Predstavte si, že máte balík peňazí a chceli by ste poriadnu beštiu. Športové auto s nízkym posedom máte, no na hory by to chcelo štvorkolku, na ktorej nebude strešný box vyzerať ako za trest.
Máte však rozum a peniaze rozhadzovať len tak nechcete. Rozhodnúť sa pre Audi, BMW, Mercedes-AMG? A čo ak je tu ešte jedna možnosť? Nenápadná, no zároveň sa za ňou každý znalý otočí.
Už z nadpisu musí byť každému jasné, že reč je o Jaguar F-PACE SVR 575 Edition. 575 v názve nie je náhoda. Našťastie to nie je 575 kusov, pretože to by vyhnalo jeho cenu do šialených čísiel. 575 znamená množstvo koní pod kapotou. A práve tento kúsok sme mali možnosť si na týždeň vyskúšať… Výsledok?
Na prvý pohľad je toto kúpa iba z rozumu, no už po pár dňoch za volantom mi bolo jasné, že toto by som si kúpil nakoniec aj srdcom.
Jaguar F-PACE SVR 575 Edition nie je obyčajné auto. Nie je prvoplánové ako ostré verzie Audi Q7 či Q8, BMW X5 alebo X6, ale ani ako Mercedes-AMG GLE, či nebodaj G-čka. K tomuto autu sa musíte dostať. Rozumom a potom aj srdcom. Nie je okázalé, futuristické či drsné. Je tak akurát. Má vydarený dizajn s mnohými zaoblenými tvarmi, no pri detailnom študovaní pochopíte, že toto nebude bežné SUV.
Štyri koncovky výfuku, mimochodom reálne, nie ako u konkurencie, ktorá sa na to iba hrá, spojler na piatych dverách či obrovské kolesá s obrovskými brzdami s červenými strmeňmi. Drobnosťou navyše je aj znak SVR, ktorému sa ale po čase zošúchala červená farba z písmenka R. Zvláštne, na vyše 100-tisícové auto…
Samozrejme, aj logo Jaguar a masívna predná časť vzbudzujú poriadny rešpekt, rovnako aj postavenie na obrovských 22″ diskoch. Nehovoriac o tom, že keď naštartujete, otočí sa takmer každý, okrem tých čo majú slúchadlá s ANC, nepočujúcich a tých, ktorí majú podobný 8-valec doma, aby nemali veľký pocit žiarlivosti.
Toto je proste beštia v koži baránka. Taký nenápadný, ale poriadne nadopovaný aristokrat. Britská distingvovanosť a indická dravosť.
Možno neviete, no Jaguar v posledných rokoch prešiel viacerými rukami rôznych CEO, kedy ho v rokoch 1990 – 2008 vlastnil Ford, či v rokoch 2008 – 2012 Tata Motors až po nenápadne znejúcu firmu Jaguar Land Rover Automotive PLC, ktorá vlastní obe značky od 2012. Aj tú však vlastní práve indický Tata Motors. Mimochodom, poznáte príbeh Tata Motors vs. Ford?
Ratan Tata, syn zakladateľa Tata Motors z Indie v roku 1999 plánoval predať divíziu osobných automobilov pre neúspech prvého osobného automobilu Indica svetoznámemu Fordu. Ten však z Ratana na stretnutí v Detroite spravil chudáka, na čo sa urazil, odmietol odpredaj a išiel si po svojich späť do Indie. Všetko úsilie preto venoval osobným automobilom Postupne vďaka obrovským úspechom zarábal miliardy a stal sa z neho jeden z najbohatších Indov.
Ratan Tata si počkal na ideálnu príležitosť, ktorá sa mu naskytla v krízovom roku 2008. Práve vtedy Ford zažíval obrovské problémy a chcel sa zbaviť aj Jaguaru a Land Roveru, ktoré pred rokmi kúpil za 2,5, resp. 2,7 miliardy dolárov. Obe firmy v čase kúpy ale boli veľmi biedne a Ford do nich musel naliať obrovské financie. Hovorí sa, že Jaguar a Land Rover stáli za tie roky Ford okolo 10 miliárd dolárov.
V roku 2008 prišiel na scénu Ratan Tata, ktorý ponúkol Fordu za obe firmy 2,3 miliardy dolárov. Keďže Ford strácal každým dňom, s akvizíciou súhlasil. Ani nie po 9 rokoch odkedy Ford z Ratana spravil úbožiaka sa z Tata Motors stala firma, v ktorej vyrábajú najlacnejšie autá sveta, ale aj jedny z najdrahších a najluxusnejších.
Odvtedy Tata Motors oživila značku a vrátila jej späť jej slávu. Jaguar i Land Rover sú dnes hrdé značky s aristokratickým pôvodom. A keďže Jaaaag sú aj športové automobily, vysoký výkon neobišiel ani SUV F-PACE.
Mimochodom, toto je aj posledný Mohykán. Jaguar už nebude do SUV nikdy montovať obrie V8 motory. Dokonca už ani V6. Jaguar už pred časom oznámil, že od roku 2025 bude mať v autách už len elektrický pohon, hoci len tých nových (modeloch). Aj to je o dôvod viac si tento kúsok kúpiť a mať ho v zbierke unikátov.
O tom, že toto je jedno z najvydarenejších áuť od Jaguaru nemusím ani písať. Nepotrebujem písať ani o tom, že sa vďaka masívnym úpravám podvozku či obrovskému motoru s vysokým výkonom toto nenápadné monštrum šoféruje takmer dokonalo. A azda nie je potrebné ani spomínať nádherný orchester 8 valcov pod kapotou, ktoré ešte výraznejšie počuť prepnutím do športového režimu. Prosto nádhera. Akoby konkurencia povedala: „Radosť z jazdy“.
Prekvapením bolo i to, že po stovkách kilometrov vôbec nie ekonomického jazdenia ukázal palubný počítač spotrebuje len 11,2 litra. Len píšem preto, že konkurencia má ďaleko väčšie spotreby. Samozrejme, 11 litrov nie je málo, no povedali by ste, že tomuto monštru stačí 95-oktánový benzín? Konkurencia zväčša vyžaduje 98, alebo rovno 100-oktánové palivá, ktoré ale stoja už podstatne viac.
Áno, áno, kto si kúpi ostré verzie obrovských SUV nerieši spotrebu, no čo ak sa k tomuto autu dostane ako k jazdenke niekto, kto miluje autá, ale nemá na účte zbytočné stovky tisíc? Takémuto človeku sa podobné informácie určite zídu.
A povedali by ste vôbec, že jazdený F-PACE SVR predošlej generácie kúpite za cenu dobre vybavenej novej Octavie? Samozrejme, minulá generácia nie je tá súčasná. Hlavne v interiéri by ste pocítili značné rozdiely.
Interiér totiž Jaguar vynovil, pôsobí moderne a zároveň luxusne. Samozrejmosťou sú výborné športové sedadlá vpredu s výborným bočným vedením. Majú nielen vyhrievanie, ale aj odvetrávanie. Chýba už len masážna funkcia.
Ani cestujúci vzadu neprídu skrátka, no sedadlá už nemajú také bočné vedenie a tak pri ostrých prejazdoch zákrut môžu tí vzadu cítiť istý diskomfort. Keďže tu nájdete aj ISOFIX, šialenú jazdu Babou si môžu užiť aj tí najmenší. A veru užívali… Ak máte rodinu, kufor s objemom 613 litrov tiež nie je na zahodenie.
Lahôdkou je reálny obklad z uhlíkových vlákien s 3D štruktúrou, hoci je to príplatková vec. Rovnako unikátne je aj obloženie Alcantarou, či mäkčené obklady všade, kde sa dotknete. Dotykový je aj displej v stredovej konzole, tu by som ale asi siahol po nejakej fólii naň, na ktorej by nebolo vidieť odtlačky prstov. Je naklopený totiž tak, že ako vodič neustále vidím odtlačky.
Mať zbytočných niekoľko desiatok tisíc na účte, tak by som F-PACE SVR vcelku zvažoval. Prečo? Lebo je to najdostupnejšia beštia na trhu. Reálne.
Vyskúšal som vyskladať podobne vybavené SUV u konkurencie. Cieľ nebol len výkonná verzia, ale aj vybavenie interiéru či exteriéru. Výsledok? Presne to, čo som tvrdil vyššie. Jaguar F-PACE SVR 575 Edition je u nás najdostupnejšia beštia na trhu (testovaný model dnes stojí 127 417 €, pričom základ kúpite za 120 090 €). A navyše aj najrýchlejšia!
Prečo? Pretože vytiahne 286 km/h, ale aj preto, že:
Audi RS Q8 začína na sume 132 770 €. V základe toho veľa nenájdete, napríklad zabudnite na head-up displej, bezdrôtovú nabíjačku smartfónu, bezdrôtové Android Auto či Apple CarPlay. Takýchto prvkov voči konkurencii je viacero. Keďže sa ale sústredíme na to, porovnať jednotlivé modely v takmer identickej výbave, po spočítaní príplatkovej výbavy podľa aktuálneho cenníka (Audi RS Q8 nemá on-line konfigurátor, pretože nová Q8 vo verzii RS ešte nie je), za takmer rovnako vybavenú Audi RS Q8 zaplatíte vyše 153 000 €. Kto by namietal, že som porovnával starú Q8 s F-PACE, tak vedzte, že iba verzia SQ8 začína na sume 154 576 €!
Detailné podrobnosti parametrov a cien nájdete v tabuľke nižšie.
Podobne je na tom BMW X5 M Competition, ktorého cena začína na sume až 147 860 €. Hoci v základe získate mnoho prvkov navyše, napríklad aj špičkové Matrix LED svetlomety, na to, aby som mal aj v X5-ke rovnaký komfort, z vrecka by mi vytiahla 166 391 €. Najväčšiu časť príplatkovej výbavy zhltla ale extrémne drahá 5-ročná záruka Repair Inclusive.
Nakoniec, ak by som chcel namiesto rovnako vybaveného F-PACE SVR 575 Edition výkonný Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+, tak si musím pripraviť 162 894 €. Jeho cena pritom začína na sume 152 400 €. Aj v tomto prípade ale Mercedes ponúka o čosi viac výbavy, no ak chcem celkom dobre vybavený základ doplniť o prvky, ktoré má aj F-PACE, musím priplatiť vyše 10 000 €. Na rozdiel od Audi či BMW tu Mercedes neobmedzil rýchlosť na 250 km/h, ale 280 km/h.
A tu je detailné porovnanie jednotlivých modelov spomínaných vyššie. Ceny platia k 27.3.2024 podľa dostupných cenníkov alebo konfigurátorov jednotlivých výrobcov on-line.
Jaguar F-PACE SVR 575 Edition | Audi RS Q8 | BMW X5 M Competition | Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ | |
Základná cena | 120 090 € | 132 770 € | 147 860 € | 152 400 € |
Cena s doplnkami | 127 417 € | 153 241 € | 166 391 € | 162 894 € |
Objem motora v cm3 | 5 000 (V8) | 3 996 (V8) | 4 395 (V8) | 3 982 (V8) |
Výkon | 423 kW (575 k) | 441 kW (600 k) | 460 kW (625 k) | 466 kW (634 k) |
Krútiaci moment | 700 Nm | 800 Nm | 750 Nm | 850 Nm |
Prevodovka | 8-stupňová | 8-stupňová Tiptronic | 8-stupňová | 9-stupňová AMG Speedshift |
0-100 km/h | 4,0 s. | 3,8 s. | 3,9 s. | 3,9 s. |
Maximálna rýchlosť | 286 km/h | 250 km/h (305 km/h za príplatok 15 296 € alebo 280 km/h za 11 246 €) | 250 km/h | 280 km/h |
Spotreba | 12 l/100 km (test 11,2 l/100 km) | 13,9 l/100 km | 13,1 l/100 km | 12,5 l/100 km |
Nádrž | 83 l | 85 l | 83 l | 85 l |
Benzín | 95 | 98 | 98 | 98 |
Rozmery (vrátane zrkadiel) | 4 762 x 2 175 x 1 670 mm | 5 012 x 2 190 x 1 694 mm | 4 948 x 2 218 x 1 762 mm | 4 947 x 2 157 x 1 782 mm |
Hmotnosť (pohotovostná) | 2 058 kg | 2 390 kg | 2 475 kg | 2 495 kg |
Príves (brzdený) | 2,4 t | 3,5 t | 2,7 t | 3,5 t |
Objem kufra | 613 l | 605 l | 650 l | 630 l |
Kolesá | 22″, vzor 5117 | 22″, Stern-dizajn | 22″, Lt/Aly wheels star 818 M black MT | 22″ AMG |
0 € | 0 € | 0 € | 1 440 € | |
Svetlomety | LED + LED | LED + LED | Matrix LED + LED | LED + LED |
0 € | 0 € | 0 € | 0 € | |
Farba | 1+5 (základná + metalíza) | 1, šedá Nardo | 1+7 (základná + metalíza) | 2+5 (základná + metalíza) |
Matalíza Sivá Eiger | Strieborná Satellite | M Brooklyn Gey | Strieborná metalíza high-tech | |
0 € | 1 182 € | 0 € | 0 € | |
No chrome | áno, Black Pack | áno, Paket čiernej optiky + čierne späťáky | áno | áno |
0 € | 1 751 € | 0 € | 0 € | |
Sedadlá | športové koža/semiš, vyhrievané, chladené, elektrické | RS, koža/Dinamica, vyhrievané, chladené, elektrické | M, vyhrievané, chladené, elektrické | športové, kožené (nappa), vyhrievané, chladené, elektrické |
0 € | 3 768 € | 1 860 € | 636 € | |
Obklad | uhlíkové vlákna | uhlíkové vlákna | uhlíkové vlákna | uhlíkové vlákna |
1 134 € | 1 125 € | 961 € | 2 100 € | |
Strop | čierny semiš | čierna Dinamica | tmavá Alcantara Anthracite | čierne mikrovlákno MICROCUT |
0 € | 1 676 € | 0 € | 1 920 € | |
Panoramatická strecha | s posuvným oknom | panoramatické strešné sklo | iba s balíkom Travel | s posuvným oknom |
1 605 € | 1 744 € | 3 297,00 € | 0 € | |
Čierne lesklé lyžiny | 321 € | 450 € | 0 € | 0 € |
Čelné sklo s infra filtrom | 535 € | 360 € | 0 € | 0 € |
Tónované sklá | 441 € | 507 € | 568 € | 672 € |
Klimatizácia | 4-zónová | 4-zónová | 4-zónová | 4-zónová |
1 789 € | 0 € | 0 € | 0 € | |
Vyhrievaný volant | 0 € | 0 € | 0 € | 270 € |
Head-up displej | 0 € | 1 563 € | 0 € | 0 € |
Audio | Meridian Surround (17 repro, 650 W) | B&O Premium (17 repro, 730 W) | Harman/Kardon Surround (16 repro, 464 W) | Burmester (13 repro, 590 W) |
1 502 € | 0 € | 0 € | 0 € | |
Bezdrôtové nabíjanie smartfónu | 0 € | 562 € | 0 € | 0 € |
Android Auto a Apple CarPlay | áno, bezdrôtové | áno, káblové | áno, bezdrôtové | áno, bezdrôtové |
0 € | 0 € | 0 € | 0 € | |
Asistenti | Základné asistenčné systémy | Asistenčný paket Tour | Základné asistenčné systémy | Balík asistenčných jazdných systémov + DISTRONIC |
0 € | 1 800 € | 0 € | 3 456 € | |
Núdzové brzdenie | Núdzové brzdenie | Núdzové brzdenie | Núdzové brzdenie | |
Monitorovanie mŕtveho uhla | Nie | Monitorovanie mŕtveho uhla | Monitorovanie mŕtveho uhla | |
3D kamerový systém 360° | 3D kamerový systém 360° | 3D kamerový systém 360° | 3D kamerový systém 360° | |
0 € | 1 830 € | 0 € | 0 € | |
Rozpoznávanie dopravných značiek a adaptívny obmedzovač rýchlosti | Rozpoznávanie dopravných značiek a adaptívny obmedzovač rýchlosti | Rozpoznávanie dopravných značiek a adaptívny obmedzovač rýchlosti | Rozpoznávanie dopravných značiek a adaptívny obmedzovač rýchlosti | |
Adaptívny tempomat s asistentom riadenia | Adaptívny tempomat s asistentom riadenia | Adaptívny tempomat s asistentom riadenia | Adaptívny tempomat s asistentom riadenia | |
Systém monitorovania kondície vodiča | Systém monitorovania kondície vodiča | Systém monitorovania kondície vodiča | Systém monitorovania kondície vodiča | |
Asistent udržiavania v jazdnom pruhu | Asistent udržiavania v jazdnom pruhu | Asistent udržiavania v jazdnom pruhu | Asistent udržiavania v jazdnom pruhu | |
Parkovacie senzory vpredu a vzadu | Parkovacie senzory vpredu a vzadu | Parkovacie senzory vpredu a vzadu | Parkovacie senzory vpredu a vzadu | |
Varovanie pred nárazom zozadu | Varovanie pred nárazom zozadu | Varovanie pred nárazom zozadu a zboku | Varovanie pred nárazom zozadu a zboku | |
Systém monitorovania premávky za vozidlom | Systém monitorovania premávky za vozidlom | Systém monitorovania premávky za vozidlom | Systém monitorovania premávky za vozidlom | |
Asistent diaľkových svetiel | Asistent diaľkových svetiel | Asistent diaľkových svetiel | Asistent diaľkových svetiel | |
Asistent krízového brzdenia | Asistent krízového brzdenia | Asistent krízového brzdenia | Asistent krízového brzdenia | |
Záruka | 5 rokov alebo 150 000 km | 5 rokov alebo 150 000 km | 5 rokov alebo 200 000 km (Repair Inclusive) | 6 rokov alebo 200 000 km |
0 € | 2 153 € | 11 845,00 € | 0 € |
Na trhu sú však aj ďalšie výkonné SUV, no také Porsche už nemá 8-valec, ale kombinuje aj V6-ky s elektromotormi. A tie verzie, ktoré nie, tak nemajú taký výkon ako táto štvorica porovnávaných. Navyše ak by ste chceli poriadny výkon od Porsche Cayenne, museli by ste siahnuť veľmi hlboko do vrecka po model Turbo E-Hybrid, ktoré síce víťazí s výkonom až 544 kw (739 k), no cena začína na sume 153 600 €!
Maserati síce v SR nie je, ale ak by ste chceli aj takúto exotiku, môžete si dopriať model Levante Trofeo s 8-valcom, výkonom 426 kW, resp. 580 koní a neobmedzenou maximálkou, 302 km/h. Cena sa ale hýbe okolo 165-170 tisíc eur.
Exotiky ako Lamborghini Urus, Aston Martin DBX707, Bentley Bentayga či Range Rover Sport SV stoja už šialené sumy, preto v takomto prehľade ich ani nehľadajte. Zaujímavé ale môže byť, hoci už podstatne menšie SUV, aj Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio s cenou čosi vyše 92 000 €, no tu už V8 nečakajte. Ani toľko miesta.
Jaguar F-PACE SVR 575 Edition je síce poriadne drahé auto a určite nie je určené pre všetkých. No ak by som si mal vybrať spomedzi vyššie spomínaných, vyberiem si jeho. S či RS-kových, M-kových a AMG-čkových SUV jazdí po cestách mnoho, nimi sa už neodlíšite. Týmto kúskom však áno. Navyše ako je to posledný aristokrat s V8-čkou.