Absolútnu novinku Ford Fiesta sme videli v slovenskej predpremiére ešte pred bratislavským autosalónom. Určite si ju príďte do Bratislavy pozrieť, v interiéri sa totiž ocitnete vďaka virtuálnej realite.
Mali sme jedinečnú možnosť zoznámiť sa s novinkou Ford Fiesta ešte pred odhalením verejnosti počas bratislavského autosalónu. Pozrite sa na jej krivky, po dizajnovej stránke totiž poriadne dospela. Výraznejšiu zmenu však nájdete hlavne v zadnej časti vďaka horizontálnym svetlám.
To, čo vám doslova vyrazí dych je interiér. Ten pripomína interiér modelov vyšších tried, a to nielen po stránke dizajnu, ale aj kvalitou spracovania. V danej triede si dovolíme tvrdiť, že pôjde o jeden z najkvalitnejšie spracovaných interiérov.
Ford taktiež vsadil na horizontálne členenie palubnej dosky, ktorej dominuje veľký až 8-palcový displej multimediálneho systému poslednej generácie Ford SYNC 3. Páčilo sa nám, že samotné zapracovanie displeja do palubnej dosky nepôsobí rušivo, skôr naopak oceníte jeho umiestnenie vyššie.
Výhodou sú aj hardvérové tlačidlá pod displejom, vďaka ktorým viete ovládať multimédiá či hlasitosť. Je dobré, že Ford nepodľahol súčasnému trendu dotykových tlačidiel v okolí hlavného displeja.
Možno vás prekvapí, že medzi hardvérovými tlačidlami pod displejom je aj priamy prístup k nastaveniam zvuku. Toto rozhodne nie je bežné, avšak v prípade Fiesty takéto hardvérové tlačidlo nie je žiadnou náhodou. Ako prvý Ford dostal totiž prémiový audio systém Bang & Olufsen. Áno, v tejto triede!
Ford Fiesta sa tak môže pýšiť skutočne výnimočným zvukom z dielne HARMAN, ktorý dostal označenie B&O PLAY a bude sa postupne objavovať vo viacerých modeloch automobilky. Výhodou má byť špičkový zvuk vďaka rozmiestneniu reproduktorov a kalibráciou pre každý model Ford osobitne.
V prípade modelu Fiesta sa jedná o 10 reproduktorov vrátane subwoofera v batožinovom priestore a centrálne umiestneného stredového reproduktora hornej časti prístrojovej dosky s hliníkovým logom B&O PLAY. Celkový výkon zosilňovača je pritom až 675 wattov.
Ford SYNC 3 môže mať v nižších verziách aj menší 6,5 alebo 4,2-palcový displej kombinovaný s konektorom MyFord Dock, ktorý umožní ukladať, pripojiť a nabíjať mobilné zariadenia, ako sú telefóny a navigačné systémy.
Ten, ktorý sme však videli v novinke Ford Fiesta mal spomínaných 8-palcov a najmä navigáciu na takto veľkom displeji si obľúbite. Nám sa páči, že na hlavnej obrazovke vidíte množstvo informácií od navigácie, multimédií, pripojenom telefóne cez informácie o vonkajšej teplote a podobne.
Výhodou je však aj hlasové ovládanie. Jednoduchým stlačením tlačidla na volante a vyslovením pokynu „Dal by som si kávu,“ „Musím natankovať“ alebo „Chcem zaparkovať“ môžete vyhľadať blízke kaviarne, čerpacie stanice alebo parkoviská, prípadne nájsť vlakové stanice, letiská a hotely. Systém je kompatibilný aj s aplikáciami Apple CarPlay a Android Auto.
Ďalšími novinkami pre model Fiesta sú aj vyhrievaný volant a nová prístrojová doska s multifunkčným 4,2-palcovým TFT displejom, na ktorom sa po naštartovaní zobrazí aj uvítacia animácia. Nastavíte si tu však aj rôzne asistenčné systémy, ktorých grafika na displeji je taktiež prehľadná.
Ford dokonca neskromne označuje Fiestu za technologicky najvyspelejšie malé vozidlo na svete. Nájdete tu preto množstvo technológií a asistenčných systémov, ktoré využívajú dvojicu kamier, trojicu radarov a 12 ultrazvukových snímačov, ktoré spolu dokážu sledovať priestor okolo vozidla v uhle 360 stupňov.
Fiesta je taktiež prvým Fordom, ktorý má vo výbave pokročilú verziu asistenčného systému prevencie nárazov s detekciou chodcov, ktorý dokáže zaznamenať ľudí na ceste alebo v jej blízkosti, prípadne ľudí, ktorí by mohli vkročiť do dráhy vozidla. Využíva pri tom svetlá zo svojich reflektorov. Systém je navrhnutý tak, aby znížil závažnosť niektorých čelných kolízií s vozidlami a chodcami, alebo úplne zabránil niektorým typom nehôd.
Novinkou je aj aktívny parkovací asistent s funkciou kolmého parkovania, ktorý pomáha vodičom nájsť vhodné parkovacie miesta a autonómne zaparkovať do radu vozidiel alebo vedľa iných vozidiel. Táto technológia je vylepšená tak, že dokáže aktivovať brzdy, ak vodič nereaguje na pokyny pri navádzaní a výstrahy o priblížení pri vykonávaní manévrov vpred a vzad, pričom hrozí zrážka so zaparkovaným vozidlom alebo s prekážkou vpredu alebo vzadu.
Nechýba ani systém rozpoznávania dopravných značiek, systém systém upozornenia na križujúce vozidlá pri cúvaní, ale ani adaptívny tempomat, nastaviteľný obmedzovač rýchlosti, informačný systém mŕtveho uhla, indikácia vzdialenosti, systém na kontrolu pozornosti vodiča, pomocník pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu, systém varovania pred opustením jazdného pruhu a systém výstrahy pred hroziacou kolíziou.
Ak si chcete novinku pozrieť, nájdete ju na autosalóne v Bratislave, ktorý otvára svoje brány verejnosti už 26. apríla 2017. Interiér však bude pre verejnosť nedostupný, ale môžete si ho pozrieť vo virtuálnej realite.
A práve vďaka virtuálnej realite sa dokážete pozrieť aj do interiéru športovej verzie Ford Fiesta ST-Line. Ten vás dostane najmä atraktívnymi červenými prvkami, a samozrejme si môžete verziu ST-Line pozrieť vo virtuálne aj z vonku.
Nová Fiesta sa začne predávať na jeseň tohto roka. Ceny zatiaľ nie sú známe.