Reklama

Hybridný stroj ARC so spomaleným rotorom preletí takmer 1 300 km

Zdroj | Arc Aero Systems
Juraj Procházka
Zdroj | Arc Aero Systems
Zdroj | Arc Aero Systems

Britská spoločnosť Arc Aero Systems (pôvodne Samad Aerospace) predstavila svoju víziu „nákladovo efektívneho ekologického riešenia pre medzimestskú leteckú dopravu“. Hybridný 9-miestny stroj Linx P9 s vertikálnym štartom aj pristávaním vyzerá ako vrtuľník, ale klame telom. Sľubuje, že porazí porovnateľne veľké helikoptéry z hľadiska doletu, rýchlosti, aj prevádzkových nákladov.

Drak lietadla vyzerá ako kríženec medzi lietadlom, helikoptérou a vírnikom a samotný stroj má hmotnosť len 1 930 kg. Kabína pripomína klasický vrtuľník, ale má štíhle hlavné krídlo s dĺžkou 12,6 m, pár tlačných rotorov vzadu a veľké chvostové krídlo a plutvy.

Pozrite si

Lilium dosiahlo ďalší míľnik. Hybridný eVTOL Phoenix 2 je opäť bližšie

Obsah pokračuje pod reklamou

Veľký horný rotor s dĺžkou takmer 13 m je ovládateľný sklonom, ale nie je spárovaný s chvostovým rotorom ako u vrtuľníkov. Linx P9 používa elektrický motor na pohon horného rotora pre vertikálny vzlet a pristátie.

Akonáhle dosiahne pracovnú výšku, naštartujú sa tlačné vrtule a keď stroj dosiahne kritickú rýchlosť, krídla prevezmú až 90% zdvihu a horný rotor sa úplne spomalí. Tým sa znižuje odpor vzduchu a v podstate sa eliminuje asymetrický zdvih, bežný u vrtuľníkov. Vďaka tomu Linx P9 dokáže dosiahnuť maximálnu cestovnú rýchlosť až 370 km/h, čo je rýchlosť, akú zvládlo minimum vrtuľníkov (napríklad Eurocopter AS365 Dauphin, alebo Sikorsky X2, čo bol však technologický demonštrátor).

Zdroj | Arc Aero Systems

Horný rotor môže byť elektrický, ale tlačné rotory budú poháňané turbomotormi s výkonom 370 kW. ARC uvádza, že budú fungovať na „trvalo udržateľné“ letecké palivo. Pripúšťa však aj možnosť elektrického pohonu s vodíkovými palivovými článkami.

Zdroj | Arc Aero Systems

Linx P9 dokáže letieť na vzdialenosť 950 km v štandardnej konfigurácii s použitím približne 600 kg paliva. S namontovanou prídavnou nádržou sa dolet predĺži až na 1 300 km, čo je skvelé. Pre porovnanie, 9-miestny vrtuľník Sikorsky S-92 letí maximálnou cestovnou rýchlosťou 280 km/h a má maximálny dolet 1 014 km.

Spotrebuje však 2 333 kg paliva, čo je 3,9-krát viac ako Linx P9 na dosiahnutie 950 km. Dôvodom je hlavne hmotnosť – Sikorsky váži viac ako štvornásobok oproti stroju ARC. Výrobca tvrdí, že tento stroj dokáže lietať za približne 505 USD za letovú hodinu, čo má byť o 40% lacnejšie než porovnateľné vrtuľníky.

Zdroj | Arc Aero Systems

Koncept lietajúcich strojov so spomaleným rotorom ponúka oproti väčšine návrhov aerotaxíkov eVTOL dve kľúčové výhody. Jednak obrovské horné rotory u nich môžu fungovať ako padáky v prípade úplného výpadku energie, čo im umožňuje autorotáciu na bezpečné pristátie. Túto výhodu bežné eVTOL nemajú.

Druhou nezanedbateľnou výhodou je, že vďaka podobnosti s klasickými vrtuľníkmi sú certifikovateľné podľa existujúcich predpisov. Narozdiel od toho certifikácia eVTOL je úplne nový proces, ktorý sa regulačné orgány snažia definovať za pochodu.

Pozrite si

Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý

Cesta od vývoja a prototypu, cez certifikáciu k výrobe je dlhý a náročný proces a ARC zatiaľ nenaznačil žiadny časový harmonogram ohľadom komercializácie stroja. Firma stále hľadá investorov, tak ako mnoho iných leteckých startupov, ale súčasne pokračuje v práci na bezpilotnom nákladnom drone eVTOL, ktorý už lieta v prototypovej forme, a na deväťmiestnom luxusnom hybridnom lietadle eVTOL založenom na podobnom dizajne.

V každom prípade Linx P9 predstavuje zaujímavý hybridný lietajúci stroj, ktorý by sa vďaka rýchlosti a doletu perfektne uplatnil pri medzimestskej leteckej doprave na stredné vzdialenosti.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.