- #Umelá inteligencia
- 4 min.
- 29.8.2023
Kórejskí vedci vyvinuli prvého robotického pilota. Pibot prekoná človeka
Chatboty poháňané umelou inteligenciou rozprúdili debaty o tom, ktoré profesie sú nástupom AI ohrozené. Nie je ich málo, ale v podstate všetky tipy spadali do množiny „bielych golierov“ – od žurnalistov, cez tlmočníkov, po právnické profesie. Najviac sa podľa analýzy IBM nástupu AI budú musieť prispôsobiť ľudia pracujúci v marketingu (73 %), zákazníckej podpore (77 %), obstarávaní (90 %), vyhodnocovaní rizík (93 %) a ľudia pracujúci vo finančnom odvetví (93 %).
Pokiaľ ale umelá inteligencia nebude „obalená“ fyzickým telom s dostatočným počtom stupňov voľnosti, nebude môcť suplovať remeselné profesie. Murára by možno nahradila počítačom riadená 3D tlačiareň betónu, ale nie vtedy, keď potrebujete opraviť popraskanú omietku kdesi v kúte pod radiátorom. Myslím, že ani klampiari, alebo vodoinštalatéri sa o svoj chlebík nemusia obávať. U chirurgov by som si tým nebol úplne istý, aj keď „hrozba“ ich masívnej náhrady robotmi nie je na programe dňa. Aspoň zatiaľ.
To isté by sme si asi mysleli o pilotoch dopravných lietadiel, alebo stíhačiek. Pravdou je však opak. Ako uviedol Kórejský pokročilý inštitút vedy a technológie (KAIST), kórejskí vedci vyvinuli prvého humanoidného pilota na svete. Humanoidný pilot s prezývkou „Pibot“ kombinuje technológie umelej inteligencie a robotiky, dokáže spracovať prirodzený jazyk letovej príručky a riadiť lietadlo v reálnom čase.
Vedci pod vedením profesora Shim Hyun-chul-a demonštrovali simuláciu letu, keď na sedadle pilota v kokpite existujúceho lietadla sedel „Pibot“. Nebolo pritom potrebné robiť žiadne úpravy ovládacích prvkov v kabíne.
Pibot sa zásadne líši od systému autopilota používaného na existujúcich lietadlách a dronoch, uviedol KAIST.
Humanoid (Už sa nehovorí android, lebo by to väčšina ľudí vzťahovala na OS od Google. To sme dopadli, však?) je schopný zapamätať si globálne letové mapy a vykonávať bezchybné letové misie na akejkoľvek leteckej trase. Pibot môže tiež využiť ChatGPT na ukladanie informácií z manuálu rýchlej referenčnej príručky pre pilotov lietadiel, ktorá obsahuje všetky postupy použiteľné pre nenormálne a núdzové situácie. A vie ju použiť na zvládnutie akýchkoľvek udalostí rýchlejšie ako ľudskí piloti.
Podľa KAIST môže Pibot posúdiť vnútorné aj vonkajšie situácie počas letu interaktívne pomocou kamier. Tým sa líši od tradičných autopilotov, ktorí vykonávajú rutinné úlohy podľa pevného programu.
Robotický pilot už dokáže ovládať všetky operácie simulačného lietadla, ako je rolovanie, vzlet, samotný let a pristávanie. Výskumníci teraz plánujú otestovať schopnosti humanoidných robotov v ľahkom lietadle. Očakáva sa, že celý projekt bude dokončený v roku 2026.
Robotický pilot podobný človeku je veľmi praktický a užitočný, pretože dokáže automaticky lietať s lietadlami bez úpravy existujúcich kokpitov, uviedol Shim Hyun-chul.
Projekt je finančne podporovaný Agentúrou pre rozvoj obrany sumou vo výške 5,7 miliardy wonov (4,5 milióna dolárov). Skúma sa možnosť komercializácie v súkromnom aj vojenskom sektore. Pre ľudských pilotov je zatiaľ dobrou správou, že v tomto vývojovom štádiu ich pozície Pibot neohrozuje. Ale o pár rokov môže byť všetko inak. Časté štrajky pilotov a leteckého personálu môžu byť motiváciou pri podpore takýchto alternatívnych riešení.