Reklama

God of War: Ragnarok - bude to akčná hra roka?

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation

Ragnarok je v nordickej mytológií kataklyzmická udalosť – keď si ju majstri zo Santa Monica štúdia zobrali do názvu najnovšej časti série God of War, vaše očakávania razantne stúpnu.

Boh vojny Kratos sa presunul pred štyrmi rokmi do nových svetov a zásadným rozdielom v jeho putovaní bolo uvedenie postavy jeho syna – Atreus bol minule chlapec, ktorému dával lekcie a bola to výborná zmena prístupu. Namiesto veľkého sólo búchača ste dostali tandem otec-syn a autori tie triumfy využili. Ako nadviazať na tento počin?

Epický dej sa rozvíja

Obsah pokračuje pod reklamou

Scenáristi posúvajú dej o tri roky vpred – Kratos a Atreus žijú v úzadí, dávajú si maximálny pozor, no vpád k nim sa nedá vylúčiť, preto je Kratos stále obozretný. Z malého chlapca je zvedavý tínendžer a chcel by vedieť čosi o Lokim. Potuluje sa po okolitých chrámoch a túži nájsť obra menom Tyr, otec je skôr proti. Na pohode mu nepridá ani návšteva Thora s Odinom, ktorí sa zatiaľ jemne vyhrážajú, aby si dali pokoj. Dej sa začne rozvíjať, vedie nás do rôznych kútov, pridá nové postavy a pekne sa hrá s nordickou mytológiou a čo je najlepšie, postupne graduje do finálnej tretiny. Aj znalci nordickej mytológie budú možno prekvapení aké otočky si tvorcovia pripravili, čo z hry robí nevyspytateľný, no fascinujúci kúsok.

Zdroj | PlayStation

Nedá sa prezradiť veľa, ale celkový dojem z budovania atmosféry i motivácie putovania je veľmi dobrý. Len prvé dve-tri hodiny azda pôsobia ako datadisk k minulej časti: necítite veľa zmien, niektoré momenty sú dosť podobné. Objavíte časť mapy na juhu, potom na severe, prebádate kľukaté cestičky i otvorené priestranstvá na väčšie boje. Až neskôr začne Ragnarok nasadzovať vyššie kvality. Ten prístup má výhodu, že vždy idete do lepšieho a hra vás bude baviť viac a viac, akurát treba zvládnuť začiatok.

V tom smere je pocit z postupu veľmi dobrý. Vychádza aj z toho, že hra sa vás opätovne snaží učiť ovládanie či postupy a sám som bol zvedavý, ako tento element autori zapracujú. Je prirodzený, akurát spočiatku veľmi lineárny – hra vás pustí len kam potrebuje, súka jeden tutoriál za druhým a zvyšuje výzvy. Po troch hodinách sa zo zasneženého územia dostaneme k trpaslíkom, neskôr príde malebný Svartalfheim.

Deväť svetov a ich možnosti

Zrazu je z priamočiarej hry polootvorená a nemusíte chodiť ani po svojich. V úvodnej časti dostanete čln, ktorý vám dáva nové možnosti – v centre mapy je rieka, po ktorej sa plavíte a raz za čas vystúpite, aby ste sa pustili do riešenia hádanky alebo skrížili zbrane. Cesta do mesta trpaslíkov je sprevádzaná zastávkami akoby na ostrovčekoch – na pozadí je krajina spojená, ale môžete prebádať len vybrané časti. No na voľnosti to neuberá, lebo každá pasáž má viaceré cestičky i šance na bonusové truhlice a zabudnuté pasáže. Kto sa rád pachtí po slepých uličkách alebo podozrivých rímsach, bude môcť skúšať všeličo. Žlté, červené alebo runami chránené debničky, hra ponúka na zber strašne veľa, akurát treba byť obozretný.

Zdroj | PlayStation

Práca s prostredím je výborná takmer v každom svete. Šípky na stenách či prírode vám ukážu ďalší postup, hádanky v priestore sa hrajú s runami. Napríklad truhlicu chránia tri odlišné a vy sa v teréne snažíte nájsť predmety či elementy, ktoré ich obsahujú. Môžu to byť obyčajné zámky, ktoré treba rozbiť alebo premyslené mechanizmy, ktoré treba otočiť či upraviť. Po nájdení runy zhasne na truhlici symbol – a tak už hľadáte iba jeden-dva chýbajúce.

Občas máte pocit, že súboje sú preč a maximálne sa sústredíte na cestu vpred či puzzle. Hrá sa s elementami, takže niekde sa snažíte zmraziť prameň vody, aby ste mohli pokročiť alebo presmerovať vodu na koleso, aby sa roztočil mechanizmus a priamo otvoril zábranu či aspoň privolal výťah, ktorý vedie k páke. Ak je rébus súčasťou príbehu, nevyhnete sa mu a možno na minútku pribrzdíte. Je ľahké prehliadnuť, čo svet ponúka, no mapa veľa odhalí – ak vidíte širší priestor, hneď hľadáte odbočky, kde by sa dalo zastaviť a čosi riešiť.

Štruktúra je prospešná v postupnom otváraní. Aj nováčikovia sa rýchlo naladia a zistia herný systém – silná príbehová línia vás motivuje ísť vpred, ale na druhej strane sa vynoria vedľajšie úlohy, do ktorých sa môžete pustiť alebo šetriť na neskôr. Voľba je na vás, i keď nie je ľahké odolať dlhým animáciám, ktoré vás posunú v príbehu. Časť nepovinných úloh rozvinie naráciu postáv, iné sú skôr na vyplnenie väčšieho sveta. Hra vám sleduje percento plnenia – viete, aké truhlice či runy ste už našli a čo ešte chýba. Hoci netreba sa blázniť z odčiarknutých riadkov… je dobré skúmať prostredia aj intuitívne a hľadať aktívne miesta.

Zdroj | PlayStation

Najprv je vašou úlohou otvoriť portál. No dajte hre čas a máte šancu sa dostať do všetkých deviatich svetov. To pridáva na variabilite celkového titulu. Niektoré miesta si dajú repete s variáciou: isté jazero je zamrznuté a naskytne sa nový pohľad. V známych svetoch drieme povedomý pocit, že sem patríte. Nové si užijete plnými dúškami, autori sa mohli v nich vyblázniť a pridať kopu nových nepriateľov či náplne.

Tatko a syn v bojovom nasadení

Kratos je váš spoločník pre väčšinu hernej stopáže a jeho akčný štýl určia zbrane. Klasická sekera je dobrá na bežných nepriateľov, má aj silnejšie údery, dokážete sa ľahko naučiť aj protiúder či brániť sa štítom (je to jedna z mála hier, kde doň investujem od začiatku). Pekný efekt je, že si môžete sekeru zmraziť a keď ňou šviháte, nepriateľ je dočasne premrznutý a zraniteľnejší. Sekeru môžete vrhať do diaľky, využijete ju aj pri puzzle, skrátka základná esencia hry. Nasledujú Blades of Chaos: čepele chaosu sú ďalšia ikonická pomôcka, ktorá má rýchle zásahy a je dobrá pri riešení rébusov. Neskôr sa pripojí kopija ako tretia zbraň.

Na druhej strane čakajú hordy nepriateľov, vďaka deviatim svetom vyriešili autori aj výčitku minulého dielu. Paleta nepriateľov je širšia, Draugr jednotky rozšíria elfovia, draky, mýtické postavy i bohovia. Od prvých hodín sa na vás vrhajú celé skupiny a skúsia aj taktizovať v štýle, že jeden ostáva na kopci a páli po vás šípy. Váš syn Atreus dokáže strieľať z luku, na otravné jednotky v diaľke je ideálny, na začiatku alebo konci boja.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | PlayStation

Nový God of War rád nasadí aj menších a väčších bossov s dlhými ukazovateľmi zdravia, kedy si treba dať pozor na údery. Kruhy okolo nich pomôžu v boji: žltý značí, že sa dá vyhnúť a možno ho blokovať, červený prerazí aj štít a treba uskočiť. Boje sú dynamické, nepriatelia sa premávajú po bojisku, kde sa občas objaví aj fľaška so zdravím. Raz za čas sa nabije ukazovateľ s berserk módom: ak je plný, stačí ho aktivovať a mastíte silnejšie údery v rýchlom slede. Akurát si ho treba šetriť na správnu príležitosť či fázu boja. Dieliky zdravia likvidujete oponentom postupne a cca v tretine či polovici prídu s novým úderom, ktorý vám dokáže zavariť.

Väčší bossovia sú efektne spracovaní a jeden ukazovateľ zdravia zďaleka nestačí. Vtedy meníte aj lokalitu, štartuje ďalšia bojová sekvencia, boss má zrazu plný riadok a skúša na vás nové triky. Niekedy treba vydržať mocný nápor a sledovať prostredie. Sú na bojisku veľké stĺpy? Prečo jeden-dva nešmariť do bossa? A pozor, niektorí majú citlivé slabé miesto, na ktoré treba cieliť.

Zdroj | PlayStation

Atreus je na jednej strane doplňujúca postava s lukom, ale hra má pasáže, kde dostane väčší priestor a slúži ako dobré obohatenie. Minimálne máte pocit, že dorástol a nie je len synak do počtu, ktorého treba chrániť. A má celkom dobrý postreh pre hľadanie aktívnych častí. V dvojici sa skrátka lepšie bojuje.

Dlhé minúty v menu – ale nie nazmar

Veľa ovplyvní vaša výbava: dieliky zdravia, berserk mód, štatistika sily či obrany, všetko napreduje. Postavy silnejú, rovnako aj nepriatelia. Nie je jedno, akú sekeru a štít máte či akú vlastnosť si zvolíte. Výbavu treba ladiť u Kratosa i jeho syna, každý má samostatnú časť v menu. Niekedy máte dilemu, či vyrobiť novú zbraň alebo vylepšiť existujúcu na vyšší level.

Veľa platí aj pre vývojový strom, kde si volíte vlastnosti a snažíte priebežne utrácať body. Po pár hodinách si osvojíte určitý štýl a do neho sa najlepšie investuje, lebo v prvých svetoch nemôžete mať všetko. Neskoršie svety i misie ponúknu viac bodov, ale je zrejmé, že svoju postavu budete hýčkať určitým smerom.

Ragnarok žmýka PS5 naplno

Nový God of War vyjde paralelne na PS5 i PS4. Recenzovaná PS5 verzia zožrala takmer 100 GB a preverila konzolu natoľko, že miera hlučnosti je trošku vyššia oproti iným hrám. Výsledok je skvelý, hra je nádherná, neuveriteľne detailné animácie pôsobia filmovým štýlom a engine využíva rôznorodosť deviatich svetov. Sústredí sa na rozličné efekty i detaily ako stopy v snehu, fakle a aj civilná scéna typu praskajúci ohník pred drevenou chatrčou má atmosféru. Náhla zmena prostredia na mystické miesto s trpaslíkmi dokáže, že autori venovali pozornosť drobným detailom. Do toho obrovské sochy, trosky chrámov, aj žijúce mestá. Nechýbajú svetelné efekty či odrazy vo vode.

Zdroj | PlayStation

Nemalú pochvalu si zaslúži aj zvuk – perfektne nadabovaní herci umocnia filmový pocit, švihajúce sekery či kúzla vás vtiahnu do boja, hudba Beara McCrearyho nechá prežívať vybrané momenty. Chváliť musím aj 3D audio – veľkú časť hry som odohral so slúchadlami a po dlhom čase ma vtiahla ako máloktorý titul. Domáce kino 5.1 má plný zvuk a dominuje v akcii, ale na menšie citlivé momenty či dialógy sú slúchadlá fajn.

DualSense ovládač sa pripája s prenášaním zvuku, príjemne chroptí či dokreslí scénu. Inak sú využité najmä vibrácie – haptická odozva nie je taká silná ako napríklad v druhej časti Horizon zo začiatku roka.

Akčná hra roka?

Pre fanúšikov určite. God of War: Ragnarok nasadí latku vysoko. Pre ostatných to nemusí byť jednoznačné najmä v prvých hodinách. Ale čím ste ďalej, tým viac si vás získa a nepustí. Ešte prebádať tú časť, posunúť sa v deji, kliknúť na animáciu či konečne nájsť postavu. Alebo splniť pár vedľajších úloh a odblokovať nový úder. Je obrovský rozdiel hodnotiť hru po troch, desiatich či dvadsiatich hodinách.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | PlayStation

V pozitívnom smere, jej kvalita stúpa. Ragnarok posúva možnosti série, prehlbuje vzťah otca a syna, má nové témy i spracovanie postáv v deji a výbornú akčnú hrateľnosť. Akurát má pomalší rozbeh, no vďaka tomu skvelo graduje do finálnej tretiny. Podľa očakávaní, na PS5 ide zatiaľ o jeden z najväčších triumfov generácie a na PS4 azda skvelú labutiu pieseň first-party (vlastného) Sony štúdia. A opäť dobrá správa pre slovenských a českých hráčov – aj táto novinka dostala české titulky.

God of War: Ragnarok vychádza 9. novembra 2022 na PS5 a PS4.

90 %
Výborné pokračovanie do série, ktoré má síce trošku slabší rozbeh a občas pocit deja vu, no do finále presvedčí o svojich kvalitách. Nové svety, lepšie možnosti, nádherné vzťahy i dôsledky v deji sa počítajú.

Výhody

  • výborný príbeh a práca s postavami
  • Kratos i Atreus, aj ich vzťah napredujú v deji
  • deväť rozmanitých svetov
  • objavovanie prostredia a priestorové puzzle
  • vývoj postáv a ich výbavy
  • paleta nepriateľov a veľa bossov
  • top grafika a zvuk
  • rozsah na desiatky hodín
  • potešia aj české titulky

Nevýhody

  • pomalší rozbeh
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.