Juhokórejská Kia počas výstavy CES 2024 v Las Vegas nepredstavila žiadny elektromobil ako sa očakávalo, ale rovno novú platformu pre elektromobily budúcnosti.
Platform Beyond Vehicle (PBV) má byť unikátna tým, že ponúkne základ pre najrôznejšie elektromobily, prevažne na biznis účely, teda mini dodávky do mesta či veľké dodávky napríklad pre kuriérov.
Platform Beyond Vehicle bude podobná tým od mnohých iných automobiliek. Všetko bude o modulárnosti a jednoduchosti použitia. „Vďaka technológii Easy Swap je možné použiť jeden podvozok vozidla na splnenie viacerých potrieb mobility. Za pevnou kabínou je možné k základnému vozidlu pripojiť rôzne vymeniteľné horné nadstavby, prostredníctvom hybridnej elektromagnetickej a mechanickej spojovacej technológie, čím sa vozidlo PBV premení cez deň na taxík, v noci na doručovaciu dodávku a cez víkend na osobné rekreačné vozidlo,“ píše o novej platforme Kia.
Na novej platforme Platform Beyond Vehicle Kia predstavila koncepty plne elektrických dodávok PV1, PV5, PV7. Hoci s ani jednou z nich nemôžeme počítať, že sa objaví na cestách v blízkej či vzdialenej budúcnosti, môžeme na nich vidieť ako si automobilka predstavuje budúcnosť.
Navyše „vozidlá PBV značky Kia sú komplexným riešením mobility, v ktorom sa spája účelové elektrické vozidlo s pokročilými softvérovým riešeniami založenými na stratégii skupiny Hyundai Motor Group „softvér ku všetkému“ (SDx),“ píše automobilka vo svojej správe k novej platforme.
Preložené do ľudskej reči, Kia aj Hyundai budú PVB využívať na elektromobily budúcnosti. Tie nebudú rovnaké, ale budú môcť byť až extrémne šité na mieru. „Kia je odhodlaná prekonať všetky existujúce obmedzenia a verí, že jej nový prístup k vozidlám PBV pomôže vyriešiť problémy v oblasti mobility, s ktorými sa stretávajú jednotlivci aj organizácie s obmedzenými možnosťami dopravy,“ dopĺňa automobilka.
Elektromobily na platforme Platform Beyond Vehicle majú byť dostupné v troch fázach. V tej prvej má byť uvedený na trh model Kia PV5, ktorý má ponúkať aj možnosť prestavby pre rôzne potreby zákazníkov. Unikátne majú byť funkcie ako „vylepšená dátová konektivita medzi vozidlami a externými údajmi, ako sú informácie o trase alebo doručení.“ Kia tvrdí, že takto na mieru prispôsobené vozové parky budú znamenať menej prestojov a vyššiu nákladovú efektívnosť.
„Na každom vozidle sú veľké dvere, ktoré po otvorení odhalia veľmi prívetivý otvor bez stĺpikov, ktorý zaisťuje bezproblémové nastupovanie a vystupovanie. Predlžený rázvor kolies a elektrická platforma vo vnútri poskytujú široké, rovné otvorené priestory, ktoré ponúkajú takmer nekonečné možnosti uskladnenia a využitia. Vylepšilo sa aj prostredie vodiča; kokpit ponúka plochu podobnú pracovnému stolu a volant sa dá sklopiť a využiť ako stolová lampa, čím sa vytvorí prostredie podobné kancelárii.“
Zaujímavosťou je integrácia technológie V2X (Vehicle-to-Everything), takže z batérie elektromobilu platformy PBV bude možné napájať nielen domácnosť, predajňu, sklad či výrobu, ale čokoľvek bude vyžadovať energiu.
Pozitívne sa dá hodnotiť fakt, že Kia chce vo veľkej miere využívať bioplasty, plasty z materiálov po spotrebe (PCM), biolaky, recyklované tkaniny PET a priadzu, ale aj penu z biopolyuretánu.
V druhej fáze má byť dokončený celý modelový rad špecializovaných vozidiel PBV. Zaujímavé je, že „vozidlá na PBV sa transformujú na platformy mobility na báze umelej inteligencie (AI), ktoré budú využívať údaje na interakciu s používateľmi a zabezpečovať, aby boli vozidlá vždy aktuálne.“ Podľa automobilky „medzitým vzniknú nové formy obchodnej činnosti spojené s robotikou a ďalšími technológiami budúcnosti.“
V poslednej, tretej fáze, ktorá ale tak skoro nenastane, sa elektromobily PBV „vyvinú do vysoko prispôsobiteľných riešení mobility prostredníctvom integrácie s ekosystémom mobility budúcnosti. Pripojené autonómne vozidlá budú riadené v rámci jednotného operačného systému inteligentného mesta.“
Kia plánuje spustiť špecializovaný obchodný systém, ktorý má „zahŕňať každý aspekt procesu, od sortimentu produktov cez integráciu softvérových riešení až po globálne partnerstvá.“ Zároveň Kia buduje v juhokórejskom meste Hwa-song závod EVO Autoland na výrobu vozidiel PBV. Závod má byť uvedený do prevádzky v roku 2025 a bude mať ročnú kapacitu 150 000 vozidiel.