Z Japonska došla v polovici júla nenápadna hra s názvom Kunitsu-Gami. Štúdio Capcom zodpovedné za sériu Resident Evil či Monster Hunter dalo dokopy neuveriteľnú atmosféricku pecku, ktorá mieša japonský folklór, rozmanitých démonov, mágov, hrdinov a do toho chytľavú hrateľnosť.
Je to nečakané letné osvieženie, do ktorého sa ľahko ponoríte, aj keď doteraz ste možno tento štýl úplne nevyznávali. Japonské načasovanie na „domáce Dušičky“ počas leta je ideálne, lebo o duše, démonov a tie elementy tu ide v prvom rade.
Démoni na hore a zostup z nej
Ak sa chcete patrične naladiť na novinku, odporúčam túto divadelnú hru, ktorá je súčasťou uvedenia. Toto 13-minútové divadlo je akoby predkrm na to, čo vás čaká v hre. Predstaví vám hlavné postavy, do veľkej miery aj atmosféru a ide inak o skvelú ukážku marketingu ako spojiť modernú videohru a klasické umenie.
Hlavnou hrdinkou naznačenou aj v podtitule hry (Path of the Goddess) je božská žena Yoshiro. Ale za ňu hrať nebudete – ju treba chrániť pred návalom démonov a táto rola pribudne samurajovi Soh. Ich domov Mt. Kafuku je v prvých minútach napadnutý pliagou z iného sveta menom Seethe – prišli sem cez typické brány torii a z nášho sveta ich treba vyhnať. Ľahko sa povie, no cieľ spočíva, že od najvyššieho bodu hory sa cez dedinky a priesmyky snažíte dostať nadol a svet od démonov vyčistiť.
Hra je vyšperkovaná krásnymi dlhšími animáciami medzi jednotlivými misiami, ktoré vás posúvajú vpred alebo slúžia ako odmena za dobre absolvovanú misiu. Nájdete si mnohé elementy typické pre Japoncov – démoni nazývaní „yokai“ či štýl bojového tanca „kagura“, všetko je zahrnuté. Vizuálna stránka je pôsobivá aj v kombinácii civilných predmetov ako sú dediny, brány, zbrane a temnej vízie démonov. Rôzne paprče, jazyky či iné prvky terorizujú pokojné uličky či úbočia. Všetko má rýchly strih a prenáša sa do hrateľnosti.
Príprava cez deň…
Najprv sa hrá Kunitsu-Gami ako third-person akcia – veteránom až poskočí srdce, či sa vrátila stará sekačka Onimusha. Soh mastí démonov, používa rozličné ťahy a kombá, občas čosi blokuje. Môže si voliť rozličné talizmany, čo mu prepožičajú vlastnosti alebo iné vychytávky. No akcia je iba jedna zo súčastí hrateľnosti a nie je to len o sekaní a ochrane Yoshiro. Existujú dva typy misií – štandardné s dedinami a súboje s bossmi.
Štandardné levely od vás chcú vyčistiť dedinu a eskortovať Yoshiro od začiatku ku finálnej torii bráne. To znie jednoducho: pred vami je temná cesta, na ktorej môžete nakresliť trajektóriu a zistíte, že Yoshiro ju zvládne za tri dni. To znie fajn – lenže striedanie dňa a noci mení podmienky i hrateľnosť. Počas dňa máte možnosť na prípravu. Chodíte s hrdinom po dedine, čistíte ju ešte od pozostatkov démonov, oslobodíte sedliakov a za to im priradíte remeslo či bojové zameranie: stolár, drevorubač, lukostrelec či ľahký mág.
Povolania sú dôležité, lebo každé je užitočné pre inú formu očistenia a neskôr aj obranu dediny. Napríklad roztrhnuté lávky či zničené príbytky zvládne niekto umný s drevom. Ale ak dôjde na boj (verte, že áno!), už budete potrebovať zručných vojakov. Počas dňa sa snažíte stihnúť čo najviac a Yoshiro sa postupne hýbe vpred, zatiaľ čo vy sa venujete okoliu. Osobne sa mi páči element oslobodenia zvierat, lebo za ten získate aj lekárničku a tá sa potom zíde v boji.
Yoshiro prejde kus cesty, vyčistí časť dediny, príde západ slnka a drsná noc…
…nasadenie v noci
…vtedy sa totiž prebúdzajú démoni a začnú na vás parádne útočiť. Z torii na konci levelu sa valia hordy démonov, ktoré primárne chcú útočiť na Yoshiro. Vašou úlohou je tomu zabrániť, no nápor nezvládate iba sami, že sa do nich pustíte a budete sekať hlava-nehlava. Démoni si nachádzajú rozličné cestičky (dediny a levely sú kľukaté), preto treba angažovať vidiečanov a bojovníkov do akcie. Funguje to tak, že im volíte pozíciu, uložíte na mapu a potom budú riešiť situácie podľa potreby. Útočí démon zo vzduchu? Ideálny cieľ pre lukostrelca. Ide skôr skupina po zemi? Tú dorazia pozemné jednotky.
Variabilita stratégie nespočíva iba v kombinácii vás ako ovládaného veliteľa a množstva jednotiek. Rozšíri ju aj existencia tuctov masiek prepožičiavajúca isté, až božské schopnosti. To je citeľná zmena hry, budete ju potrebovať na vybrané momenty. Prečkať noc nie je ľahké – ale priebežne môžete meniť pozície seba i jednotiek, skúšať rozličné stratégie a prežiť do rána. Liečiť môžete seba i jednotky (na to tie lekárničky) aj počas akcie.
Keď sa vám to podarí, počas dňa sa opäť pripravíte na ďalší nápor, Yoshiro sa posunie ďalej a cyklus ide ďalej. Opäť môžete čosi opraviť v dedine, vyslobodiť dedinčanov a získať nové možnosti. Takto to funguje až kým nezdoláte celý level – niekedy má dve-tri pasáže a posuniete sa ďalej vždy o kúsok.
Ak level ukončíte, stále sa môžete doň vracať, aby ste všetko opravili a získali. Niektoré aktivity trvajú aj dva cykly, čo v praxi znamená absolvovať ďalšie levely.
Čaká aj desať bossov
Súboje s bossmi sú samostatné levely. Nájdete ich jasne označené na mape a predstavujú samostatné výzvy. Prídete do nich s Yoshiro, Soh i partičkou bojovníkov a budete sa snažiť vzdorovať ľstivým bossom s rôznymi taktikami.
Aj tu platí, že Yoshiro je krehká a treba ju chrániť. Bojovníci vám pomôžu a treba ich umne rozmiestniť. A Soh behá po bojisku a rozdáva údery. Lenže okrem vĺn nepriateľov zistíte, že bossovia majú riadne špinavé triky a tie treba zvládnuť. Niekedy sa treba zamerať, že sa boss zasekne a môžete do neho šiť údery naplno. Iný je zase prešpekulovaný a staví na rýchlosť. Ďalší zase na hutné údery, stačia dva-tri a je po vás či Yoshiro.
Ak umiera Yoshiro, je to koniec hry. Ak náhodou umriete vy, hra ešte nekončí. Soh sa prepne do tzv. Spirit módu, kedy čaká na reinkarnáciu, no zatiaľ môže zadávať príkazy ostatným bojovníkom – ak neumrú skôr (čo sa mi pár ráz stalo a nebola to iba lacná snaha obetovať ich predomnou).
Skvelý zážitok so stúpajúcou obtiažnosťou
Kunitsu-Gami ukážkovo dávkuje hrateľnosť. Prvé misie sa učíte ako fungujú cykly dňa a noci, či zvládnete všetky úlohy. Naučíte sa ovládať Soh, aj vojakov. A hra postupne prituhne, zároveň však otvára možnosti, pridáva talizmany, bôžikov či masky, čo nie sú samoúčelné, ale výrazne užitočné predmety.
V Kunitsu-Gami funguje rýchla akcia, kedy sa sami obraciate. Zaberá aj pobehovanie po dedine, jej oprava či taktizovanie v obchode. A je to výborná tower-defense hra, kde bránite svoje územie, ale je nádherne štylizované do podoby utrápenej japonskej dediny a návale démonov.
Nič podobné si asi tento rok nezahráte – a bola by škoda neskúsiť tento kúsok. Nájdete ho dokonca aj v predplatnom Game Pass alebo si ho môžete kúpiť na novšie (PS5, Xbox Series) či staršie (PS4 a Xbox One) konzoly a PC.
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess vyšla 19. júla 2024 na PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One a PC.
Výhody
- fantastický nádych japonského folklóru a top atmosféra
- odlišný koncept hrdinov a ich symbiózy
- denná fáza núka objavovanie, záchranu i prípravy
- nočná fáza plná tuhých súbojov a náporu nepriateľov
- súboje s bossmi naplno preveria vaše znalosti systému
- strategická súčasť opravy dedín i manažmentu jednotiek
- štýlová grafika i pôsobivá hudba
Nevýhody
- niektoré povolania sa nedajú využiť naplno
- občas ostrý časový limit levelu