Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Išli sme do Levíc s Opel Mokka-e, k nabíjačke sme prišli s 1 %

Išli sme do Levíc s Opel Mokka-e, k nabíjačke sme prišli s 1 %
Tomáš Kuník
Išli sme do Levíc s Opel Mokka-e, k nabíjačke sme prišli s 1 %

Elektrická žaba sa u nás ohriala v závere minulého roka a za týždeň sme s ňou odjazdili takmer 1 000 kilometrov. Jeden z víkendových výletov nás zavial aj do Levíc, kedy sme otestovali dojazd na maximum. K nabíjačke sme prišli doslova na „rezervu“.

Plnohodnotný test Opel Mokka-e sme vám priniesli ešte v decembri, teda pred začiatkom pravej zimy. Elektromobil prešiel našou dôkladnou skúškou viacerých parametrov, o ktoré sme sa s vami podelili práve v už zverejnenom teste. Auto však bolo dosť zaujímavé na to, aby si zaslúžilo aj ďalší článok. Koniec koncov, v závere som bližšiu analýzu krivky nabíjania a aj ďalší test spotreby.

Za cieľovú destináciu som si vybral Levice, ktoré sú na mape nabíjacích staníc pre elektromobily veľmi skromne obsadené, a to ja v širšom okolí. V meste nájdete len jednu lokalitu s verejnými nabíjacími stanicami pre elektromobily. Patrí do siete ejoin GO a nabiť sa tu môžete buď na pomalej AC nabíjačke s výkonom 22 kW alebo na DC nabíjačke s výkonom 60 kW a konektormi CCS a CHAdeMO.

Za bežných okolností by som túto lokalitu určite využil, na cestu som nebol dostatočne pripravení. Batériu som nemal dostatočne nabitú, a tak som sa pred cestou rozhodol dobiť dostatok elektrickej energie aspoň na to, aby som sa dostal na odpočívadlo Beladice. Dávalo mi to zmysel, nakoľko v Trnave nie je dostatočne výkonná nabíjačka, aby sa Mokka-e dokázala nabíjať maximálnym výkonom.

Batériu som preto dobil na 46 percent, kedy mi palubný počítač zobrazoval dojazd iba 54 kilometrov. Ak by bol dojazd Mokka-e naozaj iba 54 kilometrov pri danom stave nabitia batérie, spotreba by musela byť šialených 38 kWh / 100 km. Medzi zastávka bola vzdialená 65 kilometrov, no aj napriek tomu som sa rozhodol vydať na cestu s pocitom, že to mi predsa musí stačiť. Síce drvivá väčšina kilometrov bola na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h, nepovažoval som to za problém.

Ako sa ukázalo, bola to chyba. Ešte okolo Nitry som veril, že to nebude problém a prídem s rezervou aspoň 4 alebo 5 percent. O pár kilometrov ďalej som už rýchlosť pre istotu znížil a s nádejou som očakával ten posledný kopec pred zjazdom až na odpočívadlo. Napokon som sa k nabíjacej stanici dostal s 1 percentom, so spotrebou 24,7 kWh / 100 km a s neznámym dojazdom podľa palubného počítača. V tejto súvislosti je dôležité spomenúť, že Mokka-e nezobrazuje zostávajúci dojazd aj s 10 percentami v batérii. Síce je dobrá istá dávka opatrnosti, pri elektromobile by som očakával presnejší výpočet dojazdu.

Pozrite si

S IONIQ 5 do ZV s vybitou batériou? Ako veľmi sme sa zdržali?

Auto som k nabíjačke pripojil a zdalo sa, že všetko ide ako má. Bohužiaľ, nabíjačka síce dodávala energiu, ale iba s veľmi malým výkonom okolo 2 kW aj po 3 minútach. Nabíjanie som skúsil spustiť opäť, ale situácia sa opakovala. Vyskúšal som preto iný stojan a tam sa auto nabíjalo taktiež nízkym výkonom, ale, do minúty sa to konečne rozbehlo. Prekvapivo ale výkon nestúpol na maximálnych 100 kW, ale iba 83 kW. Síce ešte mierne narástol na 92 kW, to bolo maximum a pri 19 percentách prišlo k prvému malému prepadu na 85 kW.

Ten opäť mierne narástol na 91 kW a pri 35 percentách sa už výraznejšie prepadol na 72 kW. Tento výkon bol viac-menej stabilný po dobu 6 minút, no pri 54 percentách sa opäť prehupol až na 78 kW. Trvalo to necelé tri minúty a po dosiahnutí 65 percent prišlo k najväčšiemu prepadu výkonu, a to na 52 kW. Tento výkon už bol stabilný až do ukončenia nabíjania pri 83 percentách. Celé nabíjanie z 1 na 83 percent trvalo 31 minút, čo je veľmi dobré.

Ide totiž o čas, ktorý je pre modely PSA typický, no udáva sa skôr pre rozsah 10 na 80 percent. Výsledok je o to viac prekvapivý, v dobrom zmysle, že sa výkon nabíjania ani nedostal na maximálnych 100 kW. Krivka nabíjania je ale viditeľne kostrbatá a výkon sa často opätovne navyšoval, aj keď iba mierne. Dobrou správou teda je, že Mokka-e, ako aj iné koncernové elektromobily, vedia ponúknuť takmer konštantný čas nabíjania, a to je veľmi dobré. Priemerný nabíjací výkon bol 68 kW a nabíjačka odovzdala 35,5 kWh elektrickej energie.

S takto nabitou batériou a odhadovaným dojazdom 212 kilometrov som pokračoval do Levíc zvyšných asi 40 kilometrov. Do cieľa som prišiel so spotrebou 23,9 kWh / 100 km, batéria mi klesla z 83 na 59 percent a zostávajúci dojazd bol už iba 106 kilometrov. Toto je zároveň pekná ukážka toho, ako nepresný je ukazovateľ dojazdu v Mokka-e. Po prejdení 40 kilometrov mi dojazd klesol presne na polovicu, teda o 106 kilometrov. A to aj napriek tomu, že práve tento zvyšný úsek pozostával prevažne s okresných a mestských ciest.

Pozrite si

Opel Mokka-e – plne elektrická žaba s dobrým dizajnom a parametrami

Väčšina elektromobilov takto zásadne nepresné počítadlo dojazdu nemá a časť z nich dokáže odhadovaný dojazd upravovať aj na základe zvolenej trasy v navigácii. V Leviciach som sa otočil a rovnakú trasu išiel naspäť do Trnavy. Opäť som sa zastavil v Beladiciach, kde som dorazil s 37 percentami, no nabíjaním som strávil iba chvíľu. Už za 11 minút som mal batériu nabitú na 65 percent a odhadovaný dojazd bol 126 kilometrov. Po ďalších 73 diaľničných kilometroch som dorazil do Trnavy s 18 percentami a odhadovaným dojazdom 16 kilometrov.

Opäť sa ukazuje nepresný ukazovateľ dojazdu, keďže s takýmto prepočtom by bol dojazd Opel Mokka-e so 100 percentami iba 88 kilometrov! Čo, pochopiteľne, nie je pravda a dojazd je značne vyšší. Po prejdení 216 kilometrov sa priemerná spotreba zastavila na 24,5 kWh / 100 km, čo je vyššie číslo vzhľadom na rozmery auta. Dojazd s takouto spotrebou by sa pohyboval niekde medzi 180 až 190 kilometrami.