Štyria operátori, desiatky kombinácií služieb a množstvo podmienok, v ktorých si bežne človek nemá šancu urobiť prehľad. Túto úlohu pri hľadaní najvýhodnejšieho mesačného balíka služieb preto už pravidelne zastupuje štát.
Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb vykonáva každý štvrťrok porovnania najlacnejších produktov mobilných operátorov, vrátane ich virtuálnych značiek.
Porovnanie je postavené na tzv. produktových košoch, ktoré sú rozdelené na dátové a kombinované balíčky dát i volaní. Ako upozorňuje portál Živé.sk, úrad síce pri týchto porovnaniach neberie do úvahy kvalitu služieb či pokrytie a sústredí sa iba na cenu, no tú alikvotne prispôsobuje dĺžke trvania balíka (napr. 28 dní pri predplatnej karte od O2).
Zdanlivo najviac prvenstiev v cenovej politike získal operátor O2. Pravdou však je, že najlacnejším nie je ani jeden balík z jeho vlastnej ponuky, vo všetkých prípadoch sa jedná o balíky virtuálneho operátora Radosť. V nízkych cenách si Radosť od O2 konkuruje v porovnaní s rovnako úspešnou 4kou, ktorá má najlacnejší najmenší 1 GB balík dát a to aj v prípade jeho spojenia s 50 minútami volaní.
Orange a Telekom zabodovali spoločne iba v produktovom koši s 5 GB balíkom dát prostredníctvom svojich predplatených kariet Prima Voľba a Predplatenka, kde tieto dáta ponúkajú za 8 € na 30 dní. Samostatne Orange ešte zabodoval s rovnakou službou aj v hladine 10 GB balíka dát, zvyšné prvenstvá si už delilo iba O2 (Radosť) a SWAN (4ka).
Regulačný úrad vo výsledkoch porovnaní upozorňuje aj na značné rozdiely v tom, ako jednotliví operátori chápu pojem „nekonečné dáta“. Každý z operátorov má vo svojej ponuke dátové balíky, pri ktorých deklaruje možnosť sťahovania neobmedzeného objemu dát. V skutočnosti pri nich ale po prekročení istého objemu začne každý z operátorov obmedzovať prenosové rýchlosti. Podrobnejšie sme sa už tejto téme venovali v samostatnom článku s ukážkami na v tom čase platných službách.
Takéto porovnanie môže spotrebiteľom poskytnúť rýchly prehľad o skutočných cenových rozdieloch medzi službami jednotlivých operátorov. Pri výbere nového poskytovateľa mobilných služieb je ale v praxi potrebné brať do úvahy napríklad aj jeho pokrytie, možnosť využitia kombinácie služieb s tými, ktoré už využívate alebo plánujete využívať, ale napríklad aj doplnkové služby či ponuku zariadení, ak ich zvyknete kupovať od operátora napríklad s financovaním k mobilnému paušálu.