- #Autá
- 5 min.
- 22.2.2019
Koniec pokutám za rýchlosť? Návrh asistenčného systému mieri do europarlamentu
Pamätáte si tú nevôľu časti vodičov, keď sa na Slovensku znížila maximálna rýchlosť v mestách a obciach zo 60 na 50 km/hod? Rýchlosť je pritom hlavným faktorom bezpečnosti cestnej premávky.
Kvôli neprimerane vysokej rýchlosti zahynie pri dopravných nehodách zhruba tretina osôb a podpisuje sa aj na vážnosti zranení.
Na rade je Európsky parlament
Podľa prieskumu, ktorý v týchto dňoch zverejnila Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) je rýchlosť závažným problémom v mnohých európskych krajinách.
Výskumníci zozbierali údaje o počtoch vozidiel, ktoré prekračujú povolenú rýchlosť na rôznych typoch ciest vo viacerých krajinách EÚ. Výsledky boli zverejnené pred včerajším hlasovaním Výboru pre vnútorný trh Európskeho parlamentu (IMCO) o budúcich povinných bezpečnostných technológiách vo vozidlách.
Vyplýva z neho, že v intraviláne, kde dochádza k 37% všetkých úmrtí na cestách v EÚ, išli autá vyššou, než povolenou rýchlosťou v rozmedzí 35% až 75%. Najväčší podiel obetí – 55% – sa vyskytuje na cestách v extraviláne. Aj tu autá prekračujú rýchlosť v 9% až 63% prípadov.
Na diaľniciach, ktoré majú podiel 8% všetkých úmrtí na cestách v EÚ, takisto 23% až 59% vozidiel jazdilo rýchlejšie, než bolo povolené. K tomu, že rýchlosť negatívne ovplyvňuje počet nehôd a ich dôsledky, dospelo aj Centrum dopravného výskumu v ČR.
To je dôvod, prečo do EP smeruje návrh na povinné zavedenie asistenčných systémov na obmedzenie rýchlosti v nových autách. Zámerom predkladateľov je zaviesť takúto povinnosť od roku 2022.
Autori vyzdvihli inteligentný asistenčný systém prispôsobenie rýchlosti (ISA – Intelligent Speed Adaptation) ako kľúčové bezpečnostné opatrenie vo vozidle na riešenie problému. Takýto systém je štandardnou výbavou napríklad v nových modeloch Ford Focus.
https://www.youtube.com/watch?v=WhlZZArpbBI
Ako funguje inteligentný systém prispôsobenie rýchlosti?
ISA využíva pre rozpoznávanie rýchlosti videokameru, najčastejšie s dátami o obmedzení rýchlosti spojenými s GPS. Na základe zistených údajov informuje vodiča o aktuálnom rýchlostnom limite a automaticky obmedzí rýchlosť vozidla podľa situácie.
Systémy ISA automaticky nebrzdia, ale „uberú plyn“, čo bráni prekročeniu rýchlosti. V súčasných systémoch môže byť ich funkcia vodičom deaktivovaná.
O pätinu obetí menej
Dňa 21. februára IMCO prijal správu o požiadavkách typového schvaľovania motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov a komponentov z hľadiska všeobecnej bezpečnosti a ochrany cestujúcich vo vozidle a zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Mali by zahŕňať viaceré bezpečnostné prvky, ako inteligentnú asistenciu rýchlosti ISA, zdokonalený systém núdzového brzdenia a signál núdzového zastavenia.
Toto opatrenie by mohlo znížiť počet usmrtených na európskych cestách o odhadovaných 20%, čo by rokoch 2022 a 2037 mohlo predstavovať viac ako 25 000 zachránených životov. Platí to však len v prípade, že povinné vybavenie bude prijaté v plnom rozsahu.
Najväčší zabijak
Riaditeľka projektu Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC) Graziella Jost uviedla, že každý týždeň zomrie na európskych cestách 500 ľudí a príliš rýchla jazda je zabijakom číslo jedna.
Opatrenia týkajúce sa rýchlosti, ktoré v súčasnosti realizujú niektoré štáty EÚ, už prinášajú výsledky. Francúzsko nedávno znížilo povolenú rýchlosť v extraviláne bez stredovej bariéry z 90 km/h na 80 km/h. Analýza výskumného ústavu Cerema preukázala o 116 menej usmrtených na týchto cestách v porovnaní s priemerom rokov 2013-2017 v období júl až december.
Španielsko oznámilo zníženie maximálnej povolenej rýchlosti zo 100 km/h na 90 km/h na cestách mimo obcí. V belgickom Flámsku prešli z 90 km/h na 70 km/h už v roku 2017.
Niektoré krajiny s najnižšou úmrtnosťou na cestách majú v extraviláne znížené rýchlostné limity už dnes. Napríklad Švédsko s rýchlosťou 70 km/h eviduje 27 usmrtených na milión obyvateľov, Nórsko (26), Švajčiarsko (26), Dánsko (37) a Holandsko (37) majú limit 80 km/h.
Vedci tiež uvádzajú, že účinným nástrojom na riešenie porušovania rýchlostných obmedzení je aj kombinácia policajných kontrol s automatickými radarmi na meranie rýchlosti.
Aktualizáciu nariadenia pre motorové vozidlá navrhla Európska komisia vlani v máji. Okrem systému ISA zahŕňa aj systém núdzového automatického brzdenia, zlepšenie pasívnej bezpečnosti a ďalšie opatrenia.
Aby norma začala platiť, musí ju schváliť ešte Európsky parlament a zástupcovia všetkých krajín EÚ, takže termín zavedenia v roku 2022 nie je istý.