Len pár dní pred tradičným prvým veľkým podujatím roka v branži spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES), ktoré sa koná začiatkom januára v meste hazardu, predstavil Ford druhú generáciu svojho autonómneho vozidla Fusion Hybrid. Oficiálne uvedenie prebehne na CES 2017, ale pár detailov už poznáme.
Už prvá verzia Fordu schopná jazdy bez vodiča, ktorá sa testuje od jari, sa vyznačovala sofistikovanými funkciami. Vozidlo vybavené štyrmi LIDAR-mi bolo schopné jazdiť aj potme bez zapnutých reflektorov. V orientácii mu okrem laserových zameriavačov pomáhal aj presný GPS prijímač.
Nová verzia Fusion Hybrid sa od tej pôvodnej líši civilizovanejším vzhľadom. Málokomu by sa asi pozdávalo (hoci aj autonómne) auto, ktoré má na streche viac senzorov a prístrojov, ako meteorologická stanica.
V 2. generácii testovacieho autonómneho Ford Fusion sa počet LIDAR-ov zredukoval zo štyroch na polovicu. Napriek tomu dva zdokonalené LIDARy Velodyne dokážu zabezpečiť rovnaký objem dát ako štyri senzory v predošlej generácii. Na ich vývoji sa podieľal Ford spolu s čínskym internetovým gigantom Baidu.
Ford tiež informoval, že v budúcom roku mieni strojnásobiť svoju flotilu testovacích autonómnych vozidiel na 90. Automobilka už testuje svoje autonómne auto 1. generácie v Kalifornii, Arizone a Michigane v USA. Testovanie plánuje rozšíriť aj do Európy – do Veľkej Británie a do Nemecka.
Hlavný inžinier programu autonómnych vozidiel vo Forde Chris Brewer uviedol, že jeho tím vyvinul upgrade hardvéru aj softvéru pre nový autonómny Fusion, ktorý umožňuje tejto verzii vozidla „vidieť“ všetko v okruhu dvoch futbalových ihrísk v každom smere.
Palubný systém vozidla, ktorý je umiestnený v batožinovom priestore, zároveň spracuje rádovo terabajty dát za hodinu. Všetky vylepšenia druhej generácie testovacieho autonómneho Ford Fusion majú napomôcť dosiahnutiu cieľa, ktorým je komerčné vozidlo, schopné autonómnej jazdy do roku 2021. Ford v tejto súvislosti tiež uvažuje o zdieľaní autonómnych vozidiel.
Na pohľad to vyzerá, akoby Ford s ambíciou dosiahnuť tento cieľ až v päťročnej perspektíve zaostával za konkurenciou, najmä za Teslou, ktorá už okresané verzie autopilota ponúka aj v súčasných vozidlách. Rozdiel je ale práve v kvalite a miere autonómnosti pri jazde.
Kým dnešná legislatíva fakticky neumožňuje jazdu autonómnych áut po verejných cestách (a pri testoch musí byť prítomný aj vodič), so skutočne autonómnymi autami je spojená omnoho vyššia zodpovednosť. Maximálna spoľahlivosť preto nie je šprintom na krátkej trati, ale maratónom, kde si vývojári musia starostlivo rozložiť sily a pozorne pracovať s každou etapou úskalí.