Menšie SUV Ford Kuga má už aj na našom trhu väčšieho brata, do Európy vrátane Slovenska totiž dorazila druhá generácia modelu Ford Edge.
Stratégia Fordu priniesť aj na európske trhy modely spoza veľkej mláky je veľmi pozitívnym krokom. Minulý rok sme sa tešili z nového Mustangu, ktorý si môžete kúpiť aj na Slovensku. Medzi kupujúcimi však neustále rastie záujem o SUV, preto by Ford urobil veľkú chybu, keby tento segment nechal len na Kuge, i keď tá je obľúbená.
Ford Edge je tak v súčasnosti najväčším SUV v ponuke výrobcu a priestorom či kvalitou spracovania sa dá porovnať s Mondeom, resp. Ford ide ešte ďalej. Testovací kúsok, ktorý som si prevzal, nebol síce najvyššia dostupná verzia z ponuky – Vignale, ale podľa mňa najzaujímavejšia verzia Edge s označením Sport.
Dizajn novinky je celkovo dynamický, aj keď ho porovnáme s konkurenčnými modelmi. Verzia Sport však autu dodala ten správny šmrnc, a to nehovorím len o exkluzívnom výraznom laku, ale najmä exteriérových prvkoch. Ihneď si všimnete najmä čiernu masku a množstvo čiernych lakovaných či matných častí.
Zozadu zase upútajú lichobežníkové koncovky výfukov, ako celok je Ford Edge Sport veľmi pekné SUV, ktoré vzbudí pozornosť. Počas testu bolo vidieť, že Ford minimálne dizajnom púta okolie, po dlhšom čase sa ma na parkoviskách pýtali ľudia na auto, z ktorého som práve vystúpil.
Zadná časť má ešte jednu lahôdku, a to výrazné LED svetlá prepojené s brzdovým, ktoré sa tiahne popod celé zadné okno a nebyť loga Ford, prepojí sa ľavá strana s pravou. Fordu sa tento prvok podľa môjho názoru vydaril lepšie ako na súčasných novinkách z ponuky Renaultu.
Interiér pôsobí priestranne, ale nádych luxusu, ktorý by ste pri odvážnej cenovke modelu očakávali a ako ho neskromne opisuje aj sám výrobca, má dosť ďaleko od kvality a spracovania modelov Volvo, Audi, BMW či Mercedes-Benz.
Napriek tomu sa dá povedať, že v súčasnosti ide o najlepšie spracovaný interiér Fordu, v akom som mal možnosť sedieť. Dominuje mu viacero chrómových prvkov, pričom lemovaný chrómom je dokonca aj prístrojový panel.
Ten je mimochodom tvorený veľkým plne grafickým displejom, ale nie tak, ako by ste očakávali. Napríklad zabudnite na zobrazenie navigácie cez celý prístrojový panel alebo efektnú výraznú zmenu grafiky a farebnosti ukazovateľov pri zmene jazdných režimov.
V podstate máte pocit, akoby ste mali pred sebou bežný prístrojový panel rozčlenený do troch častí, kde vľavo sa v otáčkomeri zobrazujú informácie z palubného počítača, v strede multimédiá plus navigácia a vpravo v rýchlomeri nájdete informácie o asistenčných systémoch.
Tých má Edge bohatú nádielku, nechýba ani Pre-Collision Assist, kedy dokáže systém brzdiť, ak hrozí kolízia resp. ste nedodržali nastavený odstup. Máte niekoľko úrovní nastavenia odstupu, páči sa mi, že vás Ford na blížiace sa nebezpečenstvo upozorní nielen akusticky, ale aj vizuálne cez výraznú červenú projekciu na čelné sklo, ako aj na prístrojovom paneli. Nemôžete si nevšimnúť, že treba zakročiť.
Pozitívne hodnotím aj adaptívny tempomat, ktorý správne reaguje, no dá sa aj prepnúť na klasický tempomat, čo veľa značiek vôbec neumožňuje. Systém BLIS pre sledovanie mŕtveho uhla taktiež chválim, tento systém by sa mal stať štandardom.
Pochvalu si zaslúžia aj jazdné vlastnosti, najmä odhlučnenie je špičkové, napomáha mu pritom aj funkcia Active Noise Control, ktorá využíva reproduktory na šírenie protichodných zvukových vĺn. Podvozok je vynikajúci, pri jazde po panelovej ceste budete mať pocit nového asfaltu, bez preháňania.
Páčil sa mi aj pohon všetkých štyroch kolies, ktorý je k dispozícii v podstate okamžite. Funguje opačne ako u väčšiny konkurencie, odpája sa, keď ho nepotrebujete. Ford v Edge využil dokonca aj adaptívne riadenie, mení totiž prevodový pomer v závislosti od rýchlosti jazdy.
Testovaný dvojliter s výkonom 210 koní však mohol byť úspornejší, papierová kombinovaná spotreba na úrovni 5,8 litra s automatickou prevodovkou je úsmevná. Pod 8 litrov sa totiž normálnou jazdou nedostanete.
V Edge som mal možnosť vyskúšať najvyšší navigačný systém ICE 59 s rádiom SONY prémium s 12 reproduktormi vrátane subwoofera a systémom SYNC 3. Zvuk som očakával lepší, najmä basová zložka pri vyššej hlasitosti kazila dojem.
Naopak SYNC 3 je v porovnaní so SYNC 2 poriadny kus vpred! Systém je rýchly, jednoduchý a výborne ovládateľný. Poteší hlavná obrazovka, na ktorej naraz vidíte navigáciu, médiá, pripojený smartfón a vybrané funkcie klimatizácie.
Napríklad priamo na hlavnej obrazovke máte softvérové tlačidlá pre vyhrievanie volantu či sedadiel, vrátane ventilácie. Páčilo sa mi aj fulltextové vyhľadávanie v navigácii, nemusíte tak zdĺhavo zadávať mesto, ulicu…veď to poznáte. Stačí zadať prvé znaky cieľa a vybrať si ho z ponuky.
Taktiež poteší hlasové ovládanie, ktoré má v súčasnosti Ford zvládnuté asi najlepšie na trhu. Nielenže vďaka podpore českého jazyka rozumiete prečítanej prijatej SMS správe, ale systém rozumie aj vašim pokynom v našom jazyku.
Ak si chcete nastaviť teplotu v aute, stačí stlačiť tlačidlo na volante a povedať: „Nastaviť teplotu 23 stupňov“. Systém sa vás síce ešte opýta, či ste chceli 23 stupňov, ale jednoduchou odpoveďou „Áno“, svoju voľbu potvrdíte. Takto jednoducho obsluhujete aj navigáciu či multimédiá a telefón.
Ford Edge je SUV, ktoré upúta na prvý pohľad. Je priestranné, pohodlné, plné moderných technológií, ale si zaň aj poriadne zaplatíte. Testovaná, síce už bohato vybavená verzia Sport bez príplatkov začínala v cenníku na sume 50 990 €.