- #Bezpečnosť na internete
- 6 min.
- 3.12.2023
Každý druhý klient Slovenskej sporiteľne sa stretol s pokusom o krádež peňazí
Slovenská sporiteľňa zverejnila zaujímavé štatistiky, ktoré sú síce založené na klientoch banky, no vzťahovať sa môžu na kohokoľvek z nás. Aj banka totiž zaznamenala obrovský nárast podvodov.
A čím viac podvodov, tým viac šancí pre podvodníkov na úspech. Svedčia o tom aj samotné štatistiky banky. Tie navyše hovoria, že ideálna obeť neexistuje.
Nie je teda pravidlom, že obeťou finančných podvodov sú vždy len seniori. Podľa banky ide o ľudí naprieč sociálnym statusom a bydliskom. Obeťou podľa banky môže byť ktokoľvek. „S väčšou pravdepodobnosťou sa stanete obeťou online podvodu ako akéhokoľvek iného trestného činu,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka.
„Stalo sa to aj mne. Odovzdala som údaje k svojej karte a až následne som si uvedomila, že ide o podvodný e-shop,“ vykresľuje Zuzana Juráneková, ako sa sama stala obeťou podvodníkov. „Online podvody majú oveľa väčšie dopady, ako len finančné . Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“ dodáva Juráneková.
Počet útokov raketovo stúpa
Podľa štatistík banky stúpol počet nahlásených podvodov medzi rokmi 2021 a 2023 až o 530 %! Medziročne ide o 116 % nárast medzi 2023 a 2022, resp. 190 % medzi rokmi 2022 a 2021. Podvody sa už počítajú na tisícky. „Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.
Aktuálne sú najrozšírenejšie podvody ako investičné podvody, on-line bazáre, falošní bankári a phishing. Na investovanie ľudí najčastejšie lákajú na sociálnych sieťach, podvody s bazármi sa objavujú dlhodobo, no pritom nejde len o tie lokálne, ale aj zahraničné. Banka ukázala napríklad screenshoty mailu a následného podvodného lákania kartových dát s logom Vinted.
Rovnako sú obrovským problémom falošní bankári, ktorí sa tvária ako zamestnanci banky a lákajú od ľudí rovnako detaily ich kariet, podpis úveru či rovno hotovosť. Phishingovými praktikami zas podvodníci lákajú od ľudí dáta k platobným kartám, ale aj rovno prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva.
„Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií. To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí e na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby,“ vysvetľuje Zuzana Juráneková.
Okrem toho majú byť podľa banky podvodníci zdatní aj v emocionálnych manipuláciach. Emócie sú dôležitým motorom správania. Vytvárajú u ľudí silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery. To vytvára „horúci stav“, ktorý znižuje schopnosť myslieť pokojne a racionálne. Svedčia o tom aj príbehy začínajúce ako z filmu:
„Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do krypta. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blackchain z Londýna…,“ spomína Alexandra z Modry. „Mal som naozaj rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty,“ opisuje ako prišiel o peniaze Peter z Bratislavy.
Ako sa chrániť?
Akákoľvek situácia týkajúca sa peňazí by mala byť riešená s chladnou hlavou. Ak vás ktokoľvek bude tlačiť na to, aby ste mu uhradili akúkoľvek sumu či uviedli dáta z karty, skončite to. Kartové údaje dnes môže žiadať ktokoľvek, no už pri najmenšom náznaku nedôvery napríklad voči e-shopu, ukončite nákup. Alebo nikdy z pochybných e-shopov nenakupujte s priamou platbou, ale nechajte si tovar doručiť na dobierku.
Niektoré banky ponúkajú aj jednorazové on-line platby z vášho bežného alebo kreditného účtu. Tie sú určené práve na platby v on-line priestore, aby ste nemuseli zadávať čísla vašej skutočnej debetnej alebo kreditnej karty.
Vítané je tiež dvojstupňové overovanie platieb. Bez toho, aby ste v appke nepotvrdili platbu, e-shop či podvodník vám financie z účtu nikdy nestiahne.
V prípade zaujímavej investičnej príležitosti si preverte legitímnosť a zdroj reklamy, ale aj sa investičnej spoločnosti, ktorá vám čosi ponúka. Určite si neinštalujte do smartfónov či počítačov akékoľvek neoverené investičné aplikácie.
Ak vám niekto cez bazár sľubuje zaslať peniaze vopred za tovar, nepotrebuje nič iné ako číslo vášho účtu. Číslo karty či iné dáta sú nepodstatné, slúžia na platby, nie prijímanie financií. Nikdy ich nikomu neposkytujte.
A ak máte akékoľvek pochybnosti, obráťte sa na svoju banku.
Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode je ale aj poistenie zneužitia platieb. Slovenská sporiteľňa ho prináša klientom spolu s poisťovňou Cardif. „Našich klientov vie tento typ poistenia ochrániť pri typických a zároveň najčastejších dôvodoch zneužitia, ktoré sa objavujú na Slovensku. Známe zneužitie elektronického alebo mobilného bankovníctva, platobnej karty, nedodaný tovar z online nákupov, dokonca chráni pred podvodmi pri nákupoch z bazáru ako napríklad Vinted alebo Bazoš a podobne,“ vysvetľuje Klaudia Drábiková, šéfka klientskych potrieb v Slovenskej sporiteľni.
Poistenie si môžete aktivovať v aplikácii George s okamžitou platnosťou s mesačným poplatkom 1,49 €. Výška krytia, respektíve vyplatená suma, sa pohybuje od 200 do 3000 €, v závislosti od typu podvodu, ktorý nahlásite. Na nákup napríklad z Bazošu máte krytie 200 €, pri nedodaní tovaru alebo služieb objednaných z on-line sveta máte nárok na maximálne 2 000 € a pri zneužití karty alebo Georga je stropom 3 000 €.