- #E-mobilita
- 3 min.
- 9.10.2022
Elektromobily zasiahnuté hurikánom Ian trápia hasičov, samovzniecujú sa
Hurikán Ian koncom septembra pomerne silno zasiahol americký štát Florida, kde za sebou zanechal množstvo škôd i strát na životoch. Aj niekoľko dní po jeho skončení záchranné zložky ešte stále pracujú na odstránení jeho dôsledkov, k čomu im však ďalšie starosti navyše pridávajú elektromobily.
Vozidlá odstavené na uliciach zasiahla slaná voda, ktorá dokáže rozpustiť izoláciu a dostať sa tak aj k batériám, kde soľ pôsobí ako rozbuška.
„Keď tie batérie korodujú, začnú horieť. Je to nová výzva, ktorej naši hasiči ešte nečelili. Aspoň nie v tomto merítku.“, uviedol finančný riaditeľ Floridy a štátny hasičský maršal Jimmy Patronis na sociálnej sieti Twitter.
Hasiči musia elektromobily zalievať „tisíckami galónov vody“ (1 galón = 3,78 l), pričom celý tento proces môže trvať aj niekoľko hodín. Na hasenie elektromobilov musia mať navyše podľa Patronisa špeciálny tréning. Na videu vyššie vidieť, ako hasiči museli na elektromobile Tesla Model X z bezpečnostných dôvodov rozbiť okno a rozpíliť prednú časť kapoty.
Hasičský zbor medzičasom majiteľov elektromobilov požiadal o odtiahnutie svojich vozidiel od väčších štruktúr, teda domov a budov, ktoré by mohli v prípade samovznietenia poškodiť.
Elektromobily vybavené lítium-iónovými batériami je problém uhasiť z dôvodu tepelnej slučky. Prehriate, resp. horiace články nahrievajú ďalšie susediace články, ktoré sa následne taktiež vznietia. Hasiči preto nehodou poškodené elektromobily a plug-in hybridné modely ponárajú na 24 a viac hodín do tzv. vodného kúpeľa, kde tento proces samovznietenia môže prebehnúť v relatívnom bezpečí pre okolie.
Aj napriek komplikovanosti hasenia elektromobilov Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky USA vo svojej správe z roku 2017 skonštatoval, že „závažnosť požiarov a výbuchov v dôsledku náhodného vznietenia horľavých elektrolytických rozpúšťadiel používaných v lítium-iónových batériových systémoch bude porovnateľná alebo možno o niečo nižšia ako pri benzínových alebo naftových palivách pre vozidlá. Očakáva sa, že celkové dôsledky pre lítium-iónové batérie budú menšie z dôvodu oveľa menšieho množstva uvoľneného horľavého rozpúšťadla a horenia v prípade katastrofickej poruchy.“