Talianska legenda štýlových mestských áut zažíva novú éru, ktorá je elektrická. Fiat 500 si však svoje meno dokázal vybudovať za posledné desaťročia najmä vďaka špecifickému dizajnu, ktorý na cestách aj teraz púta zrak okoloidúcich.
Roztomilé auto do mesta, ale aj na výlety vo dvojici, má svoje čaro, ktoré našťastie nie je až tak späté s typom pohonu. Elektrický motor pod kapotou dáva tak autu inú identitu, ktorá vôbec neškodí, práve naopak.
Samotná zmena pohonu pre Fiat 500 však nie je žiadna novinka. Prvý elektrický Fiat 500 prišiel na trh ešte v 2013, teda päť rokov po prvej zmienke o tejto verzii ešte v roku 2008. Vybavený bol na danú dobu pomerne veľkou, 24 kWh batériou, ktorá zabezpečovala dojazd približne 150 kilometrov.
Výhody
- ešte milší vzhľad interiéru aj exteriéru
- veľmi dobré asistenčné systémy
- nabíjací výkon až 85 kW
Nevýhody
- vysoká cena, najmä oproti hybridnej verzii
Najväčšou nevýhodou tejto verzie bola absencia rýchleho nabíjania, teda nabíjanie bolo možné len cez zabudovanú palubnú nabíjačku s výkonom necelých 7 kW. Plné nabitie tak zabralo približne tri hodiny. Nová generácia Fiat 500e bola predstavená ešte v roku 2020 a oproti pôvodnej verzii prináša výrazné vylepšenia vo všetkých stránkach.
Fiat 500e je skutočne myslené ako mestské alebo prímestské auto, ako praktický pomocník pre každý deň. Elektrický pohon je pre takéto využitie ideálny a za predpokladu, že máte kde doma auto nabíjať, aj v pôvodnej verzii môže byť plne postačujúce pri takomto štýle využitia. Nová generácia posúva tieto možnosti na úplne inú úroveň.
Samozrejme, nová generácia prichádza aj s oživeným dizajnom, ktorý sa naozaj prispôsobil k súčasným trendom. Celkovo je nový Fiat 500e charakteristický veľmi čistým dizajnom s minimálnym množstvom doplnkov. Už tak roztomilý dizajn bol v nami testovanej verzii dopĺňaný aj dobrou farebnou kombináciou – slabomodrou karosériou v kombinácii s bielym interiérom.
Charakteristické línie karosérie zostali zachované, avšak zmeny sú naozaj výrazné a vyvážené na každej strane. Typické svetlá prešli redizajnom a najnovšie sú hlavné svetlomety useknuté. Súčasťou kapoty je časť denného elipsovitého svietenia, čím teda vytvárajú charakteristické elipsovité denné svietenie aj okolo hlavných svetlometov.
Z estetických dôvodov zachovali aj pôvodné denné svetlá, avšak tentokrát ich samozrejme nahrádzajú LEDky, a ako inak, v tvare elipsy. Výraznou súčasťou prednej masky je samozrejme nové logo, ktorým ale nie je značka, ale práve model 500. Maska ako taká je jeden kus a otvory v nej sa nachádzajú len v spodnej časti, čo prospieva lepšej aerodynamike.
Celkovo však auto netrhá rekordy v aerodynamike na úkor lepšieho dizajnu, čo beriem pozitívne. Predsa len, Fiat 500e je myslené ako auto do mesta, kde je aerodynamika bezpredmetná. Pri pohľade z boku je vidieť robustnú prednú časť, ktorá tlačí vzduch pred sebou. Od A stĺpika po C stĺpik je zakrivenie nerovnomerné, čo je ale pre hatchback typické vzhľadom na priestor vzadu.
Palec hore dávam aj za nové, 17-palcové disky kolies, ktoré vyzerajú naozaj parádne. Otváranie dverí je elektronické zvonku či zvnútra, kde je na to dedikované tlačidlo, ale nechýba aj klasické mechanické otváranie v prípade potreby. Zadnej časti nechýba odtrhová hrana a zadné kufrové dvere s výraznými oblými krivkami. Tu už nechýba nápis FIAT a pridávajú sa aj nové svetlá.
Skromný kufor je v číslach vyjadrený ako 185 litrový. Ak zložíte zadné sedadlá, získate už celkom dobrých 550 litrov. Interiér ladený do svetlých – béžových farieb a vyzerá veľmi dobre v kontraste s farbou exteriéru ako aj čiernymi prvkami interiéru. Prirodzene, kompaktné rozmery znamenajú aj kompaktný interiér, ktorý síce ponúka štyri miesta na sedenie, v praxi sú využiteľné len teoreticky a na krátke vzdialenosti.
Keďže ide o dvojdverovú 500-vku, prístup na zadné sedadlá je štandardne cez sklopené predné sedadlá. Na každodenné vozenie to teda nie je, a to aj napriek tomu, že dozadu sa zmestia dve dospelé osoby do max. 175 cm, ak sa pasažieri vpredu trochu uskromnia. Na nežné jazdenie vo štvorici je auto možné využiť hlavne vtedy, ak máte menšie deti, ktoré dozadu bez problémov nasadnú a ani nemajú problém s miestom.
Dve miesta vzadu sú ale skôr núdzové a verím, že pred kúpou budete o aute premýšľať ako o dvojmiestnom z pohľadu bežného využitia. Ako inak, aj samotný interiér je rovnako štýlový ako exteriér. Telo neklame a z dizajnu interiéru srší typický roztomilý štýl. Najvýraznejšie sú kožené prešívané sedačky s textom FIAT, ako aj dvojfarebný volant s klasickými fyzickými tlačidlami.
Interiér krásne presvetľuje panoramatická strecha, ktorú si ale z pozície vodiča veľmi neužijete. Celkovo hodnotím spracovanie interiéru kladne – dotykové plochy sú potiahnuté kožou alebo mäkčenými plastami. Tými je potiahnutá najmä palubná doska, kde dominujú displeje – infotainmentu a prístrojového panelu. Prístrojový panel je pomerne jednoduchý, ale za to s decentnou grafikou.
Nechýbajú teda informácie o zostávajúcom dojazde v kilometroch, zostávajúce percentá v batérii, o jazde, asistenčných systémoch, ako aj spotrebe. Displej infotainmentu je dostatočne veľký vzhľadom na rozmery auta. Softvér je dobre odladený a funkciami ani dizajnom pre užívateľský komfort nezaostáva. Veľmi rýchlo som sa v ňom dokázal zorientovať a solídna je aj navigácia.
Tá sa ale bohužiaľ nedoťahuje na súčasný štandard pri elektromobiloch. Nabíjacie stanice na mapách sú, a to v hojnom počte, ale automatické plánovanie zastávok na nabíjanie či odhad percent v cieli tu bohužiaľ chýba. Prepočet dojazdu rovnako nie je úplne rovný realite a skôr veľmi optimistický. Zatiaľ čo navigácia odhadovala príchod do cieľa bez nabíjania, mne bolo jasné a reálna skúsenosť to potvrdila, že to tak nemôže byť.
Technologicky je auto dobre vybavené a spĺňa súčasný štandard. Zvláda bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay a prítomná bola aj prehriadka na telefón s bezdrôtovým nabíjaním. Páči sa mi, že Fiat sa oprel aj do asistenčných systémov, takže nechýba aktívne držanie v jazdnom pruhu a aj adaptívny tempomat. Na moje prekvapenie, oba asistenčné systémy fungovali veľmi dobre.
Pri bežnej jazde na diaľnici tak veľkú časť trasy dokáže Fiat 500e zvládnuť suverénne bez pomoci a len s rukami na volante. To myslím doslova, nakoľko na základe mojich skúsenosti mi vyšlo, že volant je haptický, takže deteguje ruky na volante a nepotrebuje mierne otáčať volantom na to, aby vedel, že cestu sledujete aj vy. Vďaka tejto drobnosti môže byť jazda veľmi plynulá a bez rušení.
Na čo som si naopak počas týždňa zvykal je netypické radenie. Nenájdete tu klasickú prevodovku, ani prepínač na stredovom tuneli, ale jednoduché tlačidlá P,R a D pod priehradkou na odkladanie mobilného telefónu. Dá sa na to zvyknúť, no nie každému to môže sadnúť a viem si predstaviť, že v niektorých prípadoch môže ísť aj o zásadnú prekážku pri kúpe auta.
Pred testom som vedel o parametroch pôvodnej verzie a aj som mal približnú predstavu o vylepšenej 500-vke s väčšou batériou a rýchlejším nabíjaním, avšak ku konkrétnym číslam som sa dostal až začiatkom týždňa. A úprimne, príjemne ma prekvapili. Elektromotor s výkonom 87 kW a krútiacim momentom 220 Nm neznie nejak vábne, ale dynamika autu rozhodne nechýba.
Vďaka okamžitej reakcii je ideálnym malým mestským žihadlom, pričom prekvapivo vôbec mu nevadia ani diaľničné rýchlosti. Motor skvele ťahá aj pri zrýchľovaní z 120-130 km/h, čo je zaujímavé o to viac, keďže maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. Vzhľadom na kategóriu je auto v interiéri pomerne dobre odhlučnené a v kombinácii s dobrým podvozkom je jazda na diaľnici bezproblémová.
Dôležitou témou je samozrejme dojazd a nabíjanie, pričom musím povedať, že ani v tejto téme Fiat 500e vôbec nehrá druhú ligu. Batéria má hrubú kapacitu 42 kWh, z čoho je využiteľných približne 37 kWh. Ide cca 9 kWh viac ako má konkurenčná štýlovka Mini Cooper SE a zase až o 15 kWh menej ako ďalšie malé mestské auto Renault ZOE. Fiat 500e však oba modely prebíja rýchlosťou nabíjania.
Bol som prekvapený, keď som v papieroch našiel maximálny výkon až 85 kW. Tento výkon som si neskôr potvrdil aj na skúsenostiach iných, preto som bol veľmi zvedavý na moju osobnú skúsenosť. Auto som pripájal k 150 kW nabíjacej stanici ejoin so 14 percentami a výkon vzrástol na 45 kW. Bohužiaľ, maximálny výkon bol dosiahnutý po necelých 10 minútach a išlo „len“ o 55 kW pri 32 percentách.
Predpokladám, že vyšší výkon nebol dosiahnutý kvôli nízkej teplote akumulátora, avšak stále ide o vyšší výkon o 5 kW ako zvládne Mini Cooper SE alebo o 10 kW viac ako zvládne Renault ZOE. Navyše, ešte pri 60 percentách sa výkon držal na 44 kW, kedy by už ZOE dávno klesalo pod 35 kW. Hranica 80 percent bola dosiahnutá po 32 minútach a pri výkone 32 kW. Batériu som však pred cestou na Oravu „natlačil“ na 85 percent. Mimochodom, AC nabíjanie je zabezpečené 3-fázovom palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW.
Bolo mi jasné, že cieľ vzdialený 200 kilometrov bez nabíjania nedáme, aj napriek tomu, že dojazd bol cez 200 kilometrov. Na diaľnici som nastavil tempomat na 120 km/h a naplánoval som si zastávku v Ilave. Tu som dorazil ešte s 28 percentami, čo je viac, ako by som chcel. Spotreba bola rozumná, a to 18 kWh / 100 km. Pri tomto tempe by teoretický dojazd predsa len mal byť niečo málo cez 200 km pri plnom nabití batérie.
Tentokrát sa nabíjací výkon už dostal na maximum nabíjacej stanice, teda 60 kW, vďaka čomu sme batériu nabili z 28 percent na 77 percent už za 23 minút a pokračovali sme až do cieľa. Dorazili sme so 17 percentami pri spotrebe 17,5 kWh / 100 km. Ak by ste s Fiat 500e jazdili len v meste alebo na okreskách, spotrebu viete dostať výrazne nižšie, a to až 12 – 13 kWh / 100 km, čo by znamenalo dojazd takmer 300 kilometrov.
Všeobecne ma nová Fiat 500e veľmi príjemne prekvapila. Elektrický pohon už síce dávno nie je len do mesta, avšak Fiat 500e je určite ideálnym autom práve ako mestské približovadlo. Ako som si ale skúsil v rámci testu aj sám, vďaka rýchlemu nabíjaniu sú aj dlhšie trasy zvládnuteľné. Nie je to auto, ktoré by ste si asi zobrali na cestu z Bratislavy do Košíc, ale na dve, maximálne tri 25 minútové zastávky to je možné zvládnuť.
Táto teoretická rovina je možno na prvé prečítanie šialená, ale je rozhodne dobré vedieť, že nová elektrická 500-vka to vie zvládnuť v akceptovanom čase. Viem si predstaviť, že podobná trasa napríklad Renault ZOE by trvala podobne dlho, ak nie dlhšie a s Mini Cooper SE by išlo o ešte náročnejší výlet. Nezabúdam ani na Hondu e, ktorá by na tom bola podobne ako Mini Cooper SE.
Dôležitá je aj cenovka, ktorá pri štýlovej 500-vke bola vždy vyššia. V elektrickej verzii sa ale hýbe od 33 tisíc eur v prípade verzie s väčšou batériou a najnižšou výbavou až po 40 800 eur v prípade najvyššej výbavy v cabrio prevedení. Rozdiel v cene oproti hybridnej verzii je tak výrazný – v prípade najlacnejšej viac ako dvojnásobný, v prípade najdrahšej je cena vyššia o rovných sto percent.