- #E-mobilita
- 2 min.
- 23.8.2024
Elektromobilisti jazdia viac ako majitelia spaľovákov! Je to kvôli cene?
Vo Švédsku nedávno prebehla štúdia, podľa ktorej majitelia elektromobilov jazdia viac ako majitelia spaľovákov. Viac kilometrov ich pritom stojí stále menej ako by mali tankovať do svojho auta fosílne palivá.
Za prieskumom stoja tamojšie spoločnosti Zaptec, ktorá vyrába nabíjačky pre elektromobily a agentúra Sifo.
Viac ako tisícka respondentov z oboch táborov (elektromobily a spaľováky), čo je bežná skupina na rentabilné výsledky prieskumov, odpovedala na jednoduché otázky ohľadom toho, koľko kilometrov najazdia.
31 % vodičov elektromobilov odpovedalo, že ročne spravia minimálne 11 ciest dlhších ako 32 km (20 míľ) jedným smerom. Na druhej strane len 19 % respondentov z tábora fosílnych palív odpovedalo, že takúto cestu spravia 11x a viac ročne. Samozrejme, ide o relatívne krátku vzdialenosť, no aj prieskum ukazuje, že hoci majitelia automobilov s fosílnymi palivami nepotrebujú extrémny dojazd.
Prieskum sa žiaľ nezameral aj na dôvody prečo majitelia elektromobilov sú schopný počas roka jazdiť viac. Dôvodov môže by niekoľko, od pohodlia v tichom aute až po cenu za kilometer jazdy. V závislosti od cien elektrickej energie totiž môže stáť 100 km jazdy aj menej ako 3 €. Na takúto sumu sa bežným spaľovákom nikdy nedostanete, ani o ďalších 100 rokov vývoja motorov.
Veľmi zaujímavé je, že 54 % respondentov z tábora elektrických automobilov odpovedalo, že nevidia problém z dojazdu, teda že sa neboja dojazdu svojho elektromobilu. Podľa prieskumu len každý desiaty elektromobilista sa bojí dojazdu svojho elektromobilu. Z opačného tábora až 45 % vodičov odpovedalo, že elektromobil nechcú kvôli slabému dojazdu. Každý druhý elektromobilista (56 % respondentov) si cení dlhší dojazd elektromobilu na jedno nabitie, no zároveň každý tretí (38 % respondentov) by si prialo mať širšiu sieť verejných nabíjacích bodov.
Zaujímavé je z prieskumu aj to, že medzi majiteľmi elektromobilov sú všetky vekové skupiny, konkrétne od 18 do 79 rokov. Taký bol totiž aj model prieskumu. Ten sa uskutočnil na prelome februára a marca tohto roku na vzorke 1 082 respondentov jazdiacich na spaľovákoch a 1 032 respondentov jazdiacich na batériových (BEV) a plug-in hybridných vozidlách (PHEV).