW. Na videu má Lilium Jet dosiahnuť rýchlosť 100 km/h, pričom cieľová finálna rýchlosť je 300 km/h na jedno nabitie.

Zdroj | lilium.com

Spoločnosti sa darí výrazne napredovať aj vďaka nedávnym investíciám, ktoré sa mali vyšplhať do výšky 500 miliónov amerických dolárov. Zrejme aj vďaka tejto finančnej injekcií sa nebojí obchodný riaditeľ Remo Gerber avizovať komerčné lety s rýchlosťou 300 km/h v roku 2025. V tomto roku chce spoločnosť Lilium prevádzkovať leteckú taxislužbu, ktorej najväčším benefitom má byť práve rýchlosť prepravy medzi mestami, či regiónmi.

Gerber ďalej prezradil, že Lilium je v jednaní s krajinami po celom svete za účelom nasadenia taxislužby. Ako príklad uviedol Veľkú Britániu, kde je zmysel nasadiť Lilium na veľké uzly vzdialené do 300 kilometrov. Teda Londýn – Manchester, manchester – Birmingham a Birmingham – Londýn. Reálne je tiež napojenie Brighton a niekoľkých ďalších miest.

Zdroj | lilium.com

Výhodou tohto riešenia, oproti iným, sú pristávacie plochy, ktoré bude potrebné vybudovať v blízkosti už existujúcich dopravných uzlov. Najmenšia možná plocha, ktorá má byť pre Lilium Jet postačujúca, by mala stáť pol milióna libier. Gerber ďalej vysvetľuje, že vrámci krajiny stačí postaviť jednu veľkú pristávaciu plochu o veľkosti futbalového ihriska a na ňu môže byť napojená sieť desiatich malých pristávacích plôch. Samozrejme, hlavné letisko treba strategicky správne umiestniť.

Lilium ďalej vysvetľujú, že samozrejme nie sú schopní budovať pristávacie siete po celom svete, no sú pripravení poskytnúť potrebné projekty na zmysluplné vybudovanie pristávacích plôch. Nemecká spoločnosť tiež pripomína, že výstavba nutne nemusí znamenať investíciu z peňazí daňových poplatníkov. Pristávacie plochy sú zaujímavé tiež pre súkromné subjekty ako sú nákupné centrá, či letiská, ktoré potrebujú urýchliť prepravu z centra mesta, prípadne medzi letiskami.

Zdroj | Lilium

Dokončený závod spoločnosti Lilium má rozlohu 3 000 metrov štvorcových a je v blízkosti sídla na juhu Nemecka. Druhý, väčší závod, má byť postavený čoskoro, aby v plánovanom roku 2025 bol schopný vyrobiť stovku lietadiel ročne.