Reklama

Influenceri klamú svojich fanúšikov, väčšina reklám je neoznačených!

Zdroj | Atikh Bana/Unsplash
Števo Porubský
Zdroj | Atikh Bana/Unsplash
Zdroj | Atikh Bana/Unsplash

Európska komisia a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa členských štátov EÚ, Nórska a Islandu zverejnili zaujímavé výsledky kontroly týkajúcej sa tzv. influencerov na sociálnych sieťach.

Z nej okrem iného vyplynulo, že 97 % príspevkov influencerov je reklama. Omnhoo horšie je však to, že iba 20 % z nich aj uviedlo pravdu, a to, že ide o reklamu alebo sponzorovaný príspevok.

Komisia a inšpekcie preverovali influencerov naprieče celou EÚ, a to v krajinách ako: Rakúsko, Belgicko, Cyprus, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Malta, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko a Švédsko, ale aj Island a Nórsko.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Brooke Cagle | Unsplash

Komisia a vnútroštátne orgány vyššie spomínaných krajín preverili celkovo 576 ľudí, ktorých je možné na sociálnych sieťach označiť populárnym pojmom influencer. Z preverených postov, teda príspevkov, ktoré dané osoby zverejnili boli vo veľkej miere reklamné, a to až na úrovni 97 %. Ak by u každého influencera pozreli iba jeden post, bolo by to 559 z 576 postov!

Inak povedané, iba 3 z každej stovky postov, ktoré vidíte nie je reklama. Samozrejme, nie je to aplikovateľné na všetkých influencerov, no aj toto dokazuje, že to, čo vidíte na sociálnych sieťach nie je vo veľkej miere pravda.

Nehovoriac o tom, že EK a SOI zistili, že „78 % overených influencerov uverejňovalo svoje príspevky ako komerčnú činnosť, avšak len 36 % však bolo registrovaných ako podnikatelia na vnútroštátnej úrovni.“ To znamená, že 36 % influencerov robí svoju činnosť legálne, na živnosť alebo iný podnikateľský subjekt.

Zároveň „30 % influencerov neposkytlo na svojich účtoch žiadne údaje o tom, že sú podnikatelia ako napr. e-mailová adresa, názov spoločnosti, poštová adresa alebo registračné číslo. 38% z nich nepoužívalo štítky platformy, ktoré slúžia na zverejňovanie komerčného obsahu, ako napr. „platené partnerstvo“ na Instagrame, naopak, títo influenceri sa rozhodli pre iné znenie ako napr. „spolupráca“ (16 %), „partnerstvo“ (15 %) alebo všeobecné označenie vďaka partnerskej značke (11 %).“

Zdroj | Natalia Blauth/Unsplash

358 influencerov sa vďaka tejto kontrole bude ďalej prešetrovať. Koľko z celkového počtu je zo Slovenska nie je známe, no keďže sa téme venovala aj Slovenská obchodná inšpekcia, bude to minimálne jeden, určite však i viac.

Podľa správy EK boli medzi influencermi 82, ktorí mali viac ako 1 milión sledujúcich, 301 s viac ako 100 000 fanúšikmi a 73 ich malo medzi 5 000 a 100 000. Preverovaní influenceri neboli iba na Instagrame, ale na viacerých platformách: 572 mali príspevky na Instagrame, 334 na TikToku, 224 na YouTube, 202 na Facebooku, 82 na X (Twitter), 52 na Snapchate a 28 na Twitchi.

Hlavnými oblasťami činnosti preverovaných influencerov sú móda, životný štýl, krása, jedlo, cestovanie a fitness, resp. šport. Zaujímavé je i zistenie, že až 119 z 576 preverovaných influencerov propagovalo nezdravé alebo nebezpečné aktivity, ako sú nezdravé jedlá, alkohol, lekárske alebo estetické zákroky, hazardné hry alebo finančné služby, ako je obchodovanie s kryptomenami. Koľko z nich túto aktivitu ani neoznačilo ako platenú nie je zo strany EK známe.

Zdroj | Getty Images/Unsplash

Komisia dodáva, že výsledky preverovania sú dôležitým dôkazom toho, že platná legislatíva v oblasti ochrany spotrebiteľov v on-line priestore potrebuje modernizáciu, aby sa zabezpečila spravodlivosť pre spotrebiteľov.

Ak sa považujete za influencera, EK už pred časom zriadili tzv. Influencer Legal Hub, kde je možné nájsť informácie ako legalizovať svoju činnosť.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.