Výhody
- Skladací e-bike
- Veľmi kvalitné spracovanie
- Vyberateľná batéria
- Bezpečnostný systém bez potreby kľúča
Nevýhody
- Vyššia cena
- Chýba GPS
Fiido X je na prvý pohľad po dizajnovej stránke veľmi vydarený bicykel. Na prvý pohľad ani nie je vidieť, že by bol skladací a ani to, že ide o elektrický bicykel. Až pri bližšom skúmaní si uvedomíte, že konštrukcia bicykla je akási zvláštna, nezvyčajná. Chýba mu napríklad spodná priečna tyč od stredového zloženia k hlave. Nepotrebuje ju, horná konštrukcia je poriadne masívna a pevná a to aj napriek tomu, že v strede je rozpojiteľná.
Fiido X je totiž skladateľný e-bike. V rozloženom stave má maximálne 1,49 x 0,59 x 1,09 m v závislosti od výšky sedadla. Mimochodom, Fiido X je určený pre širokú škálu používateľov, od 155 do 200 cm.
V zloženom stave je to ale už iná káva. Dĺžka sa zmenší na 79,4 cm a výška na 80,3 cm. Vďaka zloženiu riadidiel sa šírka zmenší na príjemných 35 cm. Nečakajte však, že pod pojmom skladací bicykel sa skrýva čosi, čo zložíte a odnesiete si kdekoľvek či strčíte do akéhokoľvek kufra auta. Odnesiete, ale počítajte s tým, že bicykel má takmer 20 kg! A vložíte ho aj do (takmer) akéhokoľvek kufra auta, no zaberie jeho značnú časť, ak nie rovno celý.
Skladačka má význam hlavne pri dochádzaní do práce niekoľko kilometrov, pokojne aj tzv. last mile. Poskladaný bicykel je totiž dostatočne malý na to, aby ste si ho napríklad zobrali do práce pod pracovný stôl. Ideálne výťahom, pretože toto ťahať so sebou po schodoch každý deň hoc aj na druhé poschodie chce veľa sebazapierania, minimum tašiek v ruke a prázdne schodisko.
Fiido X je tiež dosť malý na to, aby ste si ho pohodlne zobrali aj do vlaku, ktorým denno-denne dochádzate napríklad za prácou. Navyše je stabilnejší ako elektrická kolobežka, ovládať sa dá napríklad aj jednou rukou, čo pri kolobežke s maličkými kolieskami reagujúcimi na akúkoľvek nerovnosť slovenských ciest a chodníkov, je prakticky nemožné, určite nie dlhodobejšie.
Bicykel má totiž 20″ kolesá s hrúbkou 1,95″ čo je tak akurát na akékoľvek povrchy mestského charakteru. Nehovorím, že s bicyklom sa nedá ísť kdekoľvek, aj mimo ciest a chodníkov, no vzhľadom na veľkosť kolies, absenciu odpruženia a hmotnosť to nemusí byť ani pohodlné a ani bezpečné. Na off-road tento bicykel stavaný nie je.
Predné i zadné koleso je brzdené 160 mm kotúčovými hydraulickými brzdami Radius.
Na novej skladačke oceňujeme aj to, že výrobca myslel na ukrývanie káblov. Tie sú vedené v ráme, takže dizajn je podstatne čistejší ako napríklad aj pri predošlom modeli D11. V prednej časti je zabudované aj LED svetlo, rovnako je červené LED svetlo aj v zadnej časti. Ušetríte tak nutnosť zaobstarať si svetlo z tretej strany.
Rám je zo zliatiny horčíka a hliníka. Fiido tvrdí, že samotný rám má hmotnosť len 3 kg. Vzhľadom je jeho masívnosť a skrytý skladací mechanizmus je to veľmi príjemná hmotnosť. Rám je odlievaný, takže na ňom nenájdete žiadne zvary. To je nielen príjemné na pohľad, ale lepšie aj čo sa týka životnosti. Zvary môžu niekedy prasknúť. Jediný zvar pritom nájdete na tyči riadenia. Fiido X dokáže odviezť maximálne 120 kg vážiaceho jazdca.
Fiido X sa tiež chváli tým, že má ukrytý skladací mechanizmus. Celkom neviditeľný nie je, no musím pochváliť jeho spracovanie. Na rozdiel od mnohých iných konkurentov, je mechanizmus veľmi elegantný a takmer skrytý. V spodnej časti horného rámu je poistka, ktorú je nutné posunúť do strany a následne uvoľniť hlavnú poistku. Tým sa rám zloží na polovicu.
Fiido tvrdí, že bicykel zložíte za 10 sekúnd, no tento čas je nereálny. Počítajte zhruba s trojnásobkom. Tým, že mechanizmy sú veľmi pevné, ich uvoľnenie nie je najjednoduchšie. Naopak, s uvoľnením poistky sa na ráme sa natrápite, minimálne testovaný model ju mal veľmi tuhú. Ale aspoň sa neuvoľní počas jazdenia.
Okrem zloženia samotného rámu je možné maximálne zasunúť sedlovku do konštrukcie, čím sa zníži výška bicykla. Keď už spomínam sedlovku, pár postrehov mám aj samotnému sedadlu. Pôsobí pohodlne, no po pár kilometroch ma už sedlo tlačidlo všade kde mohlo. Odporúčam preto si ho vyskúšať a prípadne vymeniť za vlastné, ktoré vám sadne presne na vaše pozadie.
Zároveň je možné zložiť aj tyč riadenia, tesne nad rámom bicykla. Plusom je možnosť rýchleho zloženia aj pedálov, stačí potiahnuť ich vnútornú poistku a zložiť do strany. Vďaka tomu pedále až tak nezavadzajú hlavne pri prenose bicykla v kufri auta, ale ani počas prepravy napríklad hromadnou dopravou, kde by mohli nič netušiacim spolucestujúcim spôsobiť aj nepekné odreniny.
Fiido X je unikátny v tom, kde výrobca umiestnil 36 V batériu – do sedlovky. Tá je obrovská a masívna. V nej sú ukryté klasické Li-Ion batérie typu 18650 s celkovou kapacitou 11,6 Ah / 417,6 Wh. Koľko ich tam je nie je známe, výrobca to neuvádza, no musí ich tam byť dosť.
Sedlovka je vyberateľná, keď naplno uvoľníte obrovskú poistku v zadnej časti. V nej je zároveň i poistka na to, aby sa bicykel zapol. Neuveríte ako dlho som dumal, prečo neviem e-bike zapnúť, keď všetko bolo v poriadku. Nebolo, poistka musí úplne docvaknúť čím sa spojí batéria so zvyškom bicykla aj po elektrickej stránke. Na nabitie s dodávanou nabíjačkou počítajte zhruba 7 hodín, no len málokedy budete mať batériu kompletne vybitú.
Na jedno nabitie má Fiido X zvládnuť prejsť 130 km. Teda nie tak celkom, ide o asistovaný dojazd, keďže Fiido X nemá elektromotor, ktorý by vedel bicykel poháňať celkom sám. Mne sa zatiaľ batériu vybiť nepodarilo a to som prešiel vyše 60 km.
Batéria sa nabíja vlastným portom tesne pod sedlom v prednej časti. Z opačnej strany je hlavné tlačidlo zapnutia, čím sa zapína ale iba batéria.
Batéria ale nie je jediným unikátom tohto bicykla. Fiido X má aj vlastný bezpečnostný systém s hardvérovou klávesnicou. Tá je pod plastovým krytom v zadnej časti, pod špeciálnou poistkou sedlovky. Bicykel je možné zapnúť iba pomocou kódu. Ak ho nezadáte, s bicyklom síce môžete odísť, ale nič vám to nepomôže, nebude elektrický.
Toto je tak trošku škoda, že Fiido nedoladil bezpečnostný mechanizmus do tej miery, že by bez zadania kódu nefungoval bicykel vôbec, napríklad, že by motor brzdil zadné koleso. Rovnako by ma osobne celkom potešilo, keby v masívnej sedlovke bol rovno aj GPS čip pre sledovanie polohy ako ďalší bezpečnostný prvok. Bol by priamo pri zdroji energie a zlodej by ho nevedel nijakým spôsobom odstrániť.
Bez kódu pritom nie je možné vybrať ani sedlovku s obrovskou batériou. Tá má vlastný ochranný systém, ktorý sa odblokuje až po zadaní rovnakého kódu ako má samotný e-bike a zároveň stlačením tlačidla odomknutia. Neznalí sa tak aj pri prípadnom odhalení kódu stratia, znalí zas vedia ako e-bike zapnúť i rozchodiť.
A už som spomínal, že Fiido X je kompletne odolný voči vode? Síce má iba IP54 a nie napr. IP68, no plávať s ním asi nebudete. IP54 znamená, že ho môžete pokojne osprchovať vodou, aby bol opäť čistý.
O chod bicykla sa stará nielen pedálový systém, ale aj elektromotor v zadnom kolese. Ide o bezuhlíkový elektromotor spoločnosti Aikema s výkonom 250 W a 40 N. V predaji sú aj 350 W verzie s rovankou batériou, no sú schopné ísť aj rýchlejšie, a to 32 km/h. Základná verzia Fiido X pre Európu má 250 W motor a maximálnu rýchlosť 25 km/h. Na vyššie rýchlosti je už nutné pedálovať. O dušu.
Totiž pri rýchlosti nad 25 km/h už bicykel akoby brzdil motorom a pedálovanie je náročnejšie. Zároveň toto nie je klasický elektrický bicykel, ale využíva elektromotor iba ako pomocnú silu. Má snímač ťahu a až po rozbehnutí sa zapína aj motor, ktorý pomáha s udržiavaním rýchlosti. Akonáhle ale prestanete pedálovať, prestane pomáhať i motor.
Na zadnom kolese je aj 7-stupňová prehadzovačka. Vďaka nej je možné zvládnuť aj miernejšie kopce a prevýšenia, vyjsť v Bratislave na Kamzík to ale nie je žiadna pohodička, dokážete sa pri tom slušne zapotiť.
A to aj v prípade, že Fiido X ponúka tri režimy pomocnej jazdy, power assisted mode (1-3 v pravej časti displeja). Režimy sa prepínajú pomocou ovládača s LCD displejom na riadidlách. Na ňom je možné sledovať aj rýchlosť i ostávajúcu kapacitu batérie. Plusom je, že pod displejom je aj USB port, pomocou ktorého si môžete napríklad nabíjať váš smartfón či iný gadget. Škoda, že na displeji nevidieť dojazd v kilometroch, ale iba formou grafického znázornenia batérie.
Fiido X je unikátny bicykel na približovanie do práce či školy (povedzme iba tej vysokej). Na nákupy veľmi nie je, keďže Fiido zatiaľ nevyvinulo žiadny pevný košík/držiak na prípadný nákup a ani detskú sedačku. Siahnuť môžete po nejakom produkte tretej strany, no vzhľadom na špecifický dizajn bicykla vám nemusí sadnúť ako by mal.
V balení bicykla je aj tzv. accesory kit, v ktorom nájdete blatníky na predné i zadné koleso. Príjemným detailom je mechanický zvonček, ktorý je od výroby na riadidlách. Nechýba ani už rovno namontovaný sklopný stojan. Pozitívne hodnotím i to, že Fiido na svojom webe má aj množstvo náhradných dielov, takže keď sa náhodou niečo pokazí, stačí si objednať poškodený kus. Napríklad za pedále dáte necelých 15 €, za poistku skladania o vyše euro menej. Nabíjačka stojí príjemných 25 €. Na Fiido X dáva výrobca 12-mesačnú záruku, na rám je 36 mesiacov.
Fiido X ale hodnotím veľmi pozitívne. Má iba málo nedostatkov, medzi ktoré je možné zaradiť aj pomerne vysokú cenu, takmer 1 500 €. Konkurenčné produkty je možné kúpiť aj lacnejšie, hoci s horšími parametrami, dizajnom či dojazdom. Je tak na vás, či chcete čosi z top-end série, alebo vám stačí aj čosi z tej nižšej. Ak by som mal ale dochádzať do práce vlakom, určite by som zvažoval práve tento model.
Aj preto si Fiido X zaslúži ocenenie Tip redakcie…