Facebook v Q3 2019 rástol, Zuckerberg však odmieta zrušenie politickej reklamy

ZDROJ | Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg je presvedčený, že zakázať politickú reklamu na jeho sociálne sieti by bolo obmedzenie slobody prejavu. Spoločenskú zodpovednosť si uvedomuje, bráni sa transparentnosťou, finančná motivácia vraj za jeho postojom nie je.

Facebook aj napriek mnohým škandálom v 3. kvartáli 2019 rástol. Zatiaľ čo počas Q2 2019 mala modrá sociálna sieť 1,587 miliardy aktívnych denných používateľov, v Q3 2019 ich už bolo 1,623 miliardy. Z dlhodobejšieho hľadiska je vidno, že sa pokračuje v nastolenom trende. Nárast denných aktívnych používateľov Facebooku má pozitívny trend od 3. kvartálu 2017. Treba však pripomenúť, že do celkového počtu sa počítajú používatelia Facebooku, Instagramu a aplikácií WhatsApp a Messenger.

ZDROJ | Facebook

Spolu s nárastom denných aktívnych používateľov rastú aj príjmy sociálnej siete. Aj keď tu z dlhodobejšieho hľadiska nie je vývoj tak stabilný. Zatiaľ čo mal Facebook v Q2 2019 príjem 16,9 miliárd amerických dolárov, v Q3 2019 sa suma vyšplhala na 17,7 miliárd amerických dolárov. Analytici Facebooku predpovedali prepad ako pri denných aktívnych používateľoch, tak pri príjmoch.

ZDROJ | Facebook

Mohlo by sa zdať, že Mark Zuckerberg môže po takýchto výsledkoch nasadiť spokojný úsmev a užiť si tohtoročný Halloween. Pravdou však je, že spokojnosť šéfa modrej sociálnej siete rozprášil CEO Twitteru, Jack Dorsey, ktorý oznámil, že sa na jeho hracom poli ruší platené politické štebotanie. Twitter oficiálne zakázal platenú politickú reklamu, ako priamo od politických strán, tak od pridružených organizácií.

Pozrite siFacebook čelí vyšetrovaniam vo viacerých štátoch USA

Politická reklama je práve pre Facebook veľko témou. Zuckerberg totiž minulý týždeň čelil ostrej kritike za to, že odmieta kontrolovať, resp zakazovať tento typ reklamy. Proti jeho presvedčeniu sa dokonca stavajú aj ľudia priamo vo Facebooku. Zakladateľ najpopulárnejšej sociálnej siete súčasnosti tvrdí, že je veľmi ťažké nájsť kľúč ako politickú reklamu „cenzurovať“. Zuckerberg je totiž presvedčený o tom, že totálny zákaz politickej reklamy je obmedzovanie slobody prejavu.

Prečo je politická reklama problém pre sociálne siete? Prvým dôvodom je šírenie dezinformácií, druhým zneužívanie osobných informácií pre tento typ reklamy a v neposlednom rade je to priveľká spoločenská zodpovednosť pre sociálne siete. Zuckerberg je presvedčený, že všetko toto rieši transparentnosť v zadávaní reklamy, čo je prístup Facebooku. V súčasnosti každý používateľ sociálne siete vie dohľadať kto a kedy reklamu zadal a koľko do nej investoval.

ZDROJ | Forbes

Prirodzene sa objavili tiež špekulácie o tom, že Zuckerbergov postoj je motivovaný finančne. Miliardár zareagoval, že očakávané príjmy z politickej reklamy na rok 2020 sú na úrovni 0,5% z celkových príjmov sociálnej site. Má ísť o tak mizivý príjem, že pre Facebook nemá zásadný význam a to aj napriek tomu, že ide o sumy v stovkách miliónov amerických dolárov. Zuckerberg si stojí za tým, že každý politický prejav má právo byť vypočutý.

V otázke šírenia politickej reklamy sa jasne vymedzili Pinterest a TikTok, tieto sociálne siete politickú reklamu zakázali. Naopak,, Google a YouTube politickú reklamu šíria, resp umožňujú si ju politickým stranám a pridruženým organizáciám zaplatiť na ich platformách.

Zdrojmashable.com,techcrunch.com

Komentáre k článku