Európsky parlament v rámci balíka „Fit for 55“ v utorok schválil definitívny termín, po ktorom sa už na území členských štátov nebudú môcť predávať autá so spaľovacími motormi. Za návrh hlasovalo 340 poslancov, 279 bolo proti.
Do roku 2030 chce Európska únia znížiť produkciu oxidu uhličitého novými osobnými autami a ľahkými komerčnými vozidlami o 55 %, resp. 50 % oproti roku 2021 a už o päť rokov neskôr ju dostať na nulu.
Európska komisia má teraz za úlohu do roku 2025 vypracovať metodológiu na posudzovanie a podávanie správ o emisiách CO2 počas celého životného cyklu automobilov a dodávok predávaných na trhu v rámci EÚ. Tento krok by mal mať pozitívny dopad na trh s elektromobilmi a vodíkovými autami, ktorých cena by tak mala v nasledujúcich rokoch klesnúť.
Výnimku z plánovaného znižovania produkcie emisií by mohli získať automobilky, ktoré vyprodukujú len 1 000 – 10 000 vozidiel ročne. Automobilky vyrábajúce menej ako 1 000 vozidiel ročne dokonca môžu byť od emisných cieľov EÚ oslobodené úplne. V hre tak zostávajú malé značky, ale napr. aj výrobcovia športových vozidiel dostupných v obmedzených počtoch.
„Toto nariadenie podporuje výrobu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami. Obsahuje ambicióznu revíziu cieľov na rok 2030 a cieľ s nulovými emisiami na rok 2035, ktorý je kľúčový. Ciele vytvárajú jasnosť pre automobilový priemysel a stimulujú inovácie a investície pre výrobcov automobilov, uviedol Jan Huitema, poslanec hlavný negociátor parlamentu o pravidlách.
Nový konečný dátum pre spaľováky pôsobí prísne, no v skutočnosti sa zhoduje s už existujúcimi termínmi, po ktorých plánujú vyrábať už iba elektrické (a možno aj vodíkové) vozidlá viaceré európske automobilky. Volkswagen dokonca svoj cieľ presunul z roku 2035 už na 2033, zatiaľ čo Renault sa plánuje stať výhradne elektrickou značkou už v roku 2030.