Reklama

Emisie a spotreba paliva nových vozidiel v USA dosiahli rekordne nízke hodnoty

Zdroj | Lowes Takes Photos
Stanislav Vinc
Zdroj | Lowes Takes Photos
Zdroj | Lowes Takes Photos

Americký úrad na ochranu životného prostredia (EPA) priniesol v závere roka dobré správy nielen pre Spojené štáty. Rastúci podiel elektromobilov a hybridných modelov na cestách v tandeme s pokročilejšími technológiami pohonu a práce s palivom sa postarali o viditeľný skok v štatistikách.

Nové vozidlá modelovo označené ako ročník 2022 dosiahli v poslednej správe o životnom prostredí rekordne nízke hodnoty, najväčšie ročné zlepšenie za posledných 9 rokov.

Úrad na ochranu životného prostredia v Spojených štátoch zbiera dáta o emisiách a spotrebách každého jedného predávaného modelu na americkom trhu, či už prostredníctvom vlastných testov v laboratóriu v Michigane, alebo aj z informácií priamo od výrobcov, ktorí v rámci nich musia dodržiavať testovacie regulácie EPA.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | EPA

Pri modeloch roku 2022 zaznamenala EPA pokles priemernej odhadovanej reálnej produkcie emisií o 10 gramov na míľu na 337 g/mi, čo je rekordne najnižšia zaznamenaná hodnota. Úrad zároveň zaznamenal zvýšenie úspory paliva o 0,6 míle na galón na rekordných 26 mpg.

Ešte viditeľnejší je tento pokrok v porovnaní dát s rokom 2004, oproti ktorému emisie CO2 nových vozidiel klesli o 27 % (123 g/mi) a úspora paliva stúpla o 35 %, resp. 6,7 mpg. EPA navyše podľa aktuálnych dát očakáva, že dáta sa budúci rok v porovnaní s modelovým rokom 2022 ešte zlepšia.

Úrad v rámci práce s dátami rozdelil vozidlá do piatich kategórií – sedan/kombi, bežné SUV (crossover), nákladné SUV, nákladný pickup a minivan/van. V štyroch z piatich z týchto kategórií EPA zaznamenala pokles produkcie emisií CO2, najväčší pokles v kategórii bežných SUV a to až o 27 g/mi. Pohoršili si naopak minivany a vany, ktorých produkcia CO2 oproti modelovému roku 2021 stúpla o 17 g/mi.

Zdroj | EPA

Dáta tiež žiaľ ukazujú, že zatiaľ čo výrobcom sa postupne darí znižovať produkciu emisií a zlepšovať palivovú efektívnosť najmä u menších vozidiel, spotrebitelia tento pozitívny trend negatívne vyvažujú čoraz častejším výberom ťažších a teda menej „zelených“ vozidiel. Problémom pri týchto vozidlách je aj ich regulácia v Spojených štátoch.

Ťažšie a väčšie vozidlá, medzi ktoré sa radia nákladné SUV modely, pickupy, minivany a vany, spadajú z pohľadu emisnej regulácie do inej kategórie ako sedany/kombi a crossovery. Dosahovať tak môžu vyššie hodnoty produkcie emisií CO2 a nižšie hodnoty úspory paliva. Výrobcovia pri nich vďaka voľnejšej regulácii nie sú motivovaní tieto hodnoty zlepšovať.

Zdroj | EPA

EPA sa v analýze dát zamerala aj na jednotlivé automobilky, ich portfóliá vozidiel a posun v dátach za posledných päť rokov. Tesla samozrejme zostáva bez zmeny, jej plne elektrické vozidlá totiž neprodukujú žiadne výfukové emisie. Najväčším skokanom v pozitívnom zmysle je Toyota, ktorej sa podarilo znížiť produkciu emisií naprieč celým spektrom rôznych typov jej vozidiel až o 32 gramov na míľu.

Druhé najlepšie zlepšenie zaznamenala Kia (21 g/mi) nasledovaná Mercedesom, ktorý si polepšil o 14 g/mi. Na „dobrú stranu“ sa zaradili aj automobilky Hyundai, Ford, Nissan, Stellantic a Volkswagen. V dátach však vidieť aj automobilky, ktoré si aj napriek nastupujúcej elektrifikácii osobných vozidiel v produkcii emisií CO2 pohoršili.

Zdroj | EPA

Najhoršie v týchto dátach dopadla Mazda, ktorej podiel nákladných SUV v ponuke modelov medzi rokmi 2017 a 2022 stúpol z 29 % na 59 %, čo zapríčinilo nárast jej priemerných emisií o 22 g/mi. Na druhom mieste sa v tomto smere umiestnilo GM s nárastom o 17 g/mi a na treťom Honda so 7 g/mi.

Trend z pohľadu vývoja ekologickejších osobných áut je však celkovo pozitívny. Pri spaľovacích modeloch výrobcovia využívajú efektívnejšie spôsoby vstrekovania paliva, obmedzovače výkonu v prípade menej náročnej jazdy či systém štart/stop, ktorý automaticky vypína motor vozidla kým auto nie je v pohybe.

Celkové dáta napokon zlepšujú aj hybridy a ďalším spôsobom elektrifikované vozidlá, ktoré dokážu obmedziť dobu prevádzky spaľovacích motorov. S nárastom ich podielu na cestách budú postupne ďalej klesať aj priemerné produkcie emisií CO2 bežnými osobnými vozidlami a prirodzene aj spotreby paliva, nielen v Spojených štátoch, ale aj u nás.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.