- #PlayStation
- 3 min.
- 13.8.2023
Herná divízia PlayStation ťahá Sony vpred, Xperia sa naopak stále hľadá
Spoločnosť Sony zverejnila finančné výsledky za prvý kvartál tohto roku a zároveň aj vyhliadky na nasledujúci fiškálny rok končiaci v marci 2024.
Kto sleduje výsledky divízií Sony dlhodobo, neprekvapí ho, že domácim herným konzolám sa ako vždy opäť darí, zatiaľ čo vo svete smartfónov je to trochu iný príbeh.
Celkové predaje spoločnosti Sony stúpli za prvý kvartál tohto roku medziročne o 33 % s celkovým objemom takmer 3 biliónov yenov. Prevádzkové príjmy sa však naopak prepadli o 31 %, za čo môže primárne divízia finančných služieb, ale aj filmových a obrazových diel. Zisky divízie finančných služieb sa prepadli o 61 %, čo Sony pripisuje najmä zmenám úrokových sadzieb.
Divízia filmových a obrazových diel si na konto pripísala úspešný animovaný film Spider-Man: Across the Spider Verse, ktorý v kinách zarobil 633 miliónov dolárov, čo ju však nezachránilo pred 68 % prepadom zisku, ktorý spustil štrajk Americkej asociácie spisovateľov a ďalších odborov.
Výborne sa naopak darilo divízii hier a sieťových služieb, ktorá si medziročne polepšila o 27 %. Predný počet predaných konzol Sony priamo v správe nezverejnilo, no spätne vieme, že v júli tohto roku sa spoločnosti podarilo prekonať miľník 40 miliónov predaných kusov PlayStation 5. Ďalšie zisky priniesol predaj hier a predplatnej služby PlayStation Plus.
Sony je v rámci súčasnej generácii herných konzol na víťaznej vlne, ktorú ešte v posledných týždňoch v aj v Európe posilnilo citeľnejšie zlacnenie PlayStation 5. Ide o logický krok, ktorý má podľa analytikov i interných predpokladov konkurencie predchádzať predstaveniu novej verzie tejto hernej konzoly so štíhlejším dizajnom a odnímateľnou mechanikou. Podľa posledných informácií by táto verzia mala doraziť do predaja už na jeseň.
Z technologickej sféry naopak nepriniesla dobré správy divízia smartfónov, ktorá si pohoršila o 12 %. Sony sa s poklesom predajov v posledných rokoch začalo namiesto cenovo dostupných modelov sústrediť primárne na vlajkové lode, ktoré sú však svojimi najsilnejšími stránkami (kvalitné fotoaparáty s profesionálnymi funkciami a kvalitné OLED displeje) cielené najmä na úzku skupinu náročných používateľov.
Konkurenčné Apple naopak tieto benefity ponúka zákazníkom bez toho, aby sa museli zapodievať konkrétnymi špecifikáciami a nastavovaním týchto častí hardvéru, kdežto Samsung pokrýva svojim portfóliom lacné i prémiové smartfóny, kde má navyše silnú pozíciu aj v kategórii skladacích modelov, aké ponúka len hŕstka konkurentov. Čínske Xiaomi je na tom podobne, pričom v Európe boduje najmä cenovo dostupnými modelmi, ktoré dokážu ponúknuť silnú výbavu za prijateľnejšiu cenu.
Od Sony sa dlhodobo očakáva, že buď od základov prekope svoju smartfónovú stratégiu, alebo sa z tohto trhu stiahne a bude v ňom ďalej pôsobiť už iba ako dodávateľ špičkových fotoaparátov a ďalších komponentov, ktoré od neho odoberajú prakticky všetci výrobcovia. Hoci má Sony v rukách výborný hardvér, nedokáže ho správne zužitkovať, čo nám v skratke ukázal aj súboj Apple iPhone 13 Pro vs. Sony Xperia 1 V.