Zatvorte si oči a predstavujte si auto. Auto, ktoré je dostatočne praktické pre menšiu rodinu s deťmi, v meste vie jazdiť pod 5 l/100km, ponúka množstvo moderných technológií a v najvyššej výbave stojí 34 990 €.
Teraz si zoberte toto isté auto a pridajte k nemu výborné jazdné vlastnosti, skvelý pohon, presné riadenie a prejazdy zákrutami, ktoré vám vyčaria úsmev na perách. Presne taká je nová Honda Civic. Auto, ktoré ponúka dve úplne odlišné a pritom rovnako pekné tváre.
Aj keď sa to možno nezdá, Honda Civic je aktuálne už vo svojej 11. generácií. Oproti tej predošlej značne dospela a stal sa z nej poriadny kus auta. Je dlhšia, má väčší rázvor kolies a je viditeľne širšia. Na ceste tak pôsobí sebavedomejšia a spoza volantu máte istejší pocit.
Dizajnovo Civic veľmi pekne kombinuje športovosť a eleganciu. Predná maska spoločne s novými LED Matrix svetlometmi, ktoré svietia veľmi dobre, rozšírenými prahmi, ostrými líniami a modernejšími zadnými svetlami vytvárajú dojem, že ide o športovo ladený model.
Veľké zmeny sa udiali aj v interiéri, ktorý sa posunul svojim spracovaním a technológiami do 21. storočia. Zachováva si však svoju praktickú a analogickú stránku za čo som neskutočne vďačný. Pred vodičom sa nachádza plne digitálny 10,2″ kokpit, ktorý operuje v štýle „je to to, čo to je“. Znamená to, že neponúka veľa možností prispôsobenia, no je veľmi ostrý, jasný a zobrazuje všetko čo potrebujete.
Ovládať ho budete pomocou fyzických (juch) tlačidiel na volante. Ten je kožený, veľmi dobre tvarovaný a v našej výbave aj vyhrievaný. Na pravej strane sa nachádza prehľadné ovládanie asistentov a na ľavej ovládanie multimédií. Hlavný displej mal v našom prípade veľkosť 9″ a jeho grafika by sa dala zaradiť medzi tie menej kreatívnejšie.
Podobne ako digitálny prístrojový panel však ponúkne veľmi dobrú ostrosť, rýchle reakcie a intuitívne ovládanie. Podporuje tiež bezdrôtové Apple Carplay a drôtové Android Auto. Prítomnosť podložky na bezdrôtové nabíjanie je teda v prípade, že jazdíte sami a používate iba jeden Android smartfón takmer irelevantná.
Pod displejom sa potom nachádza samostatný panel klimatizácie (juch) vrátane tlačidiel na ovládanie vyhrievania sedadiel. Ako som spomínal, Honda výborne spojila digitálne s analógovým presne tak, ako by som si to predstavoval. Dobre je na tom aj kvalita spracovania, nikde nič nevŕzga a lesklých plastov je absolútne minimum (juch).
Poďme ale k tej najlepšej časti novej Hondy Civic, jazde. Po zhliadnutí niekoľkých recenzií od auto-moto novinárov som sa nechal počuť, že ponúka naozaj výborné jazdné vlastnosti, ktoré nie sú pri autách tejto kategórie úplným pravidlom. Dobrý pocit som mal už po prvom nasadnutí. Ihneď ma obopli príjemné kožené sedačky s dobrým bočným vedením, ktoré mi navyše dovolili posadiť sa dosť nízko. Dobrá pozíciu za volantom by sme teda mali.
Najprv som sa pochopiteľne vydal na mestský test podvozka. Bratislava patrí medzi mestá s nie úplne najlepšou kvalitou ciest a pre prvé dojmy som preto vôbec nemusel chodiť ďaleko. Honda Civic je však našťastie jedno z tých áut, ktoré dokážu premeniť zlé povrchy na dobré.
Pruženie je nastavené bravúrne a odhlučnenie je na úrovni prémiových áut. Pri prechode väčšími nerovnosťami auto zareaguje príjemným pohupom, počas ktorého je však stabilné a necítite žiadne zaváhanie. Menšie jamy či výmole budete vnímať skôr akusticky no nikdy sa nedostaví pri iných autách často prítomné buchnutie. Pôjde skôr o zvuk v štýle „len aby si vedel, bola tam jama, tak si dávaj pozor nabudúce“.
Čo ma ale nepríjmne prekvapilo, bolo odhlučnenie od kolies. Už dlho som nemal na test auto, v ktorom som musel prehlučovať hluk cesty audio systémom. Neberte ma zle, 12 reproduktorový systém BOSE hrá veľmi obstojne, no pri jazde po nekvalitnejších cestách alebo na diaľnici som mal pocit, že všetka dostupná izolácia išla do podvozka a na kolesá už neostalo.
Samozrejme nejde o koniec sveta, hluk je znesiteľný a neobmedzuje schopnosť komunikovať s posádkou normálnym hlasom no jednoducho som očakával lepšie výsledky. Najhoršie sú na tom tunely či cesty so štrkom, kde ostrý zvuk narážajúcich kamienkov až zabolí pri srdci. Pri jazde v meste pri rýchlosti 50 km/h je však hluk takmer neexistujúci.
Pod kapotou Hondy Civic nájdete 2.0l atmosferický štvorvalec, ktorý je napojený na elektrický motor a batériu. Benzínový motor však v tomto prípade slúži len ako generátor energie a predné kolesá takmer výlučne poháňa elektrický motor. Systémový výkon sústavy je 184 koní, krútiaci moment je na úrovni 315 Nm a všetko to na kolesá posiela e-CVT prevodovka.
Musím sa priznať, že s prejavom CVT prevodoviek nemám najlepšie skúsenosti, no o to príjemnejšie bolo moje prekvapenie. Jej prejav bol totiž veľmi pekne skrytý pod povrchom a povestné „zavýjanie“ nebolo vôbec prítomné.
V meste dokážete s Hondou Civic úplne bez problémov jazdiť pod 5 l/100km. A keď hovorím pod 5 l tak tým myslím aj 4,5 l a to bez väčších obmedzení. Civic totiž vie počas jazdy veľmi šikovne dobíjať batériu a vďaka tomu jazdiť väčšinu času na čisto elektrický pohon. Ten okrem tichej jazdy a plynulej jazdy zabezpečuje aj veľmi príjemný odpich.
Po meste som väčšinu času jazdil v režime „Normal“. Na okreskách som si však zapol režim „Sport“, ktorý upravil odozvu volantu, prevodovky aj plynového pedálu. Výsledky z jazdy po okreskách boli viac ako pozitívne. Civic vodiča doslova vyzýva na dynamické prejazdy zákrutami. Dovolím si povedať, že aj menej skúsení vodiči si vedia užiť špotovejšiu jazdu bez toho aby skončili v jarku vedľa cesty.
Celé auto je totiž na to perfektne nastavené a nechýba mu zábavný faktor a ani potrebná stabilita. Všetky tieto veci vám dodávajú potrebné ale nie príliš prehnané sebavedomie. Spoza volantu by som často nepovedal, že Civic má „len“ 184 koní. Reakcia na plyn je veľmi dobrá a výjazdy pod plynom odmeňujúce.
Toto všetko je pravdepodobne spôsobené aj tým, že nový Civic Type R a klasický Civic zdieľajú podvozkovú platformu. Keď je klasický Civic s automatom takto zábavný, neviem si ani predstaviť aké to bude s manuálom v športovo ladenom Type R.
Honda Civic je teda auto s dvomi tvárami. Jedna z nich je praktická a ekonomická a druhá športová a zábavná. Obe sú rovnako pekné a obe vás budú po jej kúpe rovnako tešiť. Otázkou už iba zostáva…ktorú uprednostníte najbližšie?