Reklama

Japonská raketa H3 má byť odpoveďou na Falcon 9. Štart skončil samodeštrukciou

Juraj Procházka

Raketa H3 z dielne Mitsubishi Heavy Industries je prvou raketou strednej nosnosti, ktorú navrhlo Japonsko za posledné tri desaťročia a na dráhu GTO (geostationary transfer orbit), čiže na prechodovú dráhu ku geostacionárnej, má dopraviť až 7 900 kg nákladu. Je prezentovaná ako lacnejšia alternatíva k Falconu 9 od SpaceX na vynášanie komerčných a vládnych satelitov na obežnú dráhu Zeme.

Pozícia SpaceX, ktorá vysiela svoje nosiče Falcon 9 do vesmíru s bezprecedentnou kadenciou, je však zatiaľ neohrozená. Nielen preto, že prvý štart rakety H3, ktorý sa uskutočnil 7.3.2023 z Vesmírneho centra Tanegašima v Japonsku, skončil neúspechom.

Pozrite si

SpaceX má nový rekord, v roku 2022 zdvojnásobila počet štartov

Obsah pokračuje pod reklamou

Vesmírna agentúra JAXA musela vyslať príkaz na samodeštrukciu rakety H3, keď niekoľko minút po štarte zlyhal motor druhého stupňa. Japonská vláda označila zlyhanie testu za „mimoriadne poľutovaniahodné“.

Zdroj | JAXA

Raketa H3 mala pri včerajšom štarte vyniesť na heliosynchrónnu obežnú dráhu s výškou 669 km monitorovaciu družicu ALOS-3 s hmotnosťou asi 3 tony. Išlo o tretiu družicu z radu satelitov ALOS určených na pozorovanie Zeme. ALOS-3 mal slúžiť k regionálnemu pozorovaniu s rozlíšením 0,8 metra, kartografii, monitorovaniu katastrof, ale aj k detekcii odpálenia severokórejských rakiet.

JAXA uviedla, že krátko po štarte boli inžinieri nútení poslať H3 výzvu na samodeštrukciu po tom, čo v druhej fáze štartu zaznamenali „zníženú rýchlosť“. Utorkový štart nasledoval po prerušenom štarte 17. februára 2023, keď sa raketa nedokázala dostať z odpaľovacej rampy kvôli anomálii v systéme boosterov prvého stupňa.

Zdroj | JAXA

Takéto zlyhania nie sú pri štartoch nových typov raketových nosičov ničím výnimočným, Japonci však berú neúspech pomerne tragicky. Hirotaka Watanabe, profesor vesmírnej politiky na Univerzite v Osake povedal pre agentúru Reuters, že „zlyhanie H3 bude mať vážny vplyv na budúcu vesmírnu politiku Japonska, vesmírny biznis a technologickú konkurencieschopnosť“. Japonský minister pre vedu Keiko Nagaoka uviedol, že úrady budú príčinu zlyhania motora vyšetrovať.

Japonsko predstavilo nosič H3 s výškou 57 metrov, priemerom 5,27 metra a hmotnosťou 422 ton ako životaschopnú komerčnú alternatívu k raketám Falcon 9. Náklady sa podarilo znížiť vďaka vodíkovo-kyslíkovým motorom, ktorých časti sú vyrobené pomocou 3D tlače.

Ak by bola prvá misia H3 úspešná, JAXA plánovala štartovať s raketou H3 približne šesťkrát ročne počas nasledujúcich dvoch desaťročí.

Pozrite si

JAXA a Honda pripravujú energetický systém pre vesmírne základne

Pripomeňme, že pre SpaceX by takáto konkurencia neznamenala žiadnu hrozbu, pretože vesmírna spoločnosť Elona Muska chce tento rok prelomiť hranicu 100 štartov. V tom minulom mal rekord hodnotu 61 štartov. Ak sa jej navyše podarí finalizovať do prevádzkyschopného stavu nosič Super Heavy / Starship (prvý orbitálny let by sa mohol uskutočniť už tento mesiac), bude v peletóne vesmírnych pretekov s náskokom v čele.

Japonská vesmírna agentúra JAXA však takisto patrí medzi najdôležitejších hráčov v súčasnej kozmonautike. Okrem účasti na ISS a misií k viacerým objektom Slnečnej sústavy spolupracuje s NASA a ESA aj na lunárnej vesmírnej stanici Gateway a v budúcnosti chce na Mesiac dopraviť aj vlastných astronautov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.