Španielska automobilka CUPRA patriaca pod krídla Seatu, predstavila v domovskej krajine svojej materskej spoločnosti, VW Group, celkom nový a plne elektrický model Tavascan.
Ten priamo vychádza z viac ako 2 roky starého konceptu s rovnakým názvom. Na reálnom modeli sa zmenilo ale prakticky všetko, zachovaný ostal iba typ karosérie a to, že logo vpredu i vzadu bude v noci svietiť.
CUPRA Tavascan tak bude typu crossover, alebo ak chcete SUV-coupé. Na rozdiel od konceptu je reálny model poriadne pretvarovaný, vidieť to možno hlavne na prednej maske. Tá už nie je takmer zatvorená, ale pripomína masky klasických spaľovákov s množstvom prvkov.
Zmenil sa aj svetelný podpis. Namiesto tenkých línií sú tu tri trojuholníky v každom z reflektorov. Tie akoby chcela spájať svetelná linka pod prednou kapotou, nad ňou je zas výrazné logo CUPRA, ktoré bude jemne podsvietené.
Rovnako sa zmenili aj bočné časti reálneho vozidla, kde okrem zmenených tvarov pribudli aj klasické kľučky dverí, ale aj zadná časť, ktorá v svetelnom podpise využíva rovnako trojuholníkové prvky. Tavascan ponúkne rozmery 4 644 x 1 861 x 1 597 mm a rázvor 2 766 mm.
Aj táto novinka je postavená na platforme MEB od VW. V predaji budú dve verzie – základná Endurance a výkonnejšia VZ s pohonom oboch náprav. V základe zákazníci dostanú 210 kW (286 k) výkon na zadnej náprave. Verzia VZ ponúkne dokopy 250 kW (340 k) a poháňané budú obe nápravy.
K dispozícii bude 5 jazdných režimov CUPRA Mode – Dojazd, Komfort, Výkon, CUPRA, Individual a Trakcia (iba pre verzii s pohonom všetkých kolies).
V oboch prípadoch bude možné mať batériu s kapacitou 77 kWh. Tá má umožniť dojazd (WLTP) cca 520 – 550 km v závislosti od motorizácie. Tepelné čerpadlo bude k dispozícii iba za príplatok. Na DC nabíjačkách bude možné Tavascan nabíjať výkonom 135 kW. Z 10 % na 80 % kapacity sa má dostať za menej ako 30 minút. O výkone AC nabíjania sa CUPRA v správe o novinke nezmieňuje.
Vnútro vzdialene pripomína modely skupiny VW vďaka kombinácii malého 5,3″ displeja pred vodičom a veľkého 15″ dotykového displeja infotainmentu. Vo výbave bude možné mať 12-reproduktorový audio systém Sennheiser.
CUPRA Tavascan bude mať štandardne škrupinové športové sedadlá, neskôr majú pribudnúť aj škrupinové sedadlá CUP. Poťahy sedadiel dodávajú interiéru textúru s využitím udržateľných materiálov. Na výber sú textilné poťahy vyrobené na 90 % z recyklovaného polyestru alebo z mikrovlákna – s podielom 50 % recyklovaného materiálu.
Zaujímavé môžu byť aj doplnkové systémy ako Connected Travel Assist, ktorý po novom využíva dáta z cloudu – najmä pri jazde po zle značených cestách. Komfort pri jazde na diaľnici má zas zvýšiť funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu. Parkovacie systémy dopĺňa systém Remote Park Assist na diaľkové ovládanie parkovania zvonka pomocou smartfónu. Samozrejmosťou bude aj podpora Apple CarPlay či Android Auto.
Majiteľov určite poteší aj head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý môžeme vidieť v mnohých iných modeloch koncernu. „Po prevzatí vozidla má zákazník tri roky bezplatný prístup k online službám ako napríklad dopravné informácie v reálnom čase, online výpočet trasy, dynamické body záujmu alebo plánovanie nabíjania na trase,“ informuje automobilka.
Automobilka otvorene hovorí o tom, že CUPRA Tavascan je síce navrhnutý a vyvinutý v Barcelone, no vyrábať sa bude v závode Anhui koncernu Volkswagen v Číne. Závod má byť ale najmodernejším centrom inovácií pre e-mobilitu. Postavený bude až budúci rok.
Aj preto sa Tavascan dostane na cesty až v roku 2024, resp. 2025.
Do roku 2025 značka CUPRA chce priniesť ďalšie elektrifikované modely – CUPRA Terramar a CUPRA UrbanRebel. Či budú plne elektrické zatiaľ nie je známe.