Platforma, ktorá formuje svet sociálnych sietí už viac ako 15 rokov zažíva krízu aj na základe výpovede whistleblowerky Frances Haugen.
Kým prvé roky svojej existencie Facebook naberal na popularite vďaka svojim unikátnym funkciám a príjemnému používateľskému prostrediu, posledné roky ho sprevádza jedna kríza za druhou. Či už ide o únik používateľských dát, cielená reklama, kauzy ako Cambridge Analytica či zasahovanie do súkromia, Facebook zažíva postupný exodus používateľov.
Situácii nepomohla ani whistleblowerka Frances Haugen, ktorá je bývalou zamestnankyňou Facebooku. Tá okrem iného uviedla, že spoločnosť umožnila VIP osobám porušovať jej pravidlá, ktoré by mali platiť pre všetkých. Aj z toho dôvodu boli príspevky prominentných používateľov, ktoré by pre bežného používateľa znamenali ban, zachované. Medzi prominentné osoby patrili rôzni politici či celebrity, ktorí sa na Facebooku nevyjadrovali vždy v súlade s pravidlami či zásadami slušnosti. Frances uviedla, že Facebook prispel aj k dezinformáciám o voľbách a k povstaniu amerického Kapitolu 6. januára.
Spoločnosť Facebook sa od tvrdení Frances Haugen dištancovala. Mark Zuckerberg odmietol tvrdenia o tom, že Facebook stavia zisky pred bezpečnosť a blahobyt ľudí. Zuckerberg v dlhej reakcii na jej obvinenia upozorňuje, že Facebook zmenil algoritmus svojej hlavnej stránky pre dobro ľudí a ich duševnú pohodu aj napriek tomu, že si bol vedomý nevyhnutnému zníženiu návštevnosti.
Bradley Tusk na portáli Techcrunch uverejnil zaujímavý komentár, v ktorom sa venuje budúcnosti Facebooku. Výsledkom je úvaha o tom, že Facebook by mal kritiku akceptovať a snažiť sa zmeniť a nie neustále odmietať tvrdenia či sa vyhovárať.
Prvým krokom by mohlo byť priznanie chyby, ospravedlnenie a prijatie zodpovednosti. Jedným z riešení je ponúknuť používateľom možnosť voľby – buď platíte za používanie Facebooku mesačný poplatok alebo ho používate bezplatne, no s cielenými reklamami, ktoré vychádzajú z používateľských dát.
Ďalším krokom by malo byť naprávanie chýb či už v súvislosti s psychickými problémami, ktoré spôsobuje používanie Instagramu či Facebooku alebo so šírením dezinformácií a nenávisti, na ktoré sociálna sieť reaguje veľmi pomaly alebo vôbec.
Pokiaľ sa tak nestane, ľudia budú postupne zo sociálnej siete odchádzať a hľadať iné alternatívne služby. Tých je na trhu veľké množstvo od tých, ktoré preferujú voľnú reguláciu po tie, ktoré moderujú obsah a záleží im na dodržiavaní pravidiel. Práve tu by mohol Facebook využiť svoju moc a financie a byť sociálnou sieťou, ktorá nebude podporovať šírenie konšpirácií, nenávistných komentárov a nebude „obchodníkom s používateľskými dátami“.