Hyundai v USA testuje autonómny automobil poháňaný vodíkom

ZDROJ | Hyundai Motor

Hyundai Tucson (ix35) Fuel Cell je prvým sériovo vyrábaným vozidlom s vodíkovým pohonom. Elektrina vyrábaná v palivových článkoch nabíja batériu a poháňa elektromotory, vďaka ktorým má vozidlo výborné jazdné vlastnosti. Pri testovacej jazde v Soggy Dry Lake Bed v Kalifornii aktuálne dosiahol Tucson (ix35) Fuel Cell rýchlosť 152,2 km/hod. To je rýchlostný rekord medzi vodíkovými autami.

Hyundai Motor zároveň ako prvý na svete začal testovať plne autonómny automobil poháňaný palivovými článkami na verejných cestách v štáte Nevada v USA. Tucson (ix35) Fuel Cell, ktorý je testovacím vozidlom má niekoľko technológií pre autonómnu jazdu.

Pozrite siHyundai i40 sedan (2015) – keď sa facelift vydarí

Interval Autonomous Driving je systém pre plne autonómnu jazdu na kontrolovaných, označených cestách. V kolónach počas dopravnej zápchy riadi vozidlo Traffic Jam Assist. Zabezpečí synchronizovanú jazdu za vozidlom idúcim vpredu, pričom rýchlosť môže kolísať v intervale od 0 do 60 km/h. Špecifické požiadavky na úzkych cestách dokáže vyriešiť systém Narrow Path Assist, ktorý zvládne navádzanie, aj plne autonómnu jazdu.

SONY DSC
ZDROJ | Hyundai Motor

Aj testy iných automobiliek ukazujú, že autonómne riadenie, hoci ani ono nie je zárukou stopercentnej bezpečnosti, ponúka oveľa vyššiu úroveň istoty, než živý vodič. K nehodám však dochádza aj pri cudzom zavinení. Emergency Stop System je tu práve pre prípady kolíznych situácií. Bezpečnostný systém automaticky zavedenie automobil na krajnicu a v prípade nebezpečenstva ho zastaví.

Asistenčné technológie využívajú rad senzorov a zariadení ako kamery a radary, vrátane priestorového kamerového systému Around View Monitor, navigácie GPS, radarového monitorovania mŕtvych uhlov Blind Spot Detection, či radarového tempomatu Smart Cruise Control. Dopĺňajú ich ultrazvukové parkovacie senzory a optický systém LiDAR (Light Detection and Ranging).

Hyundai Motor plánuje overovať technológie pre čiastočne a plne autonómnu jazdu v Nevade v reálnej premávke ako súčasť svojho harmonogramu prípravy na autonómnu jazdu. Po udelení povolenia od štátnych orgánov v Nevade budú dve vozidlá Tucson (ix35) Fuel Cell overovať detailný testovací program na verejných cestách.

https://www.youtube.com/watch?v=lg_JcHMzWDo

Hyundai už od novembra 2014 testoval autonómnu jazdu s dvoma rovnakými modelmi automobilov na cestách v Kórei. Absolvovali pri nich vyše 16 000 km jázd na súkromných uzavretých tratiach, ale aj na cestách v mestách a na diaľniciach. Overovala sa pri tom interakcia vozidla s dopravnými signálmi a značkami, chodcami, cyklistami a cestnou infraštruktúrou. Testy prebiehali v reálnych podmienkach za rôzneho počasia, aby sa dosiahla maximálna bezpečnosť.

Pozrite siAndroid Auto ako prvý automobil na svete ponúkne Hyundai Sonata

Testovacie modely autonómnych vozidiel sú v podstate už dnes schopné samostatne jazdiť po cestách. S ich plným nasadením bez asistencie vodiča je to však zložitejšie. Aj Tesla Motors preto upozorňuje, že vodič by mal mať aj pri použití autopilota ruky na volante a sledovať premávku. Istota je istota a často je dôležitá (hlavne) právna istota.

Preto aj Tae-Won Lim, viceprezident ústredného výskumného a vývojového ústavu Hyundai hovorí, že bude potrebný intenzívny výskum a rigorózne testovanie, kým sa ‘automaticky jazdiaci automobil’ stane realitou. V priebehu niekoľkých rokov sa však autonómne, alebo robotické autá určite stanú pomerne bežnou súčasťou premávky.

ZdrojHyundai Motors

Komentáre k článku