Reklama

Elektrický Mercedes absolvoval 1 000 kilometrov naprieč púšťou na jedno nabitie

Zdroj | Mercedes-Benz
Stanislav Vinc
Zdroj | Mercedes-Benz
Zdroj | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz so svojim plne elektrickým modelom EQXX pravidelne prekonáva svoje vlastné rekordy. Tentokrát tím inžinierov absolvoval viac ako tisíc kilometrov dlhú trasu naprieč arabskou púšťou.

Automobilka na svojom konceptuálnom elektromobile testuje aktuálne hranice možností efektivity elektrického pohonu a aerodynamiky, ktoré môže neskôr aplikovať na spotrebiteľské modely.

Prototyp elektromobilu Vision EQXX prešiel na jedno nabitie viac ako tisíc kilometrov po prvý krát ešte v roku 2022. Vtedajšia trasa viedla z Nemecka cez Švajčiarsko, Taliansko až na juh Francúzska. Súčasťou vtedajšej trasy boli okresné cesty, aj diaľnice s rýchlosťou do 140 km/h a celá trasa trvala dokopy 12 hodín a 2 minúty.

Obsah pokračuje pod reklamou

Konceptuálny elektromobil za svoj nadštandardný dojazd vďačí na jednej strane batérii s kapacitou 100 kWh so špeciálne zníženou hmotnosťou o zhruba 30 %, na druhej extrémne nízkemu odporu vzduchu na úrovni iba 0,17 cd. Najbližšie k tejto hodnote má solárny elektromobil Lightyear 0 (0,175) a prekonáva ju koncept čínskej automobilky Chery s hodnotou 0,168, ktorý sa však zatiaľ nedostal na cesty.

Zdroj | Mercedes-Benz

Spotreba elektromobilu pri prvej dlhej testovacej jazde dosiahla 11,42 km/kWh. Neskôr v tom istom roku EQXX absolvoval dokonca až 1 200-kilometrovú trasu zo Štuttgartu do Silverstone, pri ktorej sa spotreba pohybovala na úrovni 12 km/kWh. Tohtoročný test priniesol doposiaľ najlepšiu spotrebu 13,51 km/kWh a to dokonca aj pri zapnutej klimatizácii, bez ktorej by to v arabskej púšti skrátka nešlo.

Teploty počas jazdy dosahovali 34 stupňov Celzia, klimatizácia by pri takomto počasí za normálnych okolností spotrebovala pomerne dosť energie. Mercedes však v tomto prípade špeciálne vyzdvihuje viaczdrojové tepelné čerpadlo, ktorého novšia verzia je už dokonca aj súčasťou konceptu novej triedy CLA.

Počas jazdy púšťou mohli inžinieri naplno využiť solárny panel zložený zo 117 buniek, ktorý načerpal celkovo 1,8 kWh energie rovnajúcej sa zhruba 24 kilometrom dojazdu.

Za svoju 2-ročnú existenciu zatiaľ Mercedes-Benz Vision EQXX absolvoval celkovo 23 340 kilometrov, ktoré pomohli inžinierom automobilky získať skúsenosti pre reálne produkčné modely. Zároveň sa ale jedná o dobrú reklamu pre automobilku, aj segment elektromobilov ako taký. Teraz je už iba potrebné vedieť rovnaké technológie poskytnúť aj v sériovo vyrábaných a ideálne cenovo aspoň trochu dostupných modeloch.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.