Digitalizácia je fenomén, ktorý sa dnes dotýka už takmer každého odvetvia. Jedným z najviac zasiahnutých je práve to automobilové. Aj napriek tomu, že mnohí nedajú do pustiť na „tie najlepšie autá, ktoré sa dnes už nevyrábajú“ treba si priznať, že pokrok jednoducho nezastavíme a technológie robia život ľahším.
Ako všetko vo svete aj zlučovanie fyzického a digitálneho sveta by malo mať nejaké hranice. Zvlášť pri automobiloch, v ktorých by ste mali mali sústrediť na jazdu a nie obdivovať displeje a najnovšie grafické prvky. Nový koncept BMW i Vision Dee však tieto hranice nielen posúva ale úplne rozbíja.
Ak sledujete na sociálnych sieťach oficiálne účty BMW, pred pár mesiacmi sa vám mohlo zdať, že ich účty boli napadnuté hackermi. Profilová fotka sa totiž zmenila z klasického loga značky BMW na nápis „Dee“ a na profile sa začali objavovať neobyčajné príspevky s podozrivo vyzerajúcimi popismi.
Išlo však o veľmi pekne premyslenú marketingovú kampaň, ktorá smerovala k predstaveniu unikátneho konceptu BMW i Vision Dee (Digital Emotion Experience). Ten by mal totiž prezentovať kam až sa môže posunúť digitalizácia automobilu a zároveň so sebou prináša aj niekoľko unikátnych technológií.
Dizajnovo je koncept veľmi jednoduchý. Dizajnéri totiž nechceli aby medzi klasickými (fyzickými) prvkami zanikli tie nové (digitálne). Aj napriek veľkej dávke minimalizmu však do seba pekne spája najmodernejšie technológie a retro prvky. Či už ide o predné a zadné svetlá, kolesá, pri ktorých pohybe zostane znak BMW vždy rovno alebo predné obličky, ktoré nahradili E Ink panely.
Použitie E Ink panelov na zmenu farby vozidla nám predstavilo BMW na CES 2022 prostredníctvom modelu iX Flow. Vtedy bolo možné meniť „len“ dve farby, čiernu a bielu. Návštevníci veľtrhu CES 2023, na ktorom bude BMW i Vision Dee predstavené, však budú môcť vidieť úplne novú verziu tejto technológie.
Karosériu konceptu totiž pokrýva 240 samostatne ovládateľných E Ink panelov, ktoré sa dokážu v priebehu sekundy prepnúť až medzi 32 farbami. Vďaka kombinácií E Ink panelov a fyzických prvkov na mieste obličiek vie vozidlo vedieť vyjadriť aj niekoľko emócií. Či už ide o radosť, smútok, údiv alebo súhlas. K dispozícií bude aj niekoľko uvítacích animácií, ktoré spájajú grafické, svetelné a zvukové prvky.
Tam však interakcia auta s vodičom zďaleka nekončí. i Vision Dee vie s vodičom verbálne komunikovať a mierne tak pripomína ikonické auto KITT. Nakoľko interiér je podobne minimalistický ako aj exteriér vozidlo je postavené tak, aby bolo primárne ovládané pomocou hlasu.
V interiéri nenájdete okrem volantu s netradičnými vertikálnymi ramenami a piatich tlačidiel na palubnej doske takmer žiadne ovládacie prvky. Celý je vyrobený z obnoviteľných a prémiových materiálov. Práve v ňom BMW naplno ukazuje možnosti digitalizácie jazdy v automobile. Päť tlačidiel totiž slúži na prepínanie úrovne digitálneho obsahu, ktorý si chce vodič zobraziť. Nie však na klasickom displeji ale na Head-up displeji, ktorý sa tiahne cez celú šírku predného skla.
V priebehu pár krokov sa tak môžete dostať z rozšírenej reality až do vyslovene virtuálnych svetov, ktoré budú z toho reálneho ukazovať len to najesenciálnejšie. K lepšej imerzii prispejú aj digitálne bočné okná, ktoré sa vedia stmaviť či zobraziť vášho avatara na ich vonkajšej strane pri vstupe do vozidla.
Dobrou správou je, že aj napriek tomu, že BMW i Vision Dee je „hudbou budúcnosti“ tie najzaujímavejšie prvky z neho uvidíme aj v produkčných verziách. Či už pôjde o E Ink displeje namiesto klasického laku alebo pokročilý HUD, ktorý sa bude tiahnuť celou šírkou predného okna. Práve ten by sa mal dostať do novej generácie vozidiel označených ako „NEUE KLASSE“ už v roku 2025.