Peloton Technology na sympóziu Automated Vehicles Symposium v Orlande predstavila svoj systém riadenia nákladných vozidiel s vysokým stupňom autonómie, ktorý má ambíciu presadiť sa v nákladnej doprave.
V tomto prípade ide o tandem dvoch kamiónov jazdiacich za sebou, pričom vodič sedí len v prvom z nich. Druhý kamión je vybavený pokročilým autopilotom a jazdí za vedúcim kamiónom.
Takéto riešenie nie je úplne nové. Už v roku 2016 v rámci experimentu European Truck Platooning Challenge (názov je odvodený z anglického platooning = jazda v konvojoch) prešli konvoje kamiónov viacerých automobiliek, vrátane značiek Daimler, Volvo a Scania do cieľa z rôznych miest. Najdlhšiu vzdialenosť – viac ako 2000 kilometrov cez Švédsko, Dánsko a Nemecko do Holandska – absolvoval konvoj Scania.
Peloton takýto spôsob jazdy nazýva „automatizované nasledovanie“. Nový systém je podobný svojmu predchodcovi s názvom PlatoonPro. V ňom podriadený kamión využíval jednoduchého autopilota úrovne 1 a hardvérový systém, ktorý spája dva kamióny a umožňuje namiesto vodiča používať brzdu a plyn.
Ale keďže išlo o autonómnu jazdu úrovne 1, vodič musel byť aj v druhom kamióne a musel držať ruky na volante a sledovať cestu. To prínosy riešenia minimalizuje.
Nové riešenie typu „master-slave“ predstavené minulý týždeň na spomínanom sympóziu však v nasledujúcom kamióne využíva autonómne riadenie úrovne 4, takže ten je schopný jazdiť bez vodiča. Autonómny kamión je pritom „zviazaný“ neviditeľným putom s kamiónom pred ním, za volantom ktorého sedí živý vodič. Takéto riešenie „dva v jednom“ by prakticky ušetrilo na exponovaných trasách polovicu vodičov. Ale nielen to.
Náklady na prácu vodičov tvoria pri kamiónovej doprave nezanedbateľnú položku, ale autonómne riadenie by pomohlo vysporiadať sa aj s ďalším problémom – nedostatkom vodičov.
https://www.youtube.com/watch?v=g1xe69Z4YZg
Podľa generálneho riaditeľa a zakladateľa Peloton Technology Dr. Josha Switkesa je systém kombinujúci človeka v úlohe supervízora a robotického riadenia najschodnejšou cestou pri zavádzaní autonómnej cestnej dopravy.
Súčasné autonómne vozidlá sú v USA stále monitorované vzdialeným operátorom, alebo dokonca vodičom v kabíne, ktorý môže v prípade potreby zasiahnuť. Okrem toho sú z bezpečnostných dôvodov zvyčajne nasadené len v kyvadlovej dopravy na presne definovaných trasách.
Riešenie s vodičom v riadiacom kamióne sa dá naopak využiť prakticky kdekoľvek a podľa Peleton Technology jazda dvoch kamiónov v tesnom závese (vzdialenosť medzi vozidlami je zhruba 15 metrov) prináša aj cca desaťpercentnú úsporu paliva kvôli lepšej aerodynamike.
Tak, či tak, zdá sa, že po rokoch testovania autonómne autá miera do reálnej prevádzky. Spočiatku to budú možno hybridné riešenia, podobné tomu z dielne Peletonu, ale postupne si nájdu cestu do všetkých oblastí osobnej, aj nákladnej dopravy.