Reklama

FLAME: Veselý október

Zdroj | PEXELS – free photo stock
Patrik Kimijan
Zdroj | PEXELS – free photo stock
Zdroj | PEXELS – free photo stock

Október máme za sebou a hoci to zvykne byť riadne depresívny mesiac, lebo veď sukne z ulíc neúprosne miznú a dni sú stále kratšie, tentokrát to bola celkom sranda.

Najskôr vedci z Masarykovej univerzity v Brne zistili, že naše čipové elektronické občianske preukazy majú vážnu bezpečnostnú chybu, v dôsledku ktorej je pri dostatočnej výpočtovej sile možné zneužiť elektronický podpis a de facto tak ovládnuť identitu obete.

Vzápätí na to nás ministerstvo vnútra ubezpečilo, že je to len teoretická hrozba a skutočné hacknutie eID samozrejme nehrozí, lebo by to bolo drahé a trvalo by to veľmi dlho. Neveríte? “Skúste hacknúť môj občiansky”, sebavedome vyhlásil Kaliňák.

Zdroj | opis.gov.sk

O niekoľko dní neskôr už ministerstvo vnútra rezignovane vypína e-podpis, lebo inú možnosť nemá a pomerne chaoticky pripravuje bezpečnostný upgrade eID. To všetko sa deje mesiace po tom, ako rovnaký problém s rovnakými čipmi transparantne a rýchlo vyriešili Estónci. Po tomto komunikačnom faile by nám asi viac pomohol upgrade celého ministerstva.

Pozrite si

FLAME: Synchronizácia s humanoidom

Ešte väčšiu zábavu, ako neschopní úradníci, nám pripravil Facebook, ktorý na Slovensku, Srí Lanke, v Bolívii, Srbsku, Guatemale a Kambodži začal testovať nové zobrazenie príspevkov, v rámci ktorého boli posty od stránok presunuté pod samostatnú záložku s označením Prieskumník (Explore feed) a v klasickom News feede nám zostali už len posty našich facebookových priateľov.

Vzápätí sa stali dve veci – admini stránok začali podliehať davovej hystérii z klesajúceho reachu a mnohí užívatelia s prekvapením zistili, že ich priatelia sú vlastne celkom nudní a bez príspevkov od obľúbených stránok si môžu Facebook rovno odinštalovať. Alebo skúsiť kliknúť na tú raketku.

Zdroj | Facebook

Faktom je, že po spustení Prieskumníka klesol dosah facebookových stránok najväčších slovenských médií v priemere štvornásobne, no návštevnosť samotných webov to takmer neovplyvnilo. Ako je to možné?

Roky tu všetci budujeme facebookové stránky, zbierame lajky a slintáme na klávesnicami, keď nám reach vyskočí do šesťciferných čísiel. A potom príde raketka s Prieskumníkom a za dva dni pochopíme, že všetko je vlastne trochu inak.

Zistíme, že väčšine ľudí na našej Facebook stránke stačí prečítať si nadpis a možno perex článku, mnohým dokonca viac netreba ani na to, aby pod post zadelili erudovaný komentár. Ako napísal vo svojej analýze Filip Struhárik z Denníka N: “Dôležití sú influenceri a ľudia, ktorí články zdieľajú. Stránky pomáhajú, ale ich sila nie je dramatická.

Dnes už vieme, že Prieskumník nijako zásadne neohrozí existenciu webov, ktoré produkujú kvalitný obsah a ich návštevnosť nie je postavená len na clickbaitoch, cestu k nim si ľudia vždy nejako nájdu.

Náš TECHBOX.sk napríklad počas októbra opäť lámal rekordy návštevnosti. Skutočný problém, ktorý nám testovanie Explore feedu odhalilo, je to, ako veľmi sme dnes závislí od Facebooku a ako firma toto postavenie využíva.

Ak som vyššie písal o tom, že veľké etablované médiá zvládnu výstrelky podobných testov bez ujmy, treba dodať, že existuje obrovské množstvo menších, pre užívateľov však nemenej dôležitých projektov, ktoré ako svoj hlavný komunikačný kanál používajú Facebook page. A práve im môžu podobné nečakané zmeny veľmi skomplikovať komunikáciu, či dokonca ohroziť ich existenciu.

Zdroj | www.facebook.com

Facebooku chýba spoločenská zodpovednosť adekvátna vplyvu tejto firmy na chod sveta. Namiesto toho, aby sa sociálna sieť snažila vytvárať priestor pre rôznorodosť názorov a diskusií, zatvára svojich užívateľov do bublín. Eben Moglen z University Of Columbia už pred rokmi povedal, že Facebook je ekologická katastrofa ľudskej duše, lebo pripravuje ľudí o súkromie.

Veľmi presne vystihol ten nepomer medzi tým, čo si Facebook od používateľov berie a aké služby im ponúka. Firma, pre ktorú pracujú najlepšie mozgy tejto planéty, vie o mnohých používateľoch viac, ako vedia o sebe oni sami, no napriek tomu nedokáže zamedziť šíreniu fake news, konšpiračných teórií a propagandy.

Na Facebooku sa dnes rozhoduje o tom, kto bude županom na Slovensku, alebo prezidentom v USA, čo svedčí o tom, že dnes neexistuje technologická firma, ktorá by mala väčší vplyv na budúcnosť ľudstva. Tak dúfajme, že vedia, čo s nami robia.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.