Reklama

Jazdili sme Fiat Grande Panda – hybrid aj elektromobil, ktorý dáva zmysel?

Roman Calík

Fiat sa s modelom Grande Panda vracia do segmentu B – do kategórie, ktorú kedysi doslova sám formoval. Mimochodom prvá „Panda“ vznikla už v roku 1980.

Grande Panda je postavená na platforme Smart Car koncernu Stellantis a už od začiatku je dostupná ako plnohodnotný hybrid a elektromobil. Dokonca príde aj klasický motor a manuál!

Štvrtá generácia legendy, ktorú vo veľkom nájdete najmä na talianskych cestách a cestičkách, je už na prvý pohľad moderným retro modelom. A treba uznať, že sa páči na prvú. Môže za to najmä množstvo prvkov, ktoré odkazujú na minulosť, avšak sú doslova moderným stvárnením toho, čo ste mali na Pande radi.

Obsah pokračuje pod reklamou

My sme boli na predstavení novinky na Tyršáku, kde sme si ju mohli pozrieť hneď vo viacerých farebných vyhotoveniach. Absolútnu pozornosť pútala najmä v žltom Limone laku, ktorý dostanete za príplatok 450 €, alebo ako štandard vo výbave LA PRIMA. Uznajte s nami, farba modelu mimoriadne svedčí, avšak nielen táto.

Už na samotnej karosérii nájdete množstvo zaujímavých prvkov. Nemôžno si nevšimnúť výrazné pixelové predné svetlá s pixelovou prednou maskou. Nechýbajú však číre zadné svetlá s efektnou grafikou a nápismi PANDA nielen na dverách. Všetko je hravé, príjemné na pohľad, no najviac vás prekvapí…

…prvok v C-stĺpiku. Ten sa mení podľa toho, z akého uhla sa na C-stĺpik pozeráte. Možno si takéto niečo pamätáte z detstva, no na kompakte akým je Fiat Grande Panda to pôsobí mimoriadne zaujímavo. Podobných detailov, aké inde budete hľadať ťažko, je tu množstvo.

Interiér je taktiež plný detailov, ktoré vám budú robiť radosť pri každej jazde. Inšpiráciu tvorcovia novej generácie hľadali v ikonickom okruhu na streche výrobnej haly Lingotto. Všimnite si obrubu okolo displejov interiéru či okolo voliča smeru jazdy. Toto je „Lingotto“ v Grande Pande.

A inšpirácie nekončia, okrem recyklovaných materiálov a TetraPak-ov (v každom aute je recyklovaných 140 TetraPak balení)tu nájdete aj zaujímavý detail pop art talianskeho dizajnu, „pandičku“ v žltom plaste. Škoda, že nesviete a nehýbe sa 🙂

Interiér je pocitovo priestranný a na sedadlách opäť s retro nádychom sa mimoriadne dobre sedí. Jazdili sme elektrickú verziu a musíme uznať, že aj kvalita spracovania, odhlučnenie či podvozok sú na svoju triedu mimoriadnym prekvapením – v dobrom!

Obsah pokračuje pod reklamou

A poďme na pohon modelu Fiat Grande Panda. Hybridnú verziu poháňa trojvalcový motor 1.2 Turbo s výkonom 81 kW (110 k), pracujúci v úspornom Millerovom cykle. Spaľovací motor je doplnený o elektromotor s výkonom 21 kW (29 k), ktorý je integrovaný v automatickej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke eDCT. Táto prevodovka obsahuje aj invertor a riadiacu jednotku, pričom elektrickú energiu zabezpečuje 48 V lítiovo-iónová batéria, dobíjaná rekuperáciou.

V meste dokáže Grande Panda využívať elektrický pohon až do rýchlosti 30 km/h, a to nielen pri rozjazde (funkcia e-launch), ale aj pri parkovaní či posúvaní sa v zápche (e-parking, e-queueing). Spaľovací motor sa tak počas jazdy vypína častejšie, čo znižuje spotrebu paliva a emisie. Aktuálne si novú Pandu bez automatu nekúpite, avšak už v 3. štvrťoku pribudne aj 100 k verzia 1,2T so šesťstupňovým manuálom. To znamená, že základná cena môže byť a aj bude ešte nižšia. Aktuálne totiž model v akcii začína na sume 18 490 €.

Elektrická verzia, ktorú sme si aj vyskúšali, využíva elektromotor s výkonom 83 kW (113 k) a batériu s kapacitou 44 kWh, čím dosahuje dojazd 320 km podľa WLTP metodiky. Paradoxne, aktuálnu spotrebu dnes neuvidíte, ani priemernú. To sa však má najbližšími updatmi zmeniť, našťastie. My sme počas jazdy evidovali odhadovaný dojazd 221 km pri batérii nabitej na 75%, čo je vcelku dobrá hodnota približujúca sa WLTP číslam.

Zaujímavosťou je, že elektromobil je pri verzii s AC nabíjaním s výkonom 7 kW vybavený jedinečným integrovaným nabíjacím káblom – uloženým priamo v prednej maske za logom FIAT, vďaka čomu nezaberá miesto v kufri a pri nabíjaní sa nedotýka zeme. Toto riešenie sa vám bude páčiť, avšak ak si zvolíte verziu s 11 kW AC nabíjaním, kábel už budete mať štandardne v kufri. Mimochodom ten má v hybridnej verzii 412 litrov, a elektrickej 361 litrov.

DC rýchlonabíjanie podporuje 100 kW – batéria sa tak podľa výrobcu nabije z 20 na 80 % za približne 27 minút. Rozmery Grande Panda, aj keď sä väčšie, zostávajú stále kompaktné: dĺžka 3,99 m, šírka 1,76 m a výška 1,58 m.

Z hľadiska výbavy si môžete pri Fiat Grande Panda vybrať z 3 úrovní výbavy pre hybrid (POP, ICON, LA PRIMA) a dve výbavy sú určené pre elektromobil (RED, La Prima). Už základ obsahuje kompletné asistenčné systémy (vrátane autonómneho brzdenia a udržiavania v jazdnom pruhu), 10″ digitálny prístrojový panel, eDCT prevodovku a elektrickú parkovaciu brzdu. Vyššie verzie pridávajú infotainment s dotykovým displejom, LED svetlomety, cúvaciu kameru, vyhrievané sedadlá, 17″ disky či recyklované a ekologické materiály ako plast z kartónových obalov a textíliu z bambusových vlákien BAMBOX.

A cena elektrickej verzie? Nezabudli sme, prezradíme vám ju na koniec. Vo výbave RED si viete novinku v akcii objednať za 24 490 € a pri výbave La Prima, teda najvyššej, si pripravte 26 990 €. Musíme uznať, že novinka Fiat Grande Panda vie prekvapiť, oceňujeme najmä množstvo detailov, ktoré vás budú baviť, ale aj komfortnú jazdu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.