Reklama

Firmy a zamestnanci ušetria vďaka elektromobilom tisícky eur!

TECHBOX

Konsolidačný balíček súčasnej vlády síce priniesol mnohé negatíva, no zároveň aspoň čiastočne pomôže s možným rozvojom elektromobility. Ako je to možné?

Od nového roka sa nepeňažný príjem zamestnanca pri využívaní elektromobilu alebo plug-in hybridu zníži z 1 na 0,5 %. Zároveň sa zjednoduší preukazovanie výdavkov na PHL pri nabíjaní firemných elektromobilov doma.

Aj 0,5 % môžu byť tisíce eur!

Obsah pokračuje pod reklamou

V súčasnosti tí, ktorí chceli elektromobil ho už majú. Tí ďalší vodiči nemajú dôvod meniť stále funkčné klasické automobily na elektrické bez toho, aby im štát neponúkol nejaké úľavy a pomoc. Obrovskú úlohu pri zvyšovaní elektrifikácie vozového parku Slovenska môžu zohrať ale firmy a podnikatelia.

Okrem toho, že sa im výrazne znížia náklady na prevádzku ich vozového parku vďaka stále veľmi nízkym cenám elektrickej energie, ušetria aj za servisné úkony. Ušetriť je tiež možné aj na poistkách a dani z motorového vozidla, ktoré sú stále na minimálnych hodnotách, čo sa pri fosílnych pohonoch povedať nedá. Výhodou je tiež vyššia suma pri odpisovaní hnuteľného majetku (rýchlejšie odpisovanie) a mnoho ďalších drobných úľav, ktoré vďaka elektromobilu či plug-in hybridu firma či podnikateľ môžu získať.

Medzi ne patrí aj aktuálne schválené zníženie nepeňažného príjmu zamestnanca z 1 % na 0,5 % v prípade využívania elektromobilu alebo plug-in hybridu aj na súkromné účely. Je to také dôležité?

Pozrime sa na to v číslach. Ak elektrifikovaný firemný automobil stojí 50 000 € a zamestnanec ho využíva aj na súkromné účely, zamestnávateľ zaňho musí platiť odvody z 1 % ceny vozidla, resp. zostatkovej ceny vozidla (každý rok o 12,5 % menej). V prvom roku je to 500 € mesačne, v druhom 437,50 €, v treťom roku 375 € a v štvrtom roku je to 312,50 € mesačne, pričom z tejto sumy je nutné platiť odvody tak zamestnávateľom, ako aj zamestnancom.

Odvody v roku 2025 budú na úrovni cca 49,6 % z hrubej mzdy a teda aj z nepeňažného príjmu zamestnanca, ktorý využíva firemný automobil na súkromné účely. Za tieto 4 ukážkové roky sú tak odvody iba za využívanie automobilu vo výške 9 672 €, resp. 7 059 € zaplatí zamestnávateľ a 2 613 € zamestnanec!

V prípade, že zamestnanec využíva elektromobil alebo plug-in hybrid, tieto náklady klesnú na polovicu, teda firma ušetrí viac ako 3 500 € a zamestnanec vyše 1 300 € za spomínané 4 roky. Nehovoriac o tom, koľko firma ušetrí na nákladoch za pohonné hmoty.

Mýty a nepravdy

Veľkým mýtom je, že elektromobil má chabý dojazd. Pozreli sme sa preto na dva šikovné a praktické elektromobily Mercedes-Benz EQA a EQB. Oba sú typu SUV, v súčasnosti veľmi obľúbeného typu karosérie, ktorý hojne využívajú aj firmy a podnikatelia.

Základný model EQA 250+ má výkon 140 kW, dojazd 560 km a stojí od 56 610 € s DPH. Väčší model EBQ v základnej verzii EQB 250+ ponúka rovnaký výkon, dojazd 533 km a cenu od 58 290 € s DPH. Oba modely tak bez problémov zvládnu prejsť z Bratislavy do Košíc aj najdlhšou severnou trasou, ktorá meria 451 km. Chabý dojazd je tak v dnešnej dobe už nepravda.

Iným mýtom je vraj príliš dlhé nabíjanie, pri ktorom človek strávi hodiny. Tak, ako nie pri každom tankovaní automobilov na fosílne palivá ich tankujeme do plna, tak nie je potrebné ani elektromobil nabíjať úplne doplna. Navyše nenabíjanie doplna ešte aj šetrí batériu.

Na vysokorýchlostných nabíjačkách je oba vyššie spomínané Mercedesy EQA a EQB možné nabiť z 10 % na 80 % kapacity len za 35 minút. Nie vždy ale prídete na nabíjačku s 10 %, pokojne môžete mať v batérii ešte 20 či 30 %. Nabíjanie sa tak ešte viac skráti, pokojne aj na 20 minút. Oba Mercedesy navyše majú inteligentnú navigáciu, ktorá vypočíta trasu aj s nabíjaním tak, aby sa minimalizovali prestávky na nabíjanie. Výsledkom je potom menej času stráveného na nabíjačkách aj na dlhých či veľmi dlhých trasách. Totiž vďaka podporovanému 100 kW výkonu na DC nabíjačkách vám stačí aj pár minút na to, aby ste sa dobili o desiatky kilometrov dojazdu.

Schválne si nabudúce na čerpacej stanici spustite stopky odkedy vojdete autom do priestoru čerpacej stanice. Nie odkedy začnete tankovať, ale keď už sa postavíte do radu za jedno, dve či viac áut čakajúcich na jeden stojan. S čakaním, tankovaním, čakaním v rade na platenie či nebodaj odskočením si na toaletu sa viete pokojne dostať na 5-10 minút i viac. Za tento čas sa batéria elektromobilu dobije na ďalších 200 a viac kilometrov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Mimochodom, nabíjať sa viete aj počas nakupovania či oddychu na káve, v kine či pracovnom stretnutí. Stačí sa pripojiť aj na pomalšiu AC, alebo rýchlejšiu DC nabíjačku a kým prídete z nákupu či kina, ste nabití. Stačí nasadnúť a ísť. Bez nutnosti ísť ešte v tomto období mrznúť na čerpaciu stanicu a tankovať. Dlhé nabíjanie je dnes tiež už nepravda.

Nabíjanie je vraj drahé… s rastúcimi cenami elektrickej energie to môže byť čiastočne pravda, no tí, ktorí vlastnia elektromobil a nemajú možnosť si ho nabíjať doma, využívajú verejné nabíjacie stanice, v sieti ktorých je možné mať paušál s nemalým objemom „voľných“ kilowathodín.

Vďaka týmto mesačným paušálom je možné nabíjať 1 kWh energie do batérie elektromobilu za cenu okolo 30-40 centov. V prípade Mercedesu EQA 250+ a jeho spotreby na úrovni 14,4 kWh na 100 km vás aj nabíjanie na verejných staniciach vyjde vcelku lacno. 100 km jazdy vás bude stáť len 4,30 – 5,80 €. Zároveň máte možnosť využívať službu Mercedes me Charge, ktorá vám výrazne zjednoduší nabíjanie na akejkoľek nabíjačke doma či v zahraničí. V porovnaní s podobným vozidlom na fosílne palivá, ktorého spotreba je 7 l na 100 km, vás jazdenie vyjde na 9,50-11 € na 100 km. To je zhruba 2x viac.

A teraz si predstavte, že ročne na automobile najazdíte 50 000 km (cca 200 km denne počas pracovných dní). Ročne oproti vozidlu na fosílne palivá ušetríte 2 000 € a viac, v závislosti od zvoleného mesačného programu u poskytovateľa nabíjacej infraštruktúry. Za také 4 roky viete ušetriť dokopy minimálne 12 000 €. Nabíjanie je tak lacnejšie a tento mýtus je nepravda.

K tomu si ešte ako firma pripočítajte minimálnu daň z motorového vozidla (0 €) voči dani z vozidla na fosílne palivá, minimálny poplatok za prihlásenie a prepis vozidla voči poplatku za vozidlo na fosílne palivá a o čosi menšie i PZP a havarijné poistenia. Za 4 roky viete s elektromobilom ušetriť pokojne aj 15 000 a viac tisíc eur.

A teraz to najlepšie. Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC s výkonom 140 kW stojí v základe 47 352 €. Toto vozidlo je veľkostne a výkonnostne porovnateľné s Mercedes-Benz EQA, ktorého cena začína na sume 56 610 €. Rozdiel vyše 9 000 € sa ešte zníži dorovnaním základnej výbavy GLA voči EQA, pokojne aj na rozdiel iba 7 000 €. Tento rozdiel sa vám vráti pokojne za menej ako 2 roky používania elektromobilu.

To len na margo toho, že elektromobil je vraj drahý. Týmto sme vyvrátili už aj posledný mýtus o elektromobiloch.

V ďalších častiach seriálu v spolupráci s Mercedes-Benz sa pozrieme aj na nabíjanie firemného elektromobilu doma (preukazovanie výdavkov na PHL po novom), ale aj na samotné elektromobily EQA a EQB ešte podrobnejšie.

Advertisement
Advertisement

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.