- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 31.3.2024
Final Fantasy VII Rebirth - nostalgia v novom kabáte a chytľavá RPG pokračuje
Sizyfovská práca Japoncov na remaku kultového hitu Final Fantasy VII pokračuje.
Square-Enix po štyroch rokoch prináša ďalšiu porciu, pričom najväčšou devízou Rebirth je otvorený svet, oveľa viac aktivít i zábavné minihry.
Zamotaný dej vrství ďalšie línie
Rýchle doplnenie pre neznalcov: Square-Enix sa rozhodol pre remake Final Fantasy VII, no keďže to bola mamutia hra na 100 a viac hodín a jej prerobenie by trvalo asi dlho, zvolili iný postup. Prerábka bude mať tri časti: prvá (FFVII Remake) prišla v apríli 2020 a zamerala sa na úvod odohrávajúci sa v hlavnom meste Midgar. Teraz vychádza prostredná časť Rebirth, ktorá sa sústredí cca na polovicu hry do zásadnej chvíle, ktorá sa stala jednou z najikonickejších v histórii videohier (zámerne neprezradím).
Takže hrdinovia opustili Midgar a otvára sa pred nimi rozsiahly svet, kde pokračuje dej ďalej. Partia sa snaží dobehnúť obávaného záporáka Sephirotha, no po ňom ide aj partia z korporácie Shinra a navštívia rozličné miesta, ktoré kedysi boli samostatné, no tiež sa ich dotýka chamtivosť velikánov z Midgaru. Sephiroth túži nastoliť novú rovnováhu na planéte, s pomocou starobylej Jenovy by chcel dosiahnuť Zasľúbenú zem, ešte aj oživiť rasu Cetra, no popritom neváha obetovať nevinných ľudí.
Na jednej strane máme existujúcu predlohu samotnej Final Fantasy VII hry, ktorú vo veľkej miere aj Rebirth nasleduje. Tak prídeme do mestečka Kalm, kde zaspomíname na tragédiu v Nibelheime (hneď prvá kapitola hry), metropoly Junon, horskej oblasti Mt. Corel i hazardného brlohu Golden Saucer.
Avšak na druhej strane sa tu motajú podivné bytosti (aj tie nasledujú Sephirotha), hry s Osudom, nečakané stretnutia či vystupujúce postavy a neustále tipy, čo vlastne hráme. Už vieme, že to nebude kópia hry 1:1, ale je to rekonštrukcia, do ktorej sa vkladajú nečakané pokusy. Časť hráčov chrlí síru, že to nie je presne to, čo hrali. Iní sú spokojní, lebo dej už poznajú a odbočky im pasujú. Potom je tu skupina, ktorej nevadia nové línie či motívy, no presne tieto im veľmi nechutia.
Pestrý veľký svet a známe regióny
Ak vám nevadí variabilný dej, stále vám ostane obrovská porcia zábavy vďaka iným elementom. Otvorený svet je jedným z nich. Len čo prídete do Kalmu, zistíte, že už toto mestečko má niekoľko poschodí, viaceré minihry a môžete tu tráviť hodiny. A potom sa otvorí prvý región (Grasslands), kde môžete plniť všakovaké aktivity – bojovať s príšerami, jazdiť na chocoboch, hľadať artefakty i pramene života, objavovať indície titanov alebo plniť vedľajšie questy.
Má to istú nevýhodu – že odbočíte z príbehu a dáte si pauzu. Možno na hodinu-dve, možno na sedem-osem, ak budete chcieť splniť všetko, čo vám región ponúkne. V tom smere sú možnosti hry otvorené – osobne som bol pomalým hráčom a vydzobal úplne všetko. Ale daň za to je v strate tempa: príbeh sa vám vzdiali a vy čistíte mapu od ikon, rôznych súbojov a zadaní. Niekedy to trvá dlhšie a je vhodné hru si dávkovať – hodinu-dve denne. Vďaka skvelému súbojovému systému to nie je márne – ak túžite čo najrýchlejšie vidieť finále hry, budete skôr za ním upaľovať.
I keď bola by to škoda: nostalgickí hráči budú chcieť stráviť s obľúbenými postavami každú hodinu, zdolať s nimi každého nepriateľa a užívať si plnými dúškami čas spolu. Zatiaľ čo prvý diel nasadil stávky vysoko a išiel tvrdo po deji v lineárnych koridoroch, Rebirth prináša presný opak: slobodu a možnosti. Opäť je tu postava Chadleyho, u ktorej vyvíjate nové matérie, ale zároveň vám dá rozličné zadania čo v regióne nájsť a za to získavate body priateľstva, čí posilníte fungovanie partie.
Skvelý roadtrip s legendami
Až budú niektorí hráči možno zaskočení, lebo namiesto priamych kapitol sa tu striedajú fázy, kde sa otvoria veľké regióny, a stále lineárne kapitoly. Napríklad Mythril Mine s cca 2-hodinovou dĺžkou jasne pripomína putovanie v prvej hre. Ale hocijaká iná fáza sa hrá inak ako v Remake – tam šomrali hráči, že je toho príbehu viac, tu budú asi namietať, že ho je menej. Jeden fakt ostáva – oproti originálu z roka 1997 je hra podstatne rozťahanejšia. To, čo kedysi trvalo možno 30 minút, tu zrazu zaberie aj dve hodiny.
No samotné postavy majú stále svoje čaro. Cloud je obľúbený hrdina s nevypovedanou minulosťou a jeho afinita k dvom slečnám je zaujímavá. Tifa je stále tá odhodlaná kamoška z detstva so zádumčivými chvíľami a Aerith osudové žieňa, ktoré sa priplietlo do tejto výpravy, no má vyšší cieľ. Dobrácky Barret sa dokáže chytiť iniciatívy v nejednej situácii a Red XIII dávno nie je iba pokusný pes, ale stabilný člen partie.
Všetci čakajú, či si zahrajú aj za ďalšie postavy – Yuffie z DLC Remake sa vráti, nováčikom bude Cait Sith. Aj po rokoch platí, že postavy sú výborne napísané (a stále ostáva priestor pre vykreslenie ďalších v trojke, či už to bude Cid alebo Vincent Valentine…)
Putovanie v tejto hre vám dáva nové možnosti. Zrazu sú vedľajšie questy vítanou náplňou – pomáhate tu rôznym ľudkom v ich mikropríbehoch a životoch. Doplňujúcich úloh nie je veľa, tak štyri-šesť na región, čo bohato stačí, lebo nemusíte riešiť desiatky podobných zadaní. Áno, treba niečo vybojovať, vyňuchať či vyrobiť, ale stále to k niečomu prispieva a zväčša prinesie dobrý skutok.
Súboje stále pestré a dynamické
Kto hral Remake, súbojový systém si bude pamätať a navyše vás čakajú tutoriály na opakovanie. Čo je však dôležitejšie, je to dynamický taktický štýl: buď môžete všetko riešiť v reálnom čase alebo si zapnúť klasické taktické príkazy. Vtedy môžete použiť lepší špeciálny úder či vlastnosť zo zbrane, nejakú mágiu (žere však magické body), využiť predmet. Na to sa nabíja ATB ukazovateľ v spodnej časti: novinkou je jeho rozšírenie na tri dieliky v istých momentoch.
Do súboja idete v trojici, v menu si môžete zloženie partie navoliť. Ovládate vždy jednu postavu, ostatné sa snažia byť nápomocné. Prepínate sa jediným tlačidlom. Možno budete bojovať zväčša za Clouda, no každý sa špecializuje na niečo iné: Tifa má skvelé údery a kombá, Cloud dobré špeciality, Aerith je top liečiteľka, Barret má dobrý dosah na diaľku, Red XIII zase zúrivý mód. S každým sa dá inak vyšantiť a sú chvíle, kedy sa konkrétne hodia na istých nepriateľov. Napríklad vzdušných rád zostrelím Barretom, ale Tifa sa hodí na masívne silné zásahy. Niekedy sa hra rozdelí v kapitole tak, že hráte za fixnú partiu bez výberu, čo vám umožní objaviť nuansy ďalších. Hneď tretia kapitola nechá Clouda s dámami, zatiaľ čo Barret a Red XIII idú do nižších poschodí, čo mi umožnilo lepšie sa zoznámiť s bojovým štýlom Reda.
Rebirth však do súbojového systému prináša viaceré novinky. Jedným z nich sú synergické vlastnosti, keď sa spoja vždy dve postavy na krátkodobu melu a ešte pridajú aj určitý bonus (napríklad sa neúčtuje mágia).
Ďalšia vlastnosť sú tzv. Folios, portfólia pripomínajúce vývojové stromy, kde si môžete odblokovať nové údery – takže ich už nezískate iba zo zbraní, ale aj týmto spôsobom. Každá postava má svoj vlastný a dajú sa tu navoliť zaujímavé chuťovky: aj pasívne atribúty typu vyššie zdravie či viac MP.
Minihry – ďalší ohromný žrút času
Aby toho nebolo málo, FFVII Rebirth dostal ešte kopu ďalších aktivít, kde môžete stráviť hodiny času. Je tu Item Transmuter, kde si zo zozbieraných predmetov môže vytvárať užitočné predmety – nielen fľašky na uzdravenie, ale aj súčasť výbavy či niečo pre questy.
Okrem toho je tu kopec minihier, ktoré presne vystihujú podstatu originálnej sedmičky Final Fantasy. Takže dôjde na taktickú stratégiu s Fort Condor, utrácanie peňazí v ikonickom Gold Saucer, naháňanie Mooglov v ich lokalitách, súťaženie s chocobami na okruhoch na čas, hranie na piano, zas preteky motoriek.
Vrcholom je kartová hra Queen’s Blood, z ktorej sa vykľuľa pekne chytľavá vec. Vy sa snažíte po svete nájsť súperov a poraziť ich balíček kariet a stratégiu, zatiaľ čo vy tasíte svoje karty a na hracej ploche ich ukladáte tak, aby ste mali v každom riadku navrch. Treba sa sústrediť na pravidlá, opakovane skúšať, azda súpera zdoláte aj na pätnásty raz – možno treba zmeniť balíček kariet a skúsiť iný postup.
Minihrám sa môžete venovať naplno a pri kartách stráviť aj 10-15 hodín času alebo len v rámci hlavnej línie – tam napríklad treba vyhrať istý turnaj. Napríklad preteky s chocobmi som rýchlo vzdal, tie časy boli fakt náročné na dosiahnutie (stačil mi bronz). Ale do kariet či Fort Condor bitiek som sa púšťal celkom rád, lebo záviseli aj od vašej stratégie.
Druhý diel trilógie – ale čo bude ďalej?
Final Fantasy VII Rebirth určite plní očakávania fanúšikov FF7, o tom niet pochýb. Je to rozsiahla JRPG, čo sa hrá inak ako originál i predchodca FF7 Remake. Rozsiahle regióny, veľa slobody a možností zrazu dá iný pohľad na svet i hrateľnosť. Otvorenie sveta rozhodne pomohlo, súbojový systém i snaha mať najvyšší level sú veľké devízy. Akurát je otázne ako dlho budeme ešte čakať na finále remakov – snáď menej ako do opäť priestupného roka 2028… Príležitostní či novodobí hráči možno nebudú chápať fenomén tohto typu – je to ako by ste zobrali ikonický film a prerobili ho do nového kabátu s lepšími trikmi. Bude iný a predsa sa dokáže uchytiť.
Final Fantasy VII Rebirth vyšla exkluzívne 29. februára 2024 na PS5. Herná doba bez problémov viac ako 100 hodín.
Výhody
- dej pokračuje, aj otázne nadstavby
- otvorenie sveta dáva hre nový nádych
- rozsiahle regióny plné aktivít
- nové hrateľné postavy
- chytľavý súbojový systém
- solídne vedľajšie questy dávajú zmysel
- kopa obsahu a kvalitné minihry
- pridané mechanizmy a herné systémy
- graficky nádherný svet
Nevýhody
- koniec je opäť zmätený