- #Virtuálna a rozšírená realita
- 3 min.
- 20.3.2021
Facebook chce ovládať rozšírenú realitu myšlienkami, vyvíja prvé prototypy
Facebook sa okrem virtuálnej reality v mene dcérskej spoločnosti Oculus venuje pod vlastnou značkou aj rozšírenej realite. Pre tento segment okrem okuliarov vyvíja aj nositeľné zariadenie, ktoré poslúži na ovládanie virtuálneho používateľského prostredia aj so simuláciou spätnej väzby na dotyky.
Rozšírená realita v podobe okuliarov či dokonca šošoviek, ktoré vám do priestoru pred vami premietnu virtuálne používateľské prostredie znie sľubne, problémom je však jeho ovládanie. Väčšina konceptov a prototypov dnes počíta so sledovaním pohybu rúk v priestore, čo však nemusí byť vhodné v každej situácii, najmä v úzkych priestoroch a na verejnosti.
Facebook preto pracuje na novom type rozhrania „človek-počítač“, ktoré sa opiera o elektromyografiu (EMG), teda zachytávanie elektrickej aktivity kostrového svalstva. Túto technológiu implementoval do nositeľného zariadenia podobného väčším smart hodinkám, ktoré údajne dokáže sledovať pohyb zápästia a prstov s milimetrovou presnosťou.
Na ovládanie používateľského prostredia v rozšírenej realite by pomocou takéhoto zariadenia stačili jemné pohyby a gestá. Ako príklad Facebook uvádza zovretie palca a ukazováka, ktoré by mohlo fungovať ako klikanie na potvrdzovanie dialógových okien a možností v AR. Zariadenie by však mohlo teoreticky adaptovať aj ovládacie schémy existujúcich zariadení, akými sú napríklad myš, klávesnica či herný ovládač.
Facebook plánuje túto technológiu v budúcnosti posunúť ešte ďalej a so zvyšujúcou sa presnosťou EMG senzorov namiesto pohybov snímať už samotný zámer pohybu či jeho náznak. V praxi by tak v podstate Facebook vyvinul ovládanie technológií pomocou myšlienok aj bez využitia mozgových implantátov, aké vyvíja aj Elon Musk.
S prechodom od fyzického príslušenstva s tlačidlami cez sklenené dotykové plochy k plne virtuálnym ovládacím prvkom samozrejme prídeme aj o akúkoľvek spätnú väzbu. Facebook preto paralelne s EMG náramkom vyvíja aj niekoľko prototypov, ktoré sa starajú o navodenie pocitu, že interagujete s reálnym prostredím.
Prototyp „Bellowband“ využíva osem pneumatických mechov rozložených po obvode zápästia na vytváranie tlaku a vibrácií pre imitáciu dotykov. Prototyp „Tasbi“ využíva na rovnaký účel šesť vibrotaktilných ovládačov a nový mechanizmus pre stláčanie zápästia. Obe náramky pritom majú byť v imitácii dotykov natoľko presné, že už dnes dokážu napodobniť stláčanie tlačidiel s rôznou úrovňou tuhosti.
Všetky tieto zariadenia sú aj napriek doterajšiemu pokroku ešte stále v rannej fáze prototypov a potrvá ešte niekoľko rokov, kým dorazia na trh v spotrebiteľskej verzii. Facebook bude mať do tej doby čas vyriešiť aj ďalší dôležitý aspekt rozšírenej reality, ktorým je ochrana súkromia.