Britská spoločnosť Arc Aero Systems (pôvodne Samad Aerospace) predstavila svoju víziu „nákladovo efektívneho ekologického riešenia pre medzimestskú leteckú dopravu“. Hybridný 9-miestny stroj Linx P9 s vertikálnym štartom aj pristávaním vyzerá ako vrtuľník, ale klame telom. Sľubuje, že porazí porovnateľne veľké helikoptéry z hľadiska doletu, rýchlosti, aj prevádzkových nákladov.
Drak lietadla vyzerá ako kríženec medzi lietadlom, helikoptérou a vírnikom a samotný stroj má hmotnosť len 1 930 kg. Kabína pripomína klasický vrtuľník, ale má štíhle hlavné krídlo s dĺžkou 12,6 m, pár tlačných rotorov vzadu a veľké chvostové krídlo a plutvy.
Veľký horný rotor s dĺžkou takmer 13 m je ovládateľný sklonom, ale nie je spárovaný s chvostovým rotorom ako u vrtuľníkov. Linx P9 používa elektrický motor na pohon horného rotora pre vertikálny vzlet a pristátie.
Akonáhle dosiahne pracovnú výšku, naštartujú sa tlačné vrtule a keď stroj dosiahne kritickú rýchlosť, krídla prevezmú až 90% zdvihu a horný rotor sa úplne spomalí. Tým sa znižuje odpor vzduchu a v podstate sa eliminuje asymetrický zdvih, bežný u vrtuľníkov. Vďaka tomu Linx P9 dokáže dosiahnuť maximálnu cestovnú rýchlosť až 370 km/h, čo je rýchlosť, akú zvládlo minimum vrtuľníkov (napríklad Eurocopter AS365 Dauphin, alebo Sikorsky X2, čo bol však technologický demonštrátor).
Horný rotor môže byť elektrický, ale tlačné rotory budú poháňané turbomotormi s výkonom 370 kW. ARC uvádza, že budú fungovať na „trvalo udržateľné“ letecké palivo. Pripúšťa však aj možnosť elektrického pohonu s vodíkovými palivovými článkami.
Linx P9 dokáže letieť na vzdialenosť 950 km v štandardnej konfigurácii s použitím približne 600 kg paliva. S namontovanou prídavnou nádržou sa dolet predĺži až na 1 300 km, čo je skvelé. Pre porovnanie, 9-miestny vrtuľník Sikorsky S-92 letí maximálnou cestovnou rýchlosťou 280 km/h a má maximálny dolet 1 014 km.
Spotrebuje však 2 333 kg paliva, čo je 3,9-krát viac ako Linx P9 na dosiahnutie 950 km. Dôvodom je hlavne hmotnosť – Sikorsky váži viac ako štvornásobok oproti stroju ARC. Výrobca tvrdí, že tento stroj dokáže lietať za približne 505 USD za letovú hodinu, čo má byť o 40% lacnejšie než porovnateľné vrtuľníky.
Koncept lietajúcich strojov so spomaleným rotorom ponúka oproti väčšine návrhov aerotaxíkov eVTOL dve kľúčové výhody. Jednak obrovské horné rotory u nich môžu fungovať ako padáky v prípade úplného výpadku energie, čo im umožňuje autorotáciu na bezpečné pristátie. Túto výhodu bežné eVTOL nemajú.
Druhou nezanedbateľnou výhodou je, že vďaka podobnosti s klasickými vrtuľníkmi sú certifikovateľné podľa existujúcich predpisov. Narozdiel od toho certifikácia eVTOL je úplne nový proces, ktorý sa regulačné orgány snažia definovať za pochodu.
Cesta od vývoja a prototypu, cez certifikáciu k výrobe je dlhý a náročný proces a ARC zatiaľ nenaznačil žiadny časový harmonogram ohľadom komercializácie stroja. Firma stále hľadá investorov, tak ako mnoho iných leteckých startupov, ale súčasne pokračuje v práci na bezpilotnom nákladnom drone eVTOL, ktorý už lieta v prototypovej forme, a na deväťmiestnom luxusnom hybridnom lietadle eVTOL založenom na podobnom dizajne.
V každom prípade Linx P9 predstavuje zaujímavý hybridný lietajúci stroj, ktorý by sa vďaka rýchlosti a doletu perfektne uplatnil pri medzimestskej leteckej doprave na stredné vzdialenosti.