- #E-mobilita
- 11 min.
- 30.5.2025
Francúzska elektrická beštia mieri na Porsche Macan. To je Alpine A390
Francúzska športová značka Alpine, patriaca pod koncern Renault, s hrdosťou odhalila svoj najnovší tromf v elektrickej ére – model A390.
Tento dynamicky tvarovaný crossover, či skôr športový fastback, ako ho automobilka preferuje nazývať, predstavuje druhý model z plánovanej „garáže snov“ siedmich plne elektrických vozidiel, ktoré Alpine uvedie do roku 2030.
S odvážnym dizajnom, prepracovanou aerodynamikou a sľubnými parametrami sa A390 netají ambíciou konkurovať zavedeným hráčom v segmente prémiových elektrických crossoverov, pričom za svoj hlavný cieľ si berie Porsche Macan EV. A ako bolo trefne poznamenané, aj keď to nie je Porsche, Alpine A390 vyzerá skutočne famózne a nesie v sebe esenciu značky – potešenie z jazdy.
Filozofia za Alpine A390 je jasná: „pretekárske auto v obleku“, ktoré stelesňuje DNA značky, avšak s pridanou všestrannosťou pre každodenné použitie aj pre náročnejšie podmienky ako horské priesmyky či pretekárske okruhy. Dizajn A390 nadväzuje na koncept A390_β, pričom finálna verzia si vraj zachovala až 85 % jeho kriviek, proporcií a svetelného podpisu.
S dĺžkou 4,615 m, šírkou 1,885 m a výškou 1,532 m ponúka A390 na pomery Alpine bezprecedentne veľkorysé rozmery, no zároveň si zachováva kompaktný charakter. DNA Alpine je rozpoznateľná už z diaľky vďaka kupé proporciám a zadnému oknu v tvare priezoru prilby. Pri bližšom pohľade zaujmú integrované kľučky zadných dverí, precízne tvarované ramená karosérie či kapota s prieduchom na usmernenie prúdenia vzduchu.
Každý detail bol vraj starostlivo premyslený, od predných nárazníkov s trojuholníkovými tvarmi inšpirovanými horami, ktoré integrujú vzduchové clony, až po unikátny svetelný podpis. Vpredu tvorí zhluk osvetlených trojuholníkov nazvaný Cosmic Dust evokujúci kométu, ktorý ožíva uvítacou sekvenciou pri priblížení vodiča. Na zem je dokonca bočne premietané logo Alpine obklopené snehovými vločkami. Vzadu dominujú fragmentované trojuholníky rámujúce podsvietené logo Alpine a tenké svetelné lišty. Nechýba ani logo Alpine na boku, ktorého šípka vždy smeruje dopredu, či voliteľná trikolóra na C-stĺpiku.
Aerodynamika zohrávala kľúčovú úlohu pri návrhu, čoho dôkazom je sklon strechy 17°, zadné zásterky kolies, usmernené vzduchové kanály pri kolesách a difúzor s 8° sklonom inšpirovaný prototypmi Le Mans Daytona h (LMDh). Diskrétny čierny spojler integrovaný v spodnej časti zadného okna dotvára aerodynamické prvky.
K dispozícii má byť šesť farieb karosérie, vrátane ikonickej Bleu Alpine Vision, s možnosťou kontrastnej čiernej strechy. V závislosti od výbavy bude A390 obutá do exkluzívnych aerodynamických 20″ diskov Cristal alebo 21″ diskov v štýle Alpine Snowflake.
Digitálnemu kokpitu dominuje 12,3″ prístrojový panel a 12″ vertikálny infotainment s unikátnou grafikou Alpine a systémom Alpine Portal postavenom na Android Automotive s Google službami. Pokročilá funkcia Alpine Telemetrics ponúka kategórie Live Data (zobrazovanie jazdných dát ako G-sily, výkon, stav batérie, teploty), Coaching (rady pre zlepšenie jazdných zručností) a Challenges (misie na preverenie schopností). Telemetrické dáta bude možné nahrávať a analyzovať aj cez externú aplikáciu v smartfóne.
O špičkový zvukový zážitok sa stará audiosystém Devialet s 13 reproduktormi a výkonom 850 W, vo vrcholnej verzii GTS ako Devialet XtremeSound Audio System s priestorovým zvukom SPACE. Keďže elektromobil nevydáva zvuk motora, Alpine vyvinulo systém Alpine Drive Sound s dvomi zvukovými profilmi (intenzívnejší Sport a ľahší Daily), ktoré poskytujú vodičovi spätnú väzbu o zaťažení motorov a vylepšujú zážitok. Tieto zvuky je možné aj úplne stlmiť. Aj systém AVAS (povinný akustický varovný systém pre chodcov) ponúka na výber charakteristický Alpine zvuk alebo neutrálnejší tón.
Športový volant potiahnutý Nappa kožou má sploštenú spodnú časť. Dva špecifické farebné hliníkové tlačidlá inšpirované Formulou 1 slúžia na ovládanie úrovne rekuperácie (modrý otočný ovládač RCH – Recharge) až po režim One Pedal a na aktiváciu funkcie boost pre predbiehanie a launch control (červené tlačidlo OV – Overtake). Vysoká stredová konzola, inšpirovaná dizajnom A110, obsahuje charakteristické ovládače prevodovky RND.
Vodič si môže vybrať z piatich jazdných režimov (Save, Normal, Sport, Perso a nový Track) pomocou tlačidla na volante, pričom režimy Normal, Sport a Track majú odlišné nastavenia Alpine Active Torque Vectoring, ESC a kontroly trakcie. ESC je možné aj úplne deaktivovať. Funkcia Overtake (OV) na volante poskytne na 10 sekúnd extra výkon, pričom táto patentovaná funkcia je inšpirovaná motoršportom a videohrami. Úroveň rekuperácie (RCH) je možné nastaviť v štyroch stupňoch, od voľnobehu až po režim „One Pedal“, ktorý vozidlo úplne zastaví. Nechýba ani funkcia launch control pre maximálnu akceleráciu z miesta.
Elektricky nastaviteľné a vyhrievané športové sedadlá Alpine Sport sú navrhnuté pre maximálnu oporu a komfort, pričom sú dostupné v rôznych materiáloch vrátane Alcantary. Vrcholná verzia ponúkne škrupinové sedadlá Alpine Sport Seat by Sabelt potiahnuté modro-šedou Nappa kožou s možnosťou karbónových doplnkov. Dôraz na detail je zrejmý aj na hliníkových mriežkach reproduktorov audiosystému Devialet či voliteľnom čalúnení stropu z mikrovlákna. Batožinový priestor ponúka veľkorysý objem 532 litrov, ktorý je možné rozšíriť vďaka voliteľnej dvojitej podlahe.
V Alpine vraj radikálne prepracovali platformu AmpR Medium (predtým CMF-EV B), aby poskytla prvotriednu dynamiku. Názvoslovie A390 (A, číslica 3 označujúca veľkosť vozidla a 90 pre všestranné modely) reflektuje tieto rozmery. Nízke ťažisko a ideálne rozloženie hmotnosti 49 % vpredu a 51 % vzadu sú základom pre vyvážené a hravé ovládanie.
Srdcom Alpine A390 je originálna architektúra s tromi elektromotormi (jeden synchrónny s vinutým rotorom vpredu, dva synchrónne s permanentnými magnetmi vzadu, každý pre jedno zadné koleso), ktoré zabezpečujú pohon všetkých kolies.
Tento systém poháňa unikátne patentované riešenie Alpine Active Torque Vectoring, ktoré aktívne rozdeľuje krútiaci moment nielen medzi prednou a zadnou nápravou, ale aj medzi pravým a ľavým zadným kolesom. To umožňuje korigovať nedotáčavosť či pretáčavosť, zlepšuje trakciu a stabilitu, a dodáva vozidlu pocit ľahkosti a mimoriadnej agility, čiastočne kompenzujúc hmotnosť batérie. Dynamickú prácu tohto systému dopĺňa manažment krútiaceho momentu Alpine Torque Pre-Control.
K dispozícii budú dve výkonnostné verzie:
- A390 GT: Ponúkne výkon 295 kW (400 k) a krútiaci moment 650 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 200 km/h.
- A390 GTS: Top verzia poskytne až 345 kW (470 k) a maximálny krútiaci moment 808 Nm (z toho 508 Nm na zadnej náprave). Vďaka tomu A390 GTS akceleruje z 0 na 100 km/h za pôsobivých 3,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h.
Podvozok je vraj naladený tak, aby čo najvernejšie kopíroval agilitu, ľahkosť a stabilitu modelu A110. Dôraz bol kladený aj na brzdový systém s 365 mm kotúčmi a 6-piestikovými strmeňmi (prvýkrát pre Alpine), ktorý zaručuje ľahké dávkovanie a vysoký výkon.
Alpine A390 debutuje s vysokovýkonnou batériou s kapacitou 89 kWh, ktorú špeciálne pre Alpine vyvinula a vo Francúzsku vyrába (články aj moduly) spoločnosť Verkor. Táto batéria s NMC chémiou s vysokým obsahom niklu bola navrhnutá tak, aby zaručila maximálny vybíjací výkon (až 1 200 A) pre napájanie troch motorov, opakovateľný výkon aj pri nižšom stave nabitia (až do 30 % SOC) a efektívne chladenie.
Vďaka tejto batérii ponúka A390 dojazd až 555 km (WLTP) s 20″ kolesami a až 520 km (WLTP) s 21″ kolesami (hodnoty podliehajú finálnej homologizácii). Štandardom pre všetky výbavy je tepelné čerpadlo. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) dosahuje maximálny výkon 190 kW, pričom dôležitejšia než špičkový výkon je schopnosť udržať vysoký nabíjací výkon dlhší čas. To umožňuje dobiť batériu z 15 % na 80 % za menej ako 25 minút alebo získať energiu na 2 hodiny jazdy po diaľnici za menej ako 20 minút.
Palubná AC nabíjačka má štandardne výkon 11 kW, za príplatok 22 kW, a podporuje obojsmerné nabíjanie V2L (Vehicle-to-Load) a V2G (Vehicle-to-Grid) so službou Mobilize Power (V2G spočiatku vo Francúzsku). Navigácia Google Maps zahŕňa plánovač trás pre elektromobily s automatickou predkondicionáciou batérie.
Alpine A390 vstupuje do veľmi konkurenčného segmentu elektrických prémiových crossoverov, kde bude okrem Porsche Macan EV súperiť aj s modelmi ako Maserati Grecale Folgore či výkonnejšími verziami Tesly Model Y. Očakávaná cena v rozmedzí 65 000 (GT) až 76 000 eur (GTS) ho stavia priamo proti týmto konkurentom. Príchod prvých vozidiel k zákazníkom sa očakáva koncom roka 2025.
A390 je ale pritom skutočne francúzskym produktom. Montáž prebieha v historickej fabrike Alpine v Dieppe, motory sa vyrábajú v Cléon, batériové moduly Verkor v Dunkerque a batérie sa kompletizujú v Douai, zatiaľ čo podvozok vzniká v Le Mans. Pneumatiky sú exkluzívne dodávané spoločnosťou Michelin.