Jediný športiak na svete bez zadného krídla

ZDROJ | Peugeot

Projekt Hypercar Peugeot 9X8 je jedinečný už na prvý pohľad. To je však len povestný vrchol ľadovca viditeľného nad povrchom. Ak sa na vývoj nového automobilu pozriete podrobne, ostanete prekvapení zrejme rovnako ako my.

Novinka je totiž kompletne produktom pokročilého softvéru. Digitálne pokroky vytvorili úplne novú kategóriu aj v motošporte, umožnili konštruktérom detailne vizualizovať koncept vozidla 9X8 Hypercar. Ten sa už na prvý pohľad líši od konkurencie, nemá totiž zadné krídlo. Toto sa mohlo podariť len s pomocou modelovania a simulovaním jazdy. Tímy z oddelenia Peugeot Sport takto trávili dva roky, využívali upravený existujúci softvér, viaceré programy však boli vyvinuté od základu interne.

ZDROJ | Peugeot

Projektová dokumentácia zaberala kapacitu 51,1 GB a pozostávala z 15 267 súborov. Vývojári využívali digitálne nástroje, aby zistili správanie základných komponentov, do ktorých zasadzovali neznáme a premenlivé veličiny.

Peugeot 9X8 je vybavený trojitým elektrickým systémom, obsahuje 900 V batériu plus 48 V a 12 V komponenty. Digitálna technológia umožnila inžinierom pochopiť jeho elektromagnetické prostredie a zapracovať na optimálnych rozmeroch jeho káblových zväzkov. Aby sa minimalizovalo riziko rušenia, bolo potrebné vytvoriť úzky vzťah medzi fyzickými komponentmi a softvérom. Išlo o dôležitú podmienku, ktorá sa dala splniť len s pomocou digitálnej technológie. Týmto spôsobom tím zistil, že je lepšie použiť menšie káblové zväzky na 48 V ako na 12 V, čo súčasne šetrí priestor a hmotnosť, no zároveň zlepšuje kompatibilitu medzi fyzickými zväzkami a výpočtovými jednotkami, resp. počítačmi.

Pozrite siNová elektrická Formula E vyzerá šialene. Bude ľahšia, výkonnejšia a svižnejšia

Iné dielce fungovali veľmi dobre aj bez toho, aby ich bolo potrebné upravovať. Uplatnil sa vynaliezavý prístup, ktorý ušetril významné financie. Napríklad niektoré 48 V motory vo vozidle 9X8 pochádzajú priamo z dronov. Ich účinnosť sa pred nasadením overovala a simulovala, zistilo sa však, že nepotrebujú žiadnu konštrukčnú úpravu.

ZDROJ | Peugeot

Virtuálne simulácie umožňujú prispôsobenie tam, kde to bolo nutné, napríklad pri výbere materiálu okolo výfukových otvorov. Tu sú tepelné prevádzkové hodnoty veľmi vysoké, simulácie ukázali, že karbónovú karosériu bolo nutné buď ochrániť, alebo nahradiť hliníkom či titánom.

Viete, že…

do digitálneho projektu Peugeot 9X8 bolo zapojených niekoľko desiatok ľudí? Od počítačových expertov až po pretekárskych inžinierov. Všetci sa sústredili na jeden cieľ, vyrobiť výnimočné vytrvalostné pretekárske vozidlo.

Pevný disk obsahujúci všetky technické údaje Peugeotu 9X8 po svojom digitálnom vývoji poskytol základ na vytvorenie počiatočného modelu v mierke 1:1 pre použitie v aerodynamickom tuneli a následne aj fyzického pretekárskeho automobilu, ktorého vývoj pokračuje na trati.

Čo poviete na takýto zázrak techniky a technológií? Máme ešte jednu dobrú správu, už 20. mája uvidíme tento jedinečný športiak naživo! Peugeot 9X8 žil nejaký čas úplne virtuálne, teraz je čas vyraziť a absolvovať prvé kolá na trati.

ZdrojTlačová správa