Reklama

Hypersonický Quarterhorse prekoná rýchlosť Mach 5

Zdroj | Hermeus
Juraj Procházka
Zdroj | Hermeus
Zdroj | Hermeus

Letectvo americkej armády (USAF) financuje testovanie najrýchlejšieho opakovane použiteľného lietadla na svete. Za týmto účelom prispelo USAF sumou 60 miliónov dolárov startupu Hermeus na financovanie letových skúšok jeho nadzvukového lietadla Quarterhorse.

Nové lietadlo, určené tak pre vojenské, ako aj pre komerčné aplikácie, bude schopné lietať rýchlosťou až Mach 5 (5x rýchlejšie ako zvuk) s doletom 7400 km (4600 míľ). Bude používať turbínový kombinovaný cyklus (TBCC) na báze komerčného prúdového motora GE J85.

Pozrite si

Pýcha a pád nadzvukového lietadla Concorde

Od ukončenia letov francúzsko-britského nadzvukového dopravného lietadla Concorde v roku 2003 existujú vo svete lietadiel dve kategórie – v civilnej doprave sa používajú výlučne podzvukové stroje, kým supersoniky majú len armádne letky.

Zdroj | Hermeus

Zároveň viacero spoločností, vrátane Boeingu, alebo Boom Supersonic, pracujú na vývoji nadzvukových dopravných lietadiel. Horúcim kandidátom je aj spomínaná spoločnosť Hermeus, ktorú založili bývalí zamestnanci SpaceX, Blue Origin a Generation Orbit.

Jej ambíciou je do konca desaťročia začať lietať s demonštračným lietadlom, ktoré by sa malo stať najrýchlejším opakovane použiteľným lietadlom v rutinnej prevádzke.

Veľa technických detailov zatiaľ k dispozícii nie je, okrem toho, že lietadlo má mať titánovú konštrukciu, aby vydržalo extrémne vysoké rýchlosti, a efektívny dizajn krídla v tvare delta. Pôjde o prvé lietadlo svojho druhu s pohonným systémom s kombinovaným cyklom na báze turbíny (Turbine-Based Combined Cycle ,TBCC).

Zdroj | Hermeus

Ide o podobný typ pohonu, aký sa používal na slávnom Blackbird SR-71, vojenskom nadzvukovom prieskumnom lietadle, nasadzovanom v USAF do roku 1999. Blackbird SR-71 dosahoval rýchlosť Mach 3,35.

Quarterhorse používa konvenčný prúdový motor na akceleráciu stroja na dostatočne vysokú rýchlosť, aby mohol pohon prevziať náporový motor (ramjet), alebo scramjet, čo umožňuje jednoduchší a efektívnejší dizajn. Vznikne tak pohon, v ktorom prúdový motor len pasívne nezavadzia a nevytvára odpor, kým je lietadlo v nadzvukovom alebo hypersonickom režime.

Pozrite si

Boom XB-1 dláždi cestu pre dopravný supersonic

O tieto nadzvukové komerčné lietadlá prejavilo v posledných rokoch záujem americké vojenské letectvo, a to nielen pre vojenské aplikácie, ale aj ako potenciálnu dlhodobú náhradu za prezidentské vojenské letectvo. To slúži pre exekutívu ako mobilné veliteľské a riadiace stanovište pre prípad jadrovej vojny, alebo stavu núdze.

Prvým míľnikom v plánoch komerčného hypersonického lietania má byť letové testovanie malých autonómnych lietadiel dosahujúcich rýchlosť Mach 5 v roku 2023.

V roku 2025 majú nasledovať lety autonómnych lietadiel strednej veľkosti určených na prepravu časovo kritického nákladu a prieskumné lety a nakoniec v roku 2029 by mali prísť na scénu hypersonické komerčné lietadlá na prepravu pasažierov.

Dobrá správa je, že sa po rokoch od skončenia letov Concorde pravdepodobne dočkáme nadzvukových dopravných lietadiel. Tá horšia hovorí, že to bude najskôr na konci dekády.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.