Reklama

EÚ nastavuje clá, čínske automobilky ich obchádzajú a má to aj svoje pozitíva

Stanislav Vinc

Európska únia nastavila prísne clá aplikované na automobily vyrobené v Číne vo výške až 35 %, ktoré majú vyrovnať štátne dotácie zo strany čínskej vlády a vyrovnať tak konkurencieschopnosť na našom trhu.

Čínske automobilky sa však nenechajú od expanzie tak ľahko odradiť a tak vymýšľajú spôsoby, ako vysoké tarify obísť.

Európske automobilky začali v posledných rokoch cítiť veľký konkurenčný tlak zo strany svojich čínskych proťajškov. Tie dokážu vďaka miestnym štátnym dotáciám, lacnejšej pracovnej sile a miestnym dodávateľom kľúčových surovín (prevažne ťažkých kovov), vyrábať nové elektrifikované modely výrazne lacnejšie ako etablované európske značky. Po úspechu na domácom trhu začali čínske automobilky postupne expandovať do jednotlivých krajín EÚ, vrátane Slovenska.

Obsah pokračuje pod reklamou

Výnimkou v tomto smere nie je ani pôvodne britská značka MG, ktorú už dnes vlastní čínska spoločnosť SAIC Motor. MG zaznamenalo na európskych trhoch v úvode pomerne slušný štart, po vstupe nových colných poplatkov do platnosti však nastal prudký prepad. Podľa portálu Autoblog počet registrácií nových vozidiel MG v Európe medziročne klesol až o 58 %.

Materská spoločnosť SAIC Motor sa však nenecháva colným zaťažením odradiť a je pripravená ho obísť. Umožní jej to nový výrobný závod v Egypte, ktorého výstavba má začať už v roku 2026. Závod za 135 miliónov dolárov bude schopný spočiatku vyrobiť 50-tisíc vozidiel ročne, neskôr má produkcia stúpnuť na 100-tisíc vozidiel ročne. Ako prvý sa tu bude vyrábať faceliftovaný SUV model MG5 a neskôr aj elektromobily.

Pozrite si

Budú takto vyzerať všetky nové modely Honda? Máme sa na čo tešiť

Výrobou nových vozidiel v Egypte sa bude môcť MG vyhnúť clám, ktoré platia iba na vozidlá importované do únie z Číny. Egypt pritom údajne nie je jedinou vyhliadnutou lokalitou automobilky. MG sa rozhliada aj po lokalite pre druhý závod, ktorý by mohol stáť v Španielsku, Maďarsku alebo v Českej republike. Tento závod by sa už mal špecializovať výhradne na elektromobily, ktoré budú hrať v budúcnosti v únii prím.

Podobnú stratégiu nastolila aj čínska automobilka BYD a to aj napriek tomu, že ju zatiaľ colné zaťaženie zatiaľ tak výrazne nezasiahlo. BYD už oficiálne oznámilo výstavbu nového závodu v Maďarsku, ku ktorému sa ale podľa najnovších informácií má pridať ešte jeden závod. Potvrdil to priamo Michael Shu, európsky výkonný riaditeľ automobilky MG. Definitívne rozhodnutie o výstavbe nového závodu má padnúť už tento rok.

Automobilka BYD sa v Európe teší veľkej popularite, čo dokazuje aj fakt, že aj napriek prísnym poplatkom sa počet registrácií nových vozidiel tejto značky medziročne zvýšil o 127 %. Nebyť colného zaťaženia, toto percento by bolo nepochybne vyššie. Dokazujú to čísla v Spojenom kráľovstve, ktoré ako bývalý člen Európskej únie nové clá zatiaľ nezaviedlo. Na tomto trhu podiel registrácií čínskych vozidiel medziročne stúpol o 17 %.

Najbližšie roky budú v automobilovom odvetví nepochybne turbulentné. Európska únia z roka na rok sprísňuje pravidlá pre predaj nových vozidiel, ktorými chce umelo potlačiť predaje modelov so spaľovacími motormi. Elektromobily európskych automobiliek však často nedokážu svojou cenou konkurovať čínskym modelom, ktoré sa tak stávajú čoraz atraktívnejšie pre európskych spotrebiteľov.

Aj napriek pokračujúcemu rastu niektorých čínskych automobiliek po zavedení colných poplatkov, má predsa len toto opatrenie svoj význam, hoci možno nezamýšľaný. Obchádzaním poplatkov výstavbou nových závodov v Európe čínske automobilky podporia lokálne ekonomiky prostredníctvom tvorby nových pracovných miest a napojenia na miestny dodávateľský reťazec. Faktom na druhej strane, že aj keď výroba bude prebiehať na území Európy, tieto automobilky budú pravdepodobne môcť aj naďalej čerpať dotácie od čínskej vlády.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.