Aj automobilka Ford sa už istý čas pozerá do iných vôd z pohľadu pohonu, čo s prvotinou vo svojej ponuke elektromobilov premiérovo odštartoval na európskom trhu v roku 2022 s modelom Ford Mustang Mach-e.
Po dvoch rokoch sa portfólio rozširuje o rovno dva výrazné modely, pričom jeden z nich sa k nám dostal na test do redakcie – Ford Explorer.
Výrazne očakávaný model zaujal už pri oznámení najmä skutočnosťou, že využíva platformu konkurencie z Nemecka. Kategória SUV od Fordu je však štandardne obľúbená, pričom debut v elektrickej podobe priťahuje pozornosť, a to aj z pozície ponúkaných parametrov. Ford Explorer je k dispozícii s dojazdom až 602 kilometrov, zrýchlením z 0 na 100 km/h už za 5,3 sekundy či rýchlym nabíjaním.
Výhody
- moderný, ale vkusný dizajn
- výborný vnútorný priestor
- solídny dojazd, väčšia batéria
- na 400 V architektúru výnimočne rýchle nabíjanie
Nevýhody
- niektoré prvky infotainmentu by si zaslúžili modernizáciu
Ford sa rozhodol pre spolupráci s koncernom Volkswagen, ktorý dlhodobo vyvíja svoju vlastnú modulárnu platformu pre elektromobily s názvom MEB. Postavené sú na nej všetky aktuálne dostupné modely ID., ale aj súčasné elektromobily Škoda či Cupra. Ak sa teda pozrieme na konkrétnejšie špecifikácie modelu Ford Explorer, uvidíme identické čísla ako v prípade už existujúcich elektromobilov od spomenutých značiek.
Dobrou správou je, že „vnútornosti“ pozostávajú z aktuálnej generácie platformy, a tak automobilka mala k dispozícii to najlepšie čo je k dispozícii. Síce papierové zhody sa zmazať nedajú, vizuálna stránka je plne z pera dizajnérov Fordu, ktorí pripravili naozaj skvele vyzerajúce krivky a dobrú paletu farieb. Napriek tomu, že rozmermi nejde o obrovské auto, pôsobí robustne. Prirodzene dominujú oblejšie krivky namiesto ostrých tvarov, čo je výrazné najmä pri pohľade na prednú časť auta.
Výraznú prednú časť dopĺňajú dizajnové LED Matrix svetlá (vo výbave Premium), ktoré vizuálne prepája čierna lišta s nápisom Explorer a zároveň do popredia vystupuje typické logo Ford. Rovnaký charakter a línie kopíruje aj pohľad zozadu, a to konkrétne piate dvere. S ohľadom na výbavu sa mení aj veľkosť diskov, v základe 19 palcové, v prípade výbavy Premium ide o 20 palcové disky.
Platforma MEB je známa tým, že dokáže prekvapiť v dostupnom priestore, čo sa potvrdzuje aj v prípade tohto modelu. Kufor má veľmi solídnych 536 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel získate celkovo 1422 litrov. Bohužiaľ, zostáva aj neduh v podobe chýbajúceho predného kufra. Dostupný priestor si ale môžete rozšíriť strešným nosičom s nosnosťou do 75 kilogramov alebo ťažným, ktoré je voliteľnou výbavou, ale plne elektronické.
Maximálne zaťaženie pre brzdený príves je 1000 kg, pre nebrzdení 750 kg. Celkovo je priestoru vo vnútri, s ohľadom na rozmery, naozaj dosť. Vzadu pasažieri vôbec nemajú problém s miestom na nohy a vďaka tvaru karosérie je dosť priestoru aj nad hlavou. Rovná podlaha je už pri elektromobiloch a platforme MEB samozrejmosťou. Za príplatok si môžete dopriať ergonomické AGR sedadlá so športovým tvarovaním.
Pasažieri vpredu majú o level vyšší komfort, a to nielen priestorom ale aj plne elektronicky nastaviteľnými sedadlami, ktoré zároveň ponúkajú masážnu funkciu. Spracovanie interiéru je dobré a na pohľad aj príjemne dizajnovo zvládnuté. Ak ste sedeli v IDčkach, tak sem-tam narazíte na už známe prvky, ktoré Ford kompletne prevzal. Napríklad ovládanie okien je len cez dva ovládače s prepínačom na zadné.
Identický je tiež ovládač svetiel pod palubnou doskou a pri bližšom pohľade identifikujete zhodu aj na tlačidlách volantu, ktoré síce majú svoje špecifiká v rozmiestnení, ale ikonami sú príbuzné koncernu. Samotný volant však má tvar z pera dizajnérov Fordu – je pomerne masívny, atypicky tvarovaný, no je veľmi subjektívne, či sa práve vám bude dobre držať v rukách. Ja som s tvarovaním problém nemal, práve naopak, celkom mi sadol. Ďalšiu podobnosť s koncernom nájdete za volantom, a to v ovládaní stieračov či radenia.
Identický dizajn a dokonca aj softvér má displej kokpitu, ktorý je tak kompaktný, no napriek tomu zobrazuje všetko podstatné. Rýchlosť, navigáciu či asistenčné systémy spolu s informáciami o spotrebe sa šikovne zmestili do 5.3 palcového displeja. V rámci príplatkovej sady ASSIST je súčasťou napríklad šikovný head-up displej, ale tiež kopec dodatočných asistenčných systémov – asistent držania vozidla v strede pruhov s dodatočnými senzormi či 360 stupňová parkovacia kamera.
Špecifickým prvok Ford Explorera je stredový displej, ktorý je úplne odlišný ako v prípade ostatných koncernových áut. Typicky je orientovaný na výšku, čo samozrejme má vplyv na softvér, ale zároveň sa tu Ford rozhodol pridať aj funkčný prvok v podobe posúvania displeja. Ten si viete jednoducho umiestniť pod uhlom, čím pekne zakryje odkladací priestor a zároveň je pre vás dostupnejší na dotyk, no zároveň ho viete posunúť aj do kolmej polohy, ktorá zase poskytne lepšiu viditeľnosť.
Softvér ako taký má isté podobnosti, veľa si ich ale na prvý pohľad nevšimnete a skôr budí dojem, že Ford sa rozhodol ísť mierne odlišnou cestou. Pri bližšom pohľade sa ale podobnosti začnú odkrývať – rýchla voľba, ovládanie klimatizácie či nastavenie jazdných režimov. Čím ďalej sa v systéme dostávate hlbšie do útrob, tým viac podobností odhalíte. Rozdiel tak najmä robí nutná zmena rozloženia a len drobné úpravy grafiky, ktoré sa približujú k tomu, na čo sme pri Forde zvyknutí.
Funkčne je na tom softvér vo Ford Explorer rovnako dobre, navigácia síce vyzerá inak, zobrazuje nabíjacie stanice a dokáže tiež s nimi pracovať, či už v rámci plánovania alebo odhadovania stavu percent v cieli alebo na nabíjacej stanici. To isté platí aj pre nabíjanie či zohrievanie batérie – k dispozícii je tlačidlo na jednoduchú optimalizáciu akumulátora pre čo najrýchlejšie nabíjanie. Samozrejmosťou je podpora pre bezdrôtové Android Auto či Apple CarPlay.
K dispozícii sme mali najvýkonnejšiu verziu s pohonom všetkých štyroch kolies. Ford Explorer tak bol vybavený dvojicou elektromotorov, ktoré dokopy generujú až 250 kW (teda 340 koní) a krútiaci moment až 679 Nm. Už z týchto čísiel je jasné, že ide o poriadne dynamické auto, čo len môžem potvrdiť. Zrýchliť z 0 na 100 km/h dokáže už za 5,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Podvozok je navyše veľmi dobre naladený, nie je vôbec tvrdý a zároveň ani výrazne mäkký, dobre dokáže žehliť nerovnosti a to tak, aby sa auto zbytočne nepohupovalo. Celkovo som bol s jazdou vo Ford Explorer skutočne spokojný, vyhovoval mi aj posed v kombinácii s už spomínanými komfortnými sedačkami. Odhlučnenie v interiéri neláme rekordy, ale je veľmi solídne, a to aj na diaľnici. Pri jazde v meste a na okresných cestách je jazda veľmi tichá.
Ford Explorer patrí medzi elektromobily postavené na MEB platforme, ktoré sú vybavené akumulátormi s vyššou kapacitou. Teda, neplatí to pre všetky verzie, ale len tie s väčším akumulátorom a s pohonom všetkých 4 kolies. Nami testovaná verzia patrí medzi nich, pričom v praxi ide o 2 využiteľné kilowatthodiny navyše. Namiesto 77 kWh je k dispozícii 79 kWh. Ak ale očakávate, že to znamená aj najväčší dojazd, opak je pravdou, nakoľko modely s pohonom zadných kolies sú efektívnejšie, a tak aj s menšou batériou ponúkajú papierovo vyšší dojazd.
Napriek tomu, nami testovaný Ford Explorer zvládne 566, respektíve 532 kilometrov na jedno nabitie. To je napriek tomu veľmi solídne na túto kategóriu. Aká je ale prax? Vôbec nie až tak odlišná. Napríklad pokojná jazda na okresných cestách dokáže vyčarovať spotrebu okolo 15 až 17 kWh/100 km, čo je dojazd približne 500 kilometrov na jedno nabitie. V prípade kombinovaných trás s diaľnicou sa spotreba dostáva na 18 až 20 kWh/100 km (dojazd cca 410 kilometrov) a pri výhradne diaľničnej trase sa vie dostať aj na 23 kWh/100 km (dojazd cca 350 kilometrov).
Čím sa však akékoľvek rezervy dajú dobehnúť je nabíjanie. Ford Explorer s nami testovaným akumulátorom dokáže nabíjať výkonom až 185 kW, v realite je to ešte o 1-2 kW viac. Čas nabíjania z 10 na 80 percent je skvelých 26 minút, čo je s ohľadom na 400 V architektúru výborné. Platforma MEB sa s nabíjaním posunula výrazne dopredu, a tak začiatky s nabíjacím výkonom len tesne nad 100 kW a časom nabíjania blížiacim sa k 40 minútam sú dávno minulosťou.
Ford Explorer ma úprimne prekvapil. Síce som od auta nemal žiadne špeciálne očakávania, napriek tomu som ho odovzdával s veľmi dobrým pocitom. Nápadný, ale nie vyzývavý dizajn, výnimočná základná fabra, skvelý vnútorný priestor, posed a celkový komfort v kombinácii s dobrým dojazdom a nabíjaním vo mne zanechali veľmi dobrý dojem. Nami testovaná verzia vo verzii Premium a s príplatkovými paketmi stála 55 610 € s DPH.